וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאאב בסכנת סגירה

25.11.2009 / 8:33

המשא ומתן על מכירת המותג השוודי בין קבוצת משקיעי קוניגסג לג'נרל מוטורוס עלה על שרטון. מנכ"ל GM: "מאוכזבים מאוד בעקבות ההתפתחויות. נשקול צעדינו"

יצרנית הרכב משוודיה לא תעבור לחסותה של קבוצת המשקיעים של 'קוניגסג'. כך מתברר עתה לאחר שאמש (שלישי) הודיעו בכירי הצד הרוכש על הפסקת המשא ומתן בתואנה שאזל זמנם לגייס את ההון הנדרש (400 מיליון יורו) כדי לרכוש את המותג מג'נרל מוטורס. התפתחות דרמטית זו מתפרסמת שבוע לפני מועד החתימה הרשמי על החזרת סאאב למדינת המוצא, מהלך שמותיר את GM ללא אפשרויות נראות לעין כדי להצילה מקריסה.

מנכ"ל ג'נרל מוטורס פריץ הנדרסון הביע צער ומורת רוח על החלטת קוניגסג ונראה כי הוא חושש מאוד לעתידה של סאאב. "אנחנו נשב בימים הקרובים ונבדוק מה אפשר לעשות". עוד דיבר הנדרסון על כשלון העסקה ואמר "אנחנו מאוד מאוכזבים ממה שנודע לנו. זה מקרה מצער מאוד". הנדרסון מודע היטב להשלכות האפשריות על אי מכירת החטיבה הסקנדינבית. מחר (חמישי) כשהוא ייוועץ עם עמיתיו לדירקטוריון, סביר מאוד שבחדר המנהלים תשרור אווירת חוסר אונים.

לאור המצב שנוצר, התחזיות הכלכליות לא תבשרנה טובות. החברה היחידה שהביעה עניין בסאאב הייתה 'בייגי'נג אוטומטיב' מסין, שחלק נכבד מהסכום שהקצתה לרכישתה עבר לבסוף למשקיעים של קוניגסג. כלי-התקשורת בארה"ב מדווחים על קונה פרטי נוסף שמביע עניין, אך מוקדם מאוד לדעת איפה ישים את ממונו. מכאן, שבאין מושיע בעל אמצעים GM תאלץ להיערך לסגירתה הבלתי-נמנעת של סאאב. אך זאת היא לא תעשה בחופזה כי אם בתהליך הדרגתי, כפי שנעשה עם מותגי סאטורן ופונטיאק שפסו מן העולם בשנה האחרונה.

צניחה חופשית מאולצת

בשנת 2009 נפלו מכירות סאאב בארה"ב בשיעור חד של 62 אחוזים ל-7,441 כלי-רכב. בחודש שעבר נמסרו רק 513 מכוניות ללקוחות ובכוונת החברה לסגור 37 אחוזים מסוכנויותיה. גם באירופה המצב לא מעודד; בעשרה חודשים בלבד איבדה סאאב קרוב ל-59 אחוזים – הצניחה הגדולה ביותר מבין כל יצרניות הרכב האירופיות.

בניגוד למהלך הכלכלי הסוער שעשתה GM על מנת להציל את אופל ולשמור אותה לעצמה, הסיפור עם סאאב סבוך ומפותל. שוודיה כבר הודיעה ל-GM שאין בכוונה לתמוך כלכלית בסאאב גם אם תיסגר עסקה עם אחת מהחברות שאוזכרו, הבטחה שגרמניה נתנה ל-GM בשלב מאוד מוקדם במסגרת מכירת אופל שנותרה לבסוף בידיה. כך שגם במידה והנדרסון היה רוצה בכל מאודו לאחוז בחטיבה האירופית השנייה שלו, הסיכויים לכך אינם גבוהים במיוחד, אם בכלל קיימים.

בתערוכת פרנקפורט האחרונה חשפה סאאב את מחליפת מכונית הסאלון שלה ה-9-5. במעמד זה דיברו גם נציגי סאאב וגם עמיתים מהיצרנית האמריקנית על התכנות החברה לחמש השנים הבאות, תכניות בהן דובר על חידושים טכנולוגים רבים והטמעת עידן חדש. המכונית אמורה הייתה לצאת לשווקים כבר בתחילת השנה הבאה לאחר עשר שנים עם הדגם הנוכחי. אלא שעל פי הצגת הדברים כעת, נראה שכל מה שיוותר מה-9-5 החדשה הוא דגם התצוגה, שייכנס אף הוא לארכיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully