וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורמולה 1: מסכמים את 2009

ירון אדרי

6.11.2009 / 10:46

פחות משבוע לאחר שריקת הסיום, ירון אדרי מסכם עונה בינונית מינוס ואף מביישת של סבב הפורמולה 1. פרק ראשון, קצת חיובי

בשנה שעברה, לקח לי יותר משבוע להרגע. מירוץ הנעילה של 2008 בסבב הפורמולה 1 הסתיים בצורה השמורה רק לסרטים הוליוודיים, כלומר סיכוי קלוש שמתח כזה יתקיים במציאות. באותו רגע גם ידענו שלעונת 2009 פוטנציאל להיות מותחת הרבה יותר היות ופני הסבב, המכוניות למען האמת, הולכים לקבל טוויסטיים רבים. אוי, כמה שטעינו.

עונת 2009 החלה עם חשיפת המכוניות, חלק מכוערות יותר וחלק פחות וזאת בעקבות שינויים דרסטיים בתקנות הטכניות. במקביל, לא ידענו אם קבוצת הונדה תימכר או לא ורק ניחשנו שרוס בראון שומר קלף חזק באמתחתו. כאן דווקא צדקנו והקבוצה החדשה הציגה יכולת משכנעת, לפחות בחלקה הראשון של העונה ועל כך בהמשך.

העונה גם קיבלנו דוגמה חיה למה שעושה כסף וכוח ברמות בהן הספורטיביות הופכת משנית. מאבק עיקש בין איגוד הקבוצות ל-FIA כמעט והוליד סבב מירוצים חדש ועצמאי שנגנז רק לאחר שנשיא ההתאחדות מקס מוזלי הסכים לקפל את זנבו. על הטלנובלה שהגיעה לשיאי גועל ובושה חדשים משבוע לשבוע הרחבנו במדור 'על הגריד' מידי שבוע ומי שעקב בטח יודע על מה אנחנו מדברים. גם לנהגים היו ויכוחים עם מוזלי לגבי עלות רישיון המירוץ שלהם, אך כאן כוחם היה חלש יותר והם שילמו למרות האיומים. עמדת כוח הציג גם הבוס לשעבר של קבוצת רנו שללא ספק רושם את הרגע השלילי ביותר השנה עליו נרחיב בשבוע הבא. רק נזכיר כי הנהג אותו העיף בריאטורה מרנו, העיף לבסוף אותו מכל פעילות ספורטיבית.

את הסיכום נחלק כמו תמיד לשניים. נתחיל עם הדברים החיוביים שהיו לנו העונה (לא הרבה) ובשבוע הבא כאמור הרגעים הפחות יפים מהם היו בשפע.

נהג השנה – לואיס המילטון

25 נהגים שונים התחרו השנה, ואף אחד לא הרשים במיוחד. מי שבכל זאת בלט לטעמנו הוא לואיס המילטון שבאופן אירוני נושל מתואר אלוף העולם. הבריטי הצליח, יחד עם קבוצתו מקלארן, להציג מהפך של ממש כאשר לזכותו נרשמים גם שני נצחונות, ארבעה 'פול פוזישן', ונחישות אין קץ שהביאה לו את המקום החמישי באליפות הנהגים והשלישי באליפות הקבוצות.

במירוץ פתיחת העונה באוסטרליה, היה מעורב המילטון באירוע מביש לאחר שיחד עם קבוצתו, ניסה להביא לפסילתו של יארנו טרולי (טויוטה) באופן שיקרי. לבסוף היה זה המילטון שנפסל אולם העונש הגדול ביותר היה הציבורי – המוניטין ואהדה שצבר בשנתיים בסבב נמחקו ברגע אחד. אולי זו הסיבה לכך שהבריטי התעלה על עצמו וסימן כי ב-2010 הוא ילחם על התואר עד זוב דם.

קבוצת השנה – רד בול

רד בול החלו את העונה עם ציפיות גבוהות כשלצד האוסטרלי הוותיק מארק וובר, התיישב הכשרון העולה ותגלית העונה שלנו ב-2008 סבסטיאן ווטל. בשני המירוצים הראשונים לעונה היכולת הייתה מביישת עם נקודה וחצי לרפואה, אך החל במירוץ השלישי בסין, עם נצחון ומקום שני, הבינו כולם כי יהיה כאן פייט רציני.

לעומת בראון שבאו עם מכונית סופר תחרותית, רד בול בראשות המהנדס הראשי שלה אדריאן ניואי נאלצו להתאים עצמם תוך כדי התקדמות העונה. היו רגעי שפל (מונקו וולנסיה לדוגמה), אך העובדה כי לאורך זמן איימו על בראון עשתה את שלה. הקבוצה מסיימת כסגנית האלופה בתקווה להצלחה גדולה יותר בעונה הבאה.

תגלית השנה – קאמוי קובייאשי

את התואר חייב נהג טויוטה הצעיר קאמוי קובייאשי לטימו גלוק שנפצע במירוץ ביפן. זה השאיר לו שני מירוצים להראות מה הוא מסוגל לעשות, מספיק בשביל להדהים את כל העולם תוך שהוא מסיים לפני בן קבוצתו יארנו טרולי הוותיק. בברזיל, לא עשה קובייאשי הנחות לנהגים מנוסים עם קרבות מורטי עצבים שמסמנים אותו כפוטנציאל גדול לקבוצות הגדולות (בעיקר לאחר פרישת טויוטה). חשוב לציין כי כל שאר הנהגים שהצטרפו השנה, בעיקר עשו לעצמם בושות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
קאמוי קובייאשי נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת טויוטה. AP
בשני מירוצים עשה בית ספר למנוסים. קובייאשי/AP

מירוץ השנה - בלגיה

לא היה אף מירוץ שהרשים במיוחד השנה, תעודת עניות לסבב בעיקר לאור כל שינויי התקנות שהבטיחו עניין. ובכל זאת, מי שהרשים הכי הרבה באופן יחסי הוא הגרנד פרי הבלגי במסלול ספא שהוכיח שוב כי מסלול מאתגר בסגנון של פעם טוב בעשרות מונים מהמסלולים הסטריליים של היום.

המירוץ החל עם הפתעה – נהג פורס אינדיה ג'יאנקרלו פיסיקלה מזנק מהפול פוזישן ושומר על מקומו גם לאחר הבלגן שנוצר בפנייה הראשונה. מוביל טבלת האליפות באטון פורש לאחר פגיעה של רומן גרוסז'אן (רנו) כשגם המילטון וחיימה אלגוארסוארי (טורו רוסו) מצטרפים למהומה. בינתיים תופס קימי רייקונן את ההובלה על חשבון פיסיקלה כשמאחור נרשמות עקיפות לרוב, באחת מהן חוטף מארק וובר עונש 'דרייב ת'רו'.

הקפות הסיום היו מורטות עצבים עבור רובנס באריקלו ומעריציו לאחר שאחורי מכונית הבראון החלו להעלות עשן סמיך כשהוא במקום השביעי. הברזילאי נאלץ להוריד קצב שמא ירים המנוע ידיים, אך ניקו רוזברג (וויליאמס) שהגיע מאחור החזיר אותו למוד "הכל הוא כלום". הוא הצליח לשמור על מקומו בסוף בעוד רייקונן משיג נצחון ראשון לפרארי בעונה שהחלה רע מאוד עבורה ופיסיקלה משיג את התוצאה הטובה ביותר של פורס אינדיה עד כה. המקום השלישי שהשיג ווטל הביא לפתיחה מחודשת של המאבק לאליפות עם הרבה לחץ על באטון.

המכונית של קימי ראייקונן מפרארי מובילה בגרנד פרי בלגיה. רויטרס
מסלול מאתגר בסגנון של פעם טוב בעשרות מונים מהמסלולים הסטריליים של היום/רויטרס

הרגע החם של השנה – רובנס באריקלו

בשנה שעברה גם כן היה כאן באריקלו ולו בגלל העובדה שזכה לראות פודיום אחרי שנות בצורת ארוכות (בסילברסטון). העונה ראה באריקלו את הפודיום לא פחות משש פעמיים, פעמיים מהם עם נצחון, וסיים שלישי בטבלת האליפות. למה בחרנו בו שוב? בגלל העובדה שהברזילאי בן ה-37, הוותיק בנהגי הסבב, נלחם בעור שיניו הכהות מול כשרונות צעירים כווטל ולמרות שנראה היה כי קבוצתו מעדיפה את הנהג האחר, הוא לא ויתר. רגע השיא יכול היה להיות במירוץ הביתי אותו הוביל עד אשר תקר בגלגל דרדר אותו לאחור. לא פייר.

לפני שנה בדיוק היה באריקלו בדרך ללשכת האבטלה ורק בדקה האחרונה של זמן הפציעות הוחלט להשאירו בבראון. לשמחתנו, כבר כעת אנו יודעים כי מקומו מובטח ב-2010 עם קבוצת וויליאמס, שם נשמח לראות אותו משיג עוד כמה גביעים לארון ובטח אם יביא נצחון.

רובנס באריקלו נהג קבוצת בראון GP פורמולה 1. רויטרס
נלחם בעור שיניו הכהות מול כשרונות צעירים/רויטרס

אורח לרגע – ג'יאנקרלו פיסיקלה

האיטלקי הוותיק הצליח לעשות את הבלתי יאומן – להציב מכונית של פורס אינדיה בעמדת הפול פוזישן של המסלול הכי מאתגר בסבב ואף לסיים שני. עד לאותו הרגע לא כיכב פיסיקלה בכלל, ולאחריו עבר לפרארי שם הציג יכולות עלובות וזאת בלשון המעטה.

לא ידוע כרגע אם פיסיקלה ימצא לעצמו כיסא פנוי בעונת 2010, מה שבטוח הוא שברמה המקצועית, הוא עבר לפרארי בתזמון הכי גרוע שאפשר. לו היה נשאר בפורס אינידה, יתכן והיה מציג תוצאות טובות יותר שאמנם לא היו מעניקות לו את התואר שלנו, אך לבטח היו מבטיחות לו לנהוג עוד עונה לפחות.

ג'אנקרלו פיסיקלה נהג פורס אינדיה פורמולה 1. רויטרס
פול פוזישן ופודיום בבלגיה, ומאז הוא נעלם. פיסיקלה/רויטרס

המהלך של השנה – וובר, גרמניה

אם נדייק, לא מדובר על מהלך אלא על מירוץ שלם בו ביצע האוסטרלי מספר מהלכים מרהיבים לעיני הקהל הגרמני שציפה לראות דווקא את בן קבוצתו מככב. וובר זינק מהפול פוזישן, נעקף על ידי באריקלו ואף חוייב בענישת 'דרייב ת'רו' בעקבות תמרון מסוכן שביצע אשר דרדרה אותו לאחור. אך נהיגה הירואית שלו ונחישות מדהימה משיגה לו נצחון ראשון בקריירה הארוכה שלו.

אלה היו רגעי השיא החיוביים בעונה חלשה. בשבוע הבא רגעי השפל, ובתנאי שנצליח לברור כי כאלה היו הרבה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully