וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא אני, זה הגן שלי

3.11.2009 / 9:45

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה איתרו את הגן שגורם לנהיגה גרועה אצל נהגים. מה, הכביש לא היה עקום?

כאילו שהיו חסרות סיבות לאן להפנות את האשמה, עכשיו באים חוקרים מאוניברטיסת קליפורניה בארה"ב – פרופסורים בהגדרתם, וטוענים שעלו על תגלית מרעישה: גן שגורם לבני-האדם לנהוג כמו אנשי מערות חסרי הבחנה. האם נוכל סוף סוף להבין מדוע מתרחשות כל כך הרבה תאונות ואם כן, האם יש דרך למנוע אותן מבעוד מועד – כמו הסרת הנהגים בעלי הגן המשובש מהכביש?

המחקר האמריקני עדיין מצוי בשלבים ראשוניים. אבל כמו כל פרט מדעי, גם הוא מבוסס על עובדות מלומדות מתוככי המעבדות. הניסוי פיקח על 29 בני אדם, מתוכם 7 סומנו מראש כנשאי הגן הבעייתי. הקטע התפעולי של המחקר התבצע על ידי סימולטור נהיגה וזה חולק לשני שלבים עיקריים: בחינתם בכ-15 סיבובי נהיגה באיזורים קשים וסבוכים בעיר ומחוצה לה ולאחר ארבעה ימים, חזרו על התרגיל פעם נוספת.

החוקרים מספרים שהופתעו מפערי היכולת העצומים בין 29 הנחקרים גם ללא הכנסת הגן למשוואה הסופית. לפי מיטב הבנתם כנראה שהגן משפיע ברמה חלקית על יכולת השליטה המשלבת חופן גורמי קואורדינציה ויכולת שיפוט מהירה. אך יחד עם כך, מקפידים להדגיש כי מוקדם לשפוט עד כמה הגן המדובר באמת פוגם ברמת הנהיגה, לבטח עם מקבץ מצומצם של נבחנים שלא משקף דבר בעל חשיבות מיידית לאוכלוסיות גדולות. נמתין לשלב הבא וגם נמליץ לחוקרים לערוך אותו בישראל. כנראה שהגן הנ"ל שכיח אצלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully