וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלונות חשמליים, סכנה לילדים

13.11.2009 / 12:02

חלונות חשמליים בכלי-רכב גורמים לפציעות קשות בקרב ילדים? בארה"ב דורשים לחייב את היצרניות להתקין מפסק הגנה מיוחד

אתר האינטרנט האמריקני 'ילדים ומכוניות' (Kids And Cars) קורא לאיגוד הבטיחות האמריקני ה-NHTSA לחייב את כל היצרניות בהתקנת מנגנוני בטיחות לחלונות חשמליים החל משנה הבאה, כך מפרסם ה'ניו-יורק טיימס'. נשיאת האתר הפופלרי בארה"ב ג'נט פנל, טוענת שהתעלמות יצרניות הרכב מהסוגיה לא תחליש את עמדת הצרכנים, שנאלצים מידי שנה לספוג תופעות קשות של קטיעת איברים, פציעות ובמקרים מסויימים אפילו מוות. "אני לא מבינה איך חברות שיודעות בוודאות שטכנולוגיות שלהן מביאות לתוצאות כאלה, ממשיכות לעסוק בכך כאילו לא קרה שום דבר בלי פתרון לכולם".

הקבוצה שהתאגדה מאחרי האתר מבקשת שבכל מכונית יהיה נוכח מתג אוטומטי המפסיק את עליית הזגוגית במקרה של התערבות גורם זר בעת ההפעלה. על אף שבכלי-רכב רבים מותקנת אפשרות זו, ריבוי המכוניות בארה"ב מביא לכך שאחוז ניכר מהם ובעיקר הדגמים הישנים הנפוצים, חסרים את הפונקציה הבטיחותית. "יש ליצרניות הרכב אחריות כלפי הלקוחות שלהם. אם הן לא מסוגלות לשמור על הילדים, אז צריך שמישהו, איגוד כלשהו, ינחה אותן כיצד לעשות כן", הוסיפה פנל.

על פי נתונים שאספו חוקרי האתר מבתי חולים ומגופי שיקום בארה"ב, עולה כי מידי שנה מתרחשים כ-2,000 מקרים של תאונות בדרגות חומרה שונות בשל פגיעות מחלונות חשמליים. סקר טלפוני מצא גם כי קרוב ל-13.6 מיליון איש בארה"ב נפגעו מחלונות חשמליים בפרק זמן לא מוגדר. בדיקה מפורטת חושפת כי רוב החבטות מינוריות, אולם באופן קבוע נרשמים לפחות שישה מקרי מוות בגילאים צעירים מאוד מידי שנה. "יכול להיות שיש עוד המון מקרים", מוסיפה פנל. "הרבה פעמים העניין מגיע רק עד לרופא המשפחה ואינו מדווח. יתכן בהחלט שהמספרים גבוהים בהרבה".

הצרה במכוניות עם חלונות חשמליים אינה רק העדרו של מתג בטיחות, אלא אופן עיצובו והרכבתו. ישנן מכוניות שנדרשת לחיצה, אפילו מקרית, על מנת שהחלון יעלה מעלה ואף בצורה אוטומטית (בנגיעה אחת) ויסגר. פתרון חלקי ישנו בכלי-רכב בהם נדרשת משיכה של המתג כלפי מעלה, זאת כיוון שהילד לא תמיד מבחין בדרך הנכונה כיצד להפעילו.

האיגוד בחן מספר חלופות כיצד להתמודד עם הסיכון ומצא כי המצב האידיאלי יהיה להוסיף חיישן אוטומטי המגיב להופעת גורם מתערב בכל המכוניות החדשות החל מ-2010. על אף זאת, נראה כי עלותה של תכנית כזו תסחט מהיצרניות האמריקניות כ-590 מיליון דולר בסטנדרטים גבוהים. לפי דעתה של פנל, ניתן לעשות זאת גם ב-150 מיליון דולרים אם תבחרנה היצרניות בדרך פעולה קצת יותר זולה אך מספקת.

ה-NHTSA שקל את ההצעה והסיק שביחס להשקעה, אין כרגע תמריץ כלכלי להחלת התכנית. לפי האיגוד ניתן יהיה להציל רק שני בני-אדם בשנה ממוות ולמנוע כ-1,000 פציעות. ברית היצרניות בארה"ב, ה-Alliance of Automobile Manufacturers חושבת שהפתרון הריאלי הוא הטמעת מתג אוטומטי שמוריד את הזגוגית רק במכוניות חמושות במתג בו החלון עולה בלחיצה אחת. "שם באמת יש סיכון גדול", אומר הדובר. "נניח שאחד ההורים לוחץ על מתג החלון והילד בדיוק מוציא יד החוצה, זה יכול להסתיים רע מאוד אם הוא לא שם לב". כך או כך, תקציב בטח שאין כרגע באמריקה ופנל תאלץ לחכות עוד כמה שנים עד למימוש כלל תעשייתי. בינתיים ה-NHTSA צריך להתמודד עם דברים קצת יותר מסובכים כמו ריסוקים ותקינות בטיחות.

  • עוד באותו נושא:
  • NHTSA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully