וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

SLR נכנסת להיסטוריה

5.12.2009 / 10:56

שש שנים לאחר חשיפתה, תרד בשלהי חודש דצמבר מרצפת הייצור ה-SLR האחרונה. גרסת ה'סטרלינג מוס' נועלת עידן ברגשות מעורבים

במסגרת בכורתה המתמשכת של המרצדס SLS AMG, מצאה דיימלר זמן ראוי להודיע לציבור כי בסוף חודש דצמבר, תופסק כליל מלאכת הרכבתה של המקלארן-מרצדס SLR בבריטניה. הדגם האחרון שיעזוב את פס הייצור יפלט בגרסת 'סטרלינג מוס' ממפעל 'ווקינג' שבסארי. מועד זה מציין באופן סמלי את התפוגגות הברית בין היצרנית הבריטית מקלארן לבין מרצדס, שנמשך עשרות שנים ארוכות וחוזק דרך פעילות תחרותית בסבב הפורמולה 1 שם זכו להצלחה גדולה. אולם, החל מ-2010 גם בסבב המירוצים החשוב בעולם נפרדות דרכן.

ה-SLR, ראשי תיבות ל-Sport Light Racing, יוצרה בין השנים 2003 ל-2009, פרק זמן בו מרצדס אחזה בכ-40 אחוזי שליטה ממקלארן. דיימלר השיקה את הגרמניה-בריטית כמכונית 'על' שטופה נוסטלגיה שנועדה לעורר רגשות מתור הזהב של מירוצי המכוניות בצל עיצובה הקלאסי של ה-SLR300 מ-1955. המכונית יוצרה ב-5 מרכבים שונים – 2 מהם קופה, 2 פתוחות, וכאמור ה'סטרלינג מוס'. הצמד הראשון ירד למחתרת כבר ב-2007 ומעט אחר כך מרצדס הודיעה כי הקבריולה תצטרף לגניזה בסוף 2009. מוס היא הפרויקט הסופי.

להבדיל ממכוניות 'על' "קלאסיות", ה-SLR הסתייעה במנוע מרכזי ותיבה אוטומטית. בחזית שכנה יחידה בנפח 5.4 ל' V8 מוגדשת 'על' המפיקה בגרסת הבסיס 617 כ"ס ו-80 קג"מ. התיבה האוטומטית לא הייתה לה למפריע מאחר והמיאוץ ל-100 קמ"ש נמשך כ-3.7 שניות ומהירותה המרבית 334 קמ"ש. גרסאות משופרות כמו ה-722 או המוס מעוטרת הפרסים, דחקו מהפרונט לאחוריים עוד 23 כ"ס פלוס, וחלפו על פני 100 קמ"ש בתום 3.5 שניות. זאת מבלי להזכיר מכוניות אגרסיביות כגון GTS שהורידה לכביש 680 כ"ס.

גניזת ה-SLR מהולה בעצב גדול ונובעת מכשלון כלכלי. דיימלר שאפה לייצר 3,500 חתיכות ב-7 שנים, אולם בכל שנה שחלפה, נראה היה כי המצב מחפיר מאשתקד. ארה"ב שסומנה מתחילת שיווקה של ה-SLR כיעד מרכזי ליקטה 600 מכוניות לאורך התקופה כולה. בעקבות הנסיגה בכמות המכירות החליטה מרצדס להפחית את הייצור ל-2,000 כלי-רכב בלבד עד סוף חייה. כך הוא המקרה כשתג המחיר מעל חצי מיליון דולרים.

לכאורה, שתי היורשות ל-SLR הן באופן סימבולי ילידות מקלארן ומרצדס. אלא שבניגוד להיסטוריה, כל אחת תצא לכביש בנפרד וכל אחת מהן תוזנק ממולדתה תחת שם עצמאי. בעוד דיימלר עסוקה מאוד בימים אלו עם השקתה של ה-SLS, למקלארן יש ידיים מלאות עם תכנונה הסדרתי של ה-MP4-12C שאגב, תפסה את מקומה של המקלארן F1 המיתולוגית. פעם היצרניות היו חברות לנשק, כעת הן יריבות האחת של השנייה בחיים האמתיים וגם על המסלול. זמנים משתנים.

מרצדס מקלארן SLR סטרלינג מוס. קובי ליאני
סטרלינג מוס SLR. הסוף/קובי ליאני

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully