וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאאב, הסוף

19.12.2009 / 12:05

בעקבות כשלון שיחות עסקת המכירה מול ספייקר, ג'נרל מוטורס תגנוז את המותג השוודי ותפטר 3,400 עובדים. סופו של מותג

הגרזן כבר היה באוויר זמן רב ואמש (שישי), נערף ראשה של סאאב. היצרנית השוודית סוגרת שעריה לאחר 62 שנים של פעילות, עשרים האחרונות בחסותה של ג'נרל מוטורס שנאלצת להודיע כעת על הכחדתה לאחר שמוצו כל הניסיונות האפשריים לעגן לה רוכש. החברה האחרונה שהייתה מעורבת בתהליכי המכירה הייתה 'ספייקר קארס' ההולנדית שניהלה משא ומתן עם GM בשבועות האחרונים, אולם לא הצליחה להגיע עם האמריקנים לעמק השווה. במסגרת פירוק החברה יפוטרו כ-3,400 עובדי סאאב.

על אף החשד שהודעתה של ג'נרל מוטורס פורסמה כמהלך טקטי הנועד לתמרץ רוכשים אפשריים, היה ברור לכל המעורים בנושא שסאאב נמצאת על ערש דווי. זאת מכיוון שבתחילת המשבר הודיעה הממשלה השוודית שלא תזרים כסף לשיקומה, גם בהנחה שהיא תעבור ליידים חדשות – שוודיות או סיניות. תאגידBAIC הסיני שרכש את זכויות הייצור על ה-9-3 וה-9-5 הוותיקה לפני כשבוע, בישר כנראה לאן נושבת הרוח אך איש לא רצה לדמיין שכך תחתם פעילותה האחרונה של היצרנית.

מכירותיה של סאאב מסביב לעולם היו מהנמוכים בכל החטיבות האירופיות ולמעשה, נתקעו לאורך שנים ארוכות. בארה"ב צנחו המסירות אשתקד בשיעור של 61 אחוזים ובאירופה במספרים דומים. ג'נרל מוטורס שהייתה טרודה בהצלת המותגים המקומיים ממלתעות המשבר הכלכלי, הזניחה את סאאב ברגעיה הקריטיים ונכשלה באופן הטיפול בה ובלקוחותיה אשר שמרו נאמנה למותג.

'סאאב אוטומוביל' הוקמה ב-1947 כזרוע משנית לחטיבה הטכנולוגית של כלי-הטיס. הצלחתה הייתה מהולה בהרבה פיתוחים יקרים, עד שכרתה הסכם עם חברת המשאיות 'סקאניה' בסוף שנות ה-70 והחלה בפיתוח הסדרה המיתולוגית 99. פחות מעשור לאחר מכן חדרה לשוק הביתי במספרים מוגדלים עם האבולוציה המשפחתית בסיוען של ה-900 וה-9000.

ב-1989 רכשה ג'נרל מוטורס 50 אחוזים ממניות החברה וניסתה למתגה מחדש באירופה, ב-1999 עברה החברה לבעלות אמריקנית מלאה. הדגמים שבאו באמצע שנות ה-90 ויצאו מחלציה לא נחלו הצלחה כפי ששיערו, ובכך נסללה תחילת האפיזודה הכלכלית הרעועה בין האמריקנים לשוודים. מכוניות הדגל 9-3 ו-9-5 נדחקו לסוף רשימת העדיפויות וזכו לחידושים בלתי-משמעותיים לאורך חייהם שקיפחו את חובבי המותג עד שאמרו נואש. גם האמריקנים כאמור, התייאשו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully