וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סילבסטר: 100 אלף ישתו וינהגו

28.12.2009 / 15:09

כך על פי סקר חדש של עמותת 'אור-ירוק' לקראת חגיגות ערב השנה האזרחית החדשה. הכי הרבה בליינים - בצפון

סקר שערך מכון 'גיאוקרטוגרפיה' עבור עמותת 'אור-ירוק', מצביע על תמונה עגומה (אך לא מפתיעה) ערב הסילבסטר שיחול ב-1 בינואר. על פי מדגם שערכו הסוקרים, למעלה מ-100 אלף אזרחים מתוך מיליון נסקרים, מציינים כי הם בטוחים שחבריהם יטפסו למושב הנהג בגילופין. מתוך אלו, 630 אלף איש הצהירו בגלוי כי ישתו אלכוהול בכל מקרה במסגרת החגיגות ללא קשר למעשה הנהיגה.

מחד, מדובר בירידה בכמות השותים אל 16 אחוזים ביחס לשנה שעברה, אז הנתון עמד על 24 אחוזים. מאידך, כמות המבלים עלתה לכרבע (25 אחוזים) מהציבור בישראל לעומת 19 אחוזים אשתקד. הגיל השכיח בקרב המבלים נע בין 18 ל-34, המהווים כ-40 אחוזים מכלל המבלים. מנכ"ל עמותת אור-ירוק שמואל אבואב מדגיש את השלכות הממצאים. "למרות הירידה ביחס לשנה שעברה של אלו המצהירים כי חבריהם או מכריהם ינהגו לאחר ששתו אלכוהול במסיבות הסילבסטר, ממצאי הסקר מדאיגים מאוד. הם למעשה מעלים תחזית עגומה על פיה כ-100,000 איש מתכוונים לעלות על הכביש בערב הסילבסטר כשהם נתונים תחת השפעת אלכוהול".

על פי החלוקה הגיאוגרפית, שיעור המבלים הגבוה ביותר יהיה בצפון - 30 אחוזים מכלל האוכלוסייה, המונים את תושבי חיפה וצפונה משם. באזור השרון (כפר סבא, רעננה, הוד-השרון והסביבה) כ-24 אחוזים יצאו לבלות ערב השנה האזרחית. בירושלים כ-25 אחוזים יחגגו מחוץ לבית, באזור הדרום 24 אחוזים ואילו במרכז גוש-דן ותל-אביב שיעור המבלים מחוץ לבתים בסילבסטר הוא הנמוך ביותר ועומד רק על 21 אחוזים.


נהיגה תחת השפעת אלכוהול ידועה כגורם קטלני בתאונות הדרכים. זוהי מכה חברתית שגורמי האכיפה וההסברה מנסים להוקיעה מציבור הנהגים אולם מסתפקים בהצלחה חלקית בלבד; על פי נתוני המשטרה כ-20 אלף נהגים נתפסו שיכורים בשנים 2007-2008 כאשר בשנה המסתיימת, ב-9 החודשים הראשונים, נתפסו קרוב ל-8,600 נהגים שיכורים. "נהיגה תחת השפעת אלכוהול או נהיגה בעת שכרות היא אחד התורמים הגדולים למוות", מציין אבואב. עוד הוא מוסיף כי " אין אדם המסוגל לשתות אלכוהול, לנהוג ועדיין להיות צלול לחלוטין".


כדי להלחם בתופעה הקטלנית, טכסה העמותה מספר עצות שיכולות לסייע למבלים להגיע הביתה בשלום, ובכלל - להתנהג בצורה נאותה על הכביש ערב הסילבסטר:

• אם את/ה שותה, תנו את מפתחות הרכב למי שלא שתה - נהג תורן
•אפשר להגיע במונית, אוטובוס, רכבת
•בעלי הפאבים - גלו אחריות ומעורבות: בקשו מהברמן/ית לשאול את מי שקונה אלכוהול, אם הוא מתכוון לנהוג. אם כן, נסו לשכנעו לא לשתות אלכוהול.
•בנות - תשגיחו על בן הזוג שלכן. השפעתכן עליו רבה. אם תבהירו לו שנהיגה ואלכוהול לא מקובל עליכן, רוב הסיכויים שהוא ימנע מכך.
•לשאר הנהגים על הכביש - פיקחו שבע עיניים בליל הסילבסטר, ותנהגו במשנה זהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully