וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילת מתח בקרייזלר

9.11.2009 / 10:05

הטקטיקות בהן נקט מנכ"ל פיאט לשיקום קרייזלר משבשות את חטיבתה האקולוגית של האמריקנית. מרצ'יונה: "צריך לפתור את עניין הסוללות"

פיאט מורידה את השאלטר על פרויקט המכוניות החשמליות של קרייזלר, כך על פי הודעה שיצאה ממטה החברה בדטרויט. בכיריה של החברה האיטלקית הודיעו לחטיבה החשמלית על פיזורה ללא דיחוי והסטת המשאבים לצרכים טכנולוגיים לטווח הקרוב. מנכ"ל פיאט סרג'יו מרצ'יונה, טוען שמדובר בהוצאות מיותרות ועד שפיתוחן של סוללות מתקדמות למעמד עממי (זולות וארוכות חיים) ימוצה, אין סיבה להמשיך ולתמוך בתכנית זו.

דובר קרייזלר, ניק קאפה, אישר את הדברים ביום שבת ואמר "הצוות הביתי של קרייזלר לפיתוח מכוניות חשמלית בוטל". בהמשך ציין כי תוקם יחידה משנית שתעסוק בחלופות פחות יקרות הנעזרות בטכנולוגיות נוכחיות, כלומר כלאיים קונבנציונלי – בנזין, או סולר ומנועי עזר חשמליים. יחידה זו מותגה בכהונתה הקצרה תחם השם ENVI – מהמילה Environment (סביבה). החל מינואר, היא תוטמע בגזע המרכזי של קרייזלר-פיאט כחלק אינטגרלי מהחברה ולא תפעל עוד כגוף עצמאי.

כזכור, בתקופת הגסיסה של קרייזלר לקחה החברה הלוואות הנאמדות בכמה מאות מיליוני דולרים כדי לפתח טכנולוגיה ידידותית לסביבה במכוניות. צעד ראשון, משיכת 70 מיליון דולרים ממשרד האנרגיה הממשלתי נועד לייצר כ-200 כלי-רכב מסחריים היברידים. הצעד השני הוכח כנועז והצהרתי למדי בצילו של המשבר הכלכלי. תחתיו נסתה קרייזלר את כוחה בתחום הנעת החשמל והשיקה שלוש מכוניות מפלחים שונים, אחת לכל מותג, תחת הסימול EV - מכוניות אלו היו הדודג' סירקט הספורטיבית (מבוססת לוטוס), ג'יפ פטריוט וקרייזלר טאון אנד-קאנטרי. חלק נוסף שעמד על הפרק (קומפס, ליברטי, רנגלר) נגרט במהרה בשיאה של ההתמוטטות.

קרייזלר שיערה לתומה, שדווקא תכנית סביבתית תעודד משקיעים ותמשוך תשומת לב. שאיפותיה היו להעלות לכבישים כ-100 כלי-רכב חשמליים מהסט שאוזכר לצורכי ניסוי עוד השנה וכ-500 אלף מכל הסוגים עד 2013. אך נראה כי פיאט, למרות הושטת היד להושיע, לא ראתה בעין אחת עם יעדיה הידידותיים וסתמה את הגולל על התכנית. לפחות לעכשיו.

מנכ"ל פיאט מבהיר שלמיטב הבנתו והבנת חברי ההנהלה, מומלץ להתמקד בדברים שקורים בזמן הווה: "עוד בטרם רכישת המניות, התחזיות שלנו הראו שמכוניות חשמליות מטעם קרייזלר היו מהוות אחוזים זעומים משוק הרכב העולמי עד 2014. אולי 1-2 אחוזים, שהם בערך 60 אלף מכוניות". חלילה לא להראות חוסר התייחסות מוחלט לעתיד, סוללת בכיריו הוסיפה שברשות פיאט פיתוח חדש להשמיש מיניוואן מסחרי מונע חשמל ב-2012, אך טרם שחררה פרטים כלשהם אודותיו.

עושה רושם כי השלכותיה של תכנית החומש של קרייזלר מעוררת גלים וגם עולה בלא מעט משרות ודברים אלו ימשיכו לפקוד את כלי-התקשורת בחודשים הקרובים. בסיום הדרך נאלץ לבדוק דבר אחד בעל משמעות: כמה מקרייזלר האמריקנית יוותר לאחר שנודע לאחרונה, שגם באירופה תאבד את זהותה לטובת מותג לנצ'יה ופיאט.

קרייזלר גרנד וויג'ר EV. אתר יצרן
קרייזלר גרנד וויג'ר EV/אתר יצרן

.

  • עוד באותו נושא:
  • קרייזלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully