וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק בשירות חוקרי הביטוח

עו"ד אורן בושרי

30.10.2009 / 10:06

על מה אתה חושב? כדאי שתשמור על דיסקרטיות בפרופיל הפייסבוק שלך אם אתה שוקל לתבוע את חברת הביטוח

לפני כחודשיים, נפצע בחור בן עשרים ושבע בתאונת דרכים באורח קל בעת שנסע על אופנועו. בשל כך, הגיש זה לפיצוי כספי מחברת הביטוח. במסגרת בקשתו, טען התובע כי בעקבות תאונת הדרכים בה היה מעורב, הוא אינו יכול לקחת חלק פעיל באף פעילות ספורטיבית למרות שקודם לתאונה היה רוכב על אופניו באופן תדיר ואף התחרה בתחרויות מעת לעת.

חברת הביטוח חשדה כי המבוטח אינו דובר אמת, אך לא הייתה לה ראייה ממשית באמצעותה ניתן היה לסתור את הצהרתו. במסגרת פעולות החקירה, בחן החוקר את כלל הפרופילים החברתיים של המבוטח וגילה כי העלה לפרופיל שלו באתר פייסבוק סרטון וידאו בו הוא מצולם בעודו נוסע על רולרבליידס, תוך שהוא קופץ מעל גרם מדרגות, פעילות ספורטיבית אשר ללא ספק מצריכה יכולת פיזית ובניגוד להצהרת המבוטח שניתנה לחברת הביטוח. בעקבות גילוי זה, סירבה חברת הביטוח לפצות את המבוטח והתיק נמצא כרגע בהליך גיבוש של כתב תביעה לבית המשפט.

חוקרים פרטיים בתוך הפייסבוק שלך

חברות הביטוח עושות כל שניתן על מנת לנגח טענות מצד תובעים ובתוך כך גם באמצעות בדיקה של נתונים המועלים ברשתות החברתיות. הדוגמה לעיל הינה רק אחת מיני רבות, המתארת את המגמה המסתמנת לאחרונה בה חוקרים פרטיים בוחנים את הפרופילים החברתיים המוצגים באינטרנט של המבוטחים המבקשים לקבל פיצויים מחברת הביטוח. החוקרים מסתמכים על האמירות והתמונות המפורסמות בפרופילים החברתיים של המבוטחים, תוך שהם בודקים האם קיימת סתירה בין הצהרותיהם וטענותיהם ובין הנתונים המופיעים ברשת, לרוב בכל הנוגע למצבם הפיזי ואי הכושר עליו הם הצהירו בפני חברת הביטוח.

כך למשל לפני מספר שבועות, חוקר ביטוח נתבקש על ידי המבטחת לברר האם יש קשר בין נהג משאית – גבר בן 35 תושב הצפון שפגע עת נהיגתו ברכב מאזדה חדש וגרם לו לאובדן גמור, לבין בעליו של הרכב שגר במושב סמוך ואשר הכחיש כל קשר לנהג המשאית. להפתעתו של החוקר, במהלך בדיקת כרטיסו של המבוטח ברשת החברתית פייסבוק, נמצא כי נהג המאזדה נמנה על חבריו של נהג המשאית, הם נוטים להגיב זה על תמונותיו של האחר באופן תדיר ואף הצטלמו יחדיו במהלך טיול בחו"ל שהתקיים זמן קצר לאחר התאונה. תוצאות בדיקתו של החוקר הועברה לחברת הביטוח שהבהירה כי בכוונתה לדחות את התביעה.

כאמור, חוקרי הביטוח מחפשים אחר מידע שעשוי לסתור את האינפורמציה אותה מסר המבוטח לחוקר במהלך חקירתו. המידע עליו יכול להתבסס החוקר מקורו בתמונות, סרטוני וידאו או כל נתון אחר אשר מספק לחוקר תמונת מצב עדכנית אודות מצבו הרפואי והנפשי של המבוטח. מעבר לכך, הרי שהחוקרים מחפשים למקם על ציר הזמן את הנתונים שמועלים על ידי המבוטח ברשת החברתית. מבוטח שטוען כי אינו יכול לבצע פעולה כלשהיא, אך הצילום שהעלה הכולל תאריך מוכיח אחרת, הרי שמדובר במידע בו החוקר ככל הנראה יעשה שימוש ושעשוי כאמור להביא את חברת הביטוח לדחות את הדרישה הכספית ולגרור את המבוטח, אף במקרים שלא היה בכך צורך קודם לכן, להתדיינות משפטית ארוכת טווח.

גם עורכי הדין משתמשים בפייסבוק

השימוש ברשתות חברתיות לצורך ניהול תיקי תביעה חלחל גם אל עבר הפרקטיקה של עורכי דין המייצגים נאשמים בעבירות תנועה, בעיקר כשמדובר בתיקים בהם מואשם הנהג בחציית צומת באור אדום. בהתאם לכך, כשעולה על דוכן העדים עד שהוא לכאורה ניטרלי, על מנת שזה יתאר איך קרתה התאונה, הרי שנבדק בפרופיל הפייסבוק שלו האם הוא אינו מופיע ברשימת החברים של הצד שכנגד. אם מתברר כי כך הדבר, ניתן להציג זאת כראייה ולטעון בפני בית המשפט כי יש לתת משקל פחות לעדות שכן, המדובר בחבר המעוניין להעיד לטובת חברו.

מעבר לאמור, יש לזכור כי בכל מקרה בו חוקר פועל באופן כלשהו לצורך חקירת קטין ללא הוריו, אף באמצעות פייסבוק, הרי שמדובר בפעולה שאיננה חוקית ושתגרור תלונה מתאימה למשרד המשפטים ולשלילת רישיון החוקר.


* הכותב הוא עו"ד מומחה לדיני נזיקין וביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully