וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שהטיול לא יהפוך לסיוט

עו"ד ערן יעקבוביץ'

24.12.2009 / 9:39

מעורבות בתאונת דרכים עם רכב שכור בחו"ל הינה דבר נפוץ. אלא שלא תמיד הביטוח שלכם יכסה פגיעה בצד ג', בטח אם היא קשה

רבים מאיתנו יכולים להזדהות עם הרצון הבא: לקחת חופשה מהעבודה, לרכוש כרטיס טיסה לארה"ב, לשכור רכב ולתור את חלקה הצפוני של היבשת מחוף לחוף. חלום, אשר עשוי להפוך לסיוט אם לא תדאגו להבטיח מבעוד מועד כי הכיסוי הביטוחי לרכב מכסה גם נזקים שנגרמו ברשלנותכם לצד ג'.

כך קרה לשלומי, איש היי-טק מרעננה שהחליט לפני כשנה וחצי להגשים את החלום ושכר לשם כך רכב שטח מסוג לינקולן נוויגייטור אשר ינעים לו את חווית הנהיגה ארוכת הטווח. רצה הגורל ובאחד מהצמתים, עבר שלומי בשוגג באור אדום והתנגש קלות ברכב נוסף שנכנס לצומת. בעקבות התאונה נפצע שלומי באורח קל אולם נהג הרכב השני נפגע באורח בינוני-קשה והובהל לבית החולים כאשר הרכב בו נהג, סובארו אימפרזה STI, ניזוק באופן טוטאלי. בתום אשפוז בן שלושה ימים שוחרר שלומי מבית החולים ושב לישראל.

לפני כשלושה חודשים קיבל שלומי מכתב דרישה מעורך דינו של הנפגע הנמצא בארה"ב כאמור, הכולל דרישה לתשלום פיצויים בסך 100 אלף דולרים. נרעש ונרגש פנה שלומי לחברת הביטוח שביטחה אותו בפוליסת נסיעות לחו"ל בבקשה כי יפעלו לפצות את הנפגע. לתדהמתו, נענה כי הפוליסה שהופקה לו אינה מכסה את הסיכון האמור. על סף עילפון פנה שלומי לחברה שהשכירה לו את הרכב בבקשה כי יעבירו את הדרישה הכספית לחברת הביטוח שביטחה אותו כנגד סיכונים שכאלו, אך גם זו הבהירה לו כי מאחר ולא רכש כיסוי מתאים לכך, הרי שיאלץ לשאת לבד בחובת הפיצוי, 100 אלף דולרים להזכירכם.

אין כיסוי לנזק שנגרם לצד ג'

מקרה זה אינו בודד. מידי שנה מעורבים אלפי ישראלים בתאונות דרכים אשר מתרחשות בעת שהייתם בחו"ל. מלבד הקשיים הפרוצדורליים והמשמעות הכספית הנכבדה שכרוכה בכיסוי ההוצאות הרפואיות לנפגע בתאונה, בטח כאשר זה פגע בצד שלישי הנמצא מעבר לים במדינה זרה, הוא עלול להיות מחיוב לשאת בחובת פיצוי.

חלק בלתי מבוטל מהפוליסות שנמכרות כיום בשוק, לרבות באמצעות חברות כרטיסי האשראי, נותנות כיסוי למקרה בו המבוטח התרשל וגרם נזק לצד שלישי. חרף האמור, וכפי שקרה לשלומי, הרי שלא רבים יודעים כי כיסוי ביטוח חו"ל הסטנדרטי שמוצע לנהגים ששוכרים רכב, אינו כולל כיסוי לנזק לצד שלישי שגרם המבוטח כתוצאה משימוש בכלי רכב ושיט. מעבר לכך, הפוליסות אינן מעניקות כיסוי ביטוחי בשל נזק שיגרם גם בעת שימוש בכלי נשק, כתוצאה ממשלח יד (עסק או מקצוע) וכן נזק הנגרם על ידי בעל חיים שבחזקת המבוטח.

משמעות היעדר הכיסוי הינה כי אם המבוטח התרשל בנהיגתו וגרם לנזק גם לצד שלישי, הרי שחברת הביטוח שהנפיקה את פוליסת הנסיעות לחו"ל לא תישא בכיסוי ההוצאות ולא תפצה את זה שהמבוטח גרם לו לנזק. יש לזכור כי במידה וימצא כי המבוטח התרשל, הרי שייתכן כי יאלץ לשלם סכומי כסף נכבדים לנפגע בדיוק כפי ששלומי נדרש לעשות כעת על ידי פדיון כל חסכונותיו ולקיחת הלוואות על מנת להתמודד עם דרישת תשלום הפיצויים.

הפתרון – כיסוי באמצעות פוליסה לרכב השכור

הפתרון הביטוחי שיכול לסייע למבוטח הינו פוליסת ביטוח שתוצא לרכב השכור באמצעות חברת ההשכרה עצמה. אי לכך, יש לוודא קודם להשכרת הרכב בחו"ל כי הפוליסה הניתנת כוללת כיסוי הולם עבור נזקים שיגרמו לצד שלישי. כמובן שאין להסתפק בלוודא כי הפוליסה כוללת כיסוי לכך, אלא יש לוודא כי גובה הכיסוי הינו מינימום 300 אלף דולרים.

יש לזכור כי אין נוסחת פלא לרמות הפיצוי אותו תידרשו לשלם עבור צד שלישי בו פגעתם ובהחלט יתכן כי הפגיעה תגרור אחריה דרישה לפיצוי גם בגובה של שני מיליון דולר ואף יותר. משמעות הדבר היא ככל שגבול האחריות שנקוב בפוליסה גבוה יותר, כך ייטב. ובכל מקרה, סעו בזהירות כך שתוכלו לספר רק על חוויות נעימות בזמן שאתם מתכננים את הטיול הבא שלכם, חופשת הסקי שאתם מתכננים בקרוב או הביקור בקאריביים בחודשי הקיץ.


* הכותב הוא עו"ד מומחה בדיני ביטוח ונזיקין ממשרד 'צבי יעקובוביץ' ושות'

  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully