וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק מניע את העצבים

28.11.2009 / 10:12

מחקר שנערך באוניברסיטת קהיר במצרים מצא כי אדי דלק גורמים לסערת רגשות ולעצבנות על הכביש. 95 נטול קריזות בבקשה

אדי דלק גורמים להתנהגות אגרסיבית חסרת רסן, עצבנות ולעתים גם לחרדה. כך קובעת חוקרת בשם אמאל קינוואי מאוניברסיטת קהיר המצרית. את המחקר היא אמנם ערכה על מוחם הזעיר של 45 עכברושי מעבדה נבחרים, אך היא טוענת שניתן להקרין את הממצאים גם על בני-האדם וכי הסימפטומים שהתפתחו בעקבות כך עלולים להצביע על סכנות סביבתיות חמורות בפרט בתחנות הדלק.

במסגרת המחקר חילקה קינוואי את קבוצות העכברושים באופן שווה. 15 נחשפו לאדי דלק של בנזין ספוג בעופרת, 15 לבנזין נטול והשאר שנותרו תופקדו כמעין קבוצת בקרה כדי לבדוק הפרשי השפעות בין הקבוצות. כל אחת מאוכלוסיית העכברושים נחשפה לאדי דלק לפרק זמן של 30 דקות רצופות ביום ובמשך שישה שבועות. לאחר מכן סגרה החוקרת את העכברושים במתחם ייעודי למשך עשרה ימים.

מתוך התבוננות ממושכת על התנהגותם בתקופה זו, היא מצאה כי נשימת אדי דלק גרמה למרביתם לאמץ גינונים אגרסיביים ולוחמנים, תסמינים המעודדים את חבריהם למתחם להכנס עימם לעימות. חלק מהעכברושים אף התנפלו על אחרים, יש שנגסו, וכאלה שהקשיתו את הגב כסימן הרתעה כדי להזהיר שיש להתרחק מהם. ההבדל בין שאיפת דלק נטול עופרת לרגיל, התגלה במהלך המחקר כלא משמעותי במיוחד.

למרבה הצער, העכברושים חסרי הישע מצאו בסוף המחקר את מותם. ניתוח שלאחר המוות גילה כי אדי הדלק פגעו במוחם באיזורים המשפיעים על ההתנהגות. "עכברושים שנחשפו לאדי דלק הראו נזק ברור שנגרם מרדיקלים חופשיים ששינו נוירוטרנסימטרים (מתווכי עצבים) בקורטקס (מעטפת המוח)". עוד היא הוסיפה כי גם בשאר איזורי המוח חלו תגובות דומות. "איזורים נוספים שהושפעו הם ההיפותלמוס (מרכז במוח הקדמי השולט בתכונות פיזיולוגיות) ואיזור ההיפוקמפוס ששולט על זכרון בבני-אדם בין יתר תפקודיו".

היא ממשיכה לתאר את הסכנות הגלומות באדי הדלק ומזהירה על שינויים קיצוניים בהתנהגות בני-אדם."דלקים מכילים חומרים מסוכנים ומסרטנים, כמו בנזין למשל. מי שחשוף לחומרים האלו כל יום פגיע למחלות ולהשפעות פסיכולוגיות קשות".

בחודש הבא האיגוד האירופי יתחיל להחמיר באכיפת תקנות האדים שנפלטים מתחנות הדלק באירופה. על פי תיקון שהוכנס לאחרונה תוטמע שיטת מדידה אפקטיבית יותר שתפקח מקרוב על הגזים באיזור המתקן. בינתיים טוענת קינוואי שרצוי שנהגים לא יבזבזו יותר מידי זמן בתחנות הדלק שלא לצורך – כמו ישיבה בתחנות שטיפת מכוניות. על אחת כמה וכמה שאזהרותיה תקפות לכמות האנשים שעובדים שם. אז בפעם הבאה ששואלים אתכם "שמן מים לבדוק?", תהיו עדינים בתשובתכם.

  • עוד באותו נושא:
  • דלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully