וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אמריקנים מעדיפים יפניות

ירון אדרי

14.12.2009 / 16:20

כך עולה מבדיקה מקיפה שערך מגזין 'פורבס' לירידת הערך במכוניות יד שנייה. התוצרת המקומית היא הגרועה ביותר

השנה האחרונה הייתה קשה לעולם הרכב. המשבר הכלכלי המשיך הירידה במכירות מכוניות חדשות, מה שהביא לפשיטת רגל בקונצרנים האמריקנים קרייזלר וג'נרל מוטורס. גם באירופה היו בעיות ואפילו פורשה עמדה בפני גסיסה, רגע לפני שקונצרן פולקסווגן הציל אותה (ושני רגעים לפני שהקונצרן רכש חמישית מסוזוקי היפנית ועקף את טויוטה בראש טבלת המכירות). בקיצור, בלגן.

ובאין חדש, גם שוק היד שנייה העולמי לא כל כך פרח בשנה האחרונה אם כי מצבו טוב יותר. המגזין הכלכלי 'פורבס' מציג את הנתונים הבאים המשקפים את השוק האמריקני: כ-286 אלף מכוניות משומשות מחליפות ידיים בממוצע מידי חודש ב-2009, ירידה של 7.3 אחוזים לעומת השנה שעברה. ורק בכדי לעשות סדר בבלגן, הירידה בקרב מכירות רכב חדש עומדת על 34.8 אחוזים לכדי 430,500 בממוצע לחודש.

מכיוון שמצבו של שוק היד שנייה טוב יותר וזול באופן יחסי, הלך 'פורבס' וחילק את כלי הרכב המשומשים לכאלה שנחשבים לקנייה טובה וכאלה שהבעלים ירצו לשכוח שקנו. את החלוקה מבסס המגזין על מחקרי אמינות ושמירת ערך שבוצעו בעשר השנים האחרונות על ידי ה'קונסיומר רפורטס', האתר Car.com וחברת הערכות שווי כלי-רכב 'קלי בלו בוק'. גם כאן האמריקנים חוטפים מהלומה חזקה בראש.

יפניות שומרות, אמריקניות צונחות

הדגם הטוב ביותר לקנייה הוא ה-TL של אקיורה, חטיבת היוקרה של הונדה. מי שרכש את הרכב לפני שנתיים כחדש, הפסיד רק ארבעים אחוזים מסכום הקנייה או 63 אחוזים אחרי חמש שנים כאשר מחירו הממוצע של רכב משנתון 2004 הוא 12,200 דולרים. לא רחוק מה-TL נמצאת האימפרזה WRX של סובארו שאיבדה 41 אחוזים מערכה לאחר שנתיים ו-64 אחוזים אחרי חמש שנים. כמה עולה WRX משנתון 2004 בארה"ב? 9,750 דולר, כ-37 אלף שקלים בממוצע.

נתונים זהים לאימפרזה רושמת טויוטה פריוס כאשר המחיר הנדרש למשומשת בת חמש הוא 10,100 דולרים. אך כאן מסתיימת העבודה של היפנים שממשיכים לעמוד בראש הרשימה של 'פורבס'. הונדה CR-V למשל, מאבדת 42 אחוזים אחרי שנתיים ו-65 אחוזים לאחר חמש שנים וכך גם לקסוס ES.

בקצה השני של הרשימה, לא ישמחו האמריקנים לראות את גאוות ארצם מככבת. שלושת הדגמים הגרועים ביותר על פי 'פורבס' שייכים לקונצרן קרייזלר, דגם לכל מותג. ירידת הערך הגדולה ביותר שייכת למיניוואן דודג' גרנד קרוואן, שאחרי שנתיים משאיר בידי בעליו רק 26 אחוזים מהסכום שהפקיד בעת הקנייה. מעט נחמה ניתן למצוא בעובדה כי מכאן והלאה ההפסד קטן יותר, היות ורכב בן חמש שנים עולה 12,255 דולרים, 18 אחוזים ממחירו במקור.

קרייזלר מציבה את גרסת הקבריולה לסברינג במקום השני מהסוף. ההפסד לאחר שנתיים עומד על 70 אחוזים ו-85 אחרי חמש שנים עם תג מחיר של 3,550 דולרים. ג'יפ גרנד צ'ירוקי, מלך הייבוא האישי לישראל, מאבד אחרי שנתיים 79 אחוזים ושלוש שנים נוספות ישילו ממחירו המקורי 73 אחוזים לכדי 6,175 דולרים. מחירו של זה כחדש בישראל אגב, הוזל לאחרונה מ-320 אלף ל-229 אלף שקלים.

עוד ברשימה נציג לבית ג'נרל מוטורס בדמות פונטיאק G6, הדגם שסימן לפני שבועיים את מותו של המותג. לאחר שנתיים מאבד הדגם 67 אחוזים מערכו ו-81 אחוזים אחרי חמש שנים. את החמישייה הגרועה סוגרת נציגה קוריאנית דווקא, המיניוואן קיה סדונה שאחרי שנתיים משאיר לבעליו רק 33 אחוזים מערכו המקורי או 19 אחוזים אחרי חמש שנים. במפתיע, קיה יחד עם חברת האם יונדאי דווקא הציגה עלייה מכובדת במכירות בשנה האחרונה.

מהנתונים נראה כי השוק האמריקני אינו שונה בהרבה מזה שלנו, עם שליטה כמעט מוחלטת של מכוניות יפניות בשוק כלי הרכב המשומשים. גם בישראל ירידת הערך בדגמים יפניים איטית יותר מכל דגם אחר ולא משנה היכן בדיוק יוצרו המכוניות. באופן מפתיע, אף מותג אירופי לא צויין על ידי 'פורבס' בין חמשת המותגים הטובים או הגרועים למרות שפרסום קודם קבע כי ירידת הערך אחרי שנתיים, בדגמים הגרמניים בעיקר, עומדת על כשישים אחוזים. האם לדעתכם הגילוי של 'פורבס' מצביע על משהו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully