וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונית חשמלית? לא לימי החורף

31.12.2009 / 8:46

פרויקט החכרת המיני E בארה"ב נתקל במכשול איתני הטבע – הקפאון מקצר את טווח הנסיעה של המכונית החשמלית באופן משמעותי

מיני E של ב.מ.וו היא החשמלית החלוצה של היצרן הבווארי שטעמה אספלט תחת גלגליה. לצורכי הטמעתה בתעשייה שילבה אותה ב.מ.וו בפרויקט ליסינג במסגרת ניסוי כלים שאמור לפתור סדרת תקלות שעלולות לצוץ במהלך טבילת האש. אף אחד לא דמיין שהיא חפה מכשלים, אולם מתברר שדווקא הנושא העיקרי – טווח הנסועה, עומד בסימן שאלה גדול שמותיר את המיני שרועה בצד הכביש לכאורה.

450 נהגים חכרו את המיני E החשמלית בדרום קליפורניה, ולפחות אחד מהם (שממילא אינו מרוצה ממנה), ד"ר ליל דניס העובד כבכיר בג'נרל מוטורס, רשם לחובתה הערה כבדת משקל. דניס מצא כי עם כניסת עונת החורף המלווה בטמפרטורות מקפיאות ושלגים כבדים, טווח הנסיעה של המכונית צונח באופן משמעותי. מדוע? מפני שתפקוד הסוללות משתבש.

טווח הנסיעה של המיני E הוא כ-240 ק"מ בין טעינות כשאל הגלגלים נשלחים כ-204 כ"ס. כל אחד מ-450 הנבחרים זכה להתקן הטענה מיוחד בביתו המצריך חיבור למשך כ-3 שעות. הלה, שאת מרבית נסיעותיו עורך על קו קצר יחסית ברחובות מנהטן שאורכן הכולל לשני הכיוונים הוא כ-90 ק"מ, גילה לתדהמתו כי על לוח המחוונים בצג האנרגיה מופיעה הספרה 0, בתום נסיעה חפוזה. כלומר, הפחתה של למעלה מ-150 ק"מ מהמובטח מהמערכת החשמלית.

כמו סוללות בפריזר

לתופעה בה נתקל דניס מתברר ישנן מספר סיבות והמרכזית שבהן היא הטמפרטורה הנמוכה. בגינה, המערכת החשמלית מסרבת לשחרר מהסוללות את האלקטרונים הנחוצים ולכן הטווח מתקצץ. הסיבה השנייה נוגעת אף היא למעלות הצלזיוס, אם כי מתייחסת רק לחום בסביבת הנהג. כשבחוץ שוררת צינה מקפיאת עצמות נאלצים היושבים להפעיל את מערכת החימום "אובר טיים" כדי לשפר ולהנעים את התנאים. מה הפלא אם כך שהכוח אובד?

מכוניות היברידיות להבדיל מכלי-רכב על טהרת החשמל, מגובות על ידי מנוע בעירה כך שגם במידה והסוללות מותשות, אפשר להמשיך ולנסוע הלאה. מגזין 'קונסיומר ריפורטס' מחזק את הדעה שכלי-רכב חשמליים עדיין אינם מהווים את המילה האחרונה בתחום ומוטב למי שבכל זאת מתעקש לא להתקע, לוודא שיש גם מנוע קונבציונלי תחת המעטה. כך לפחות הסיק הצוות לפני כמה חודשים, לאחר נסיעת מבחן במיצובישי iMiEV.

הבוחנים נסעו בתנאי אקלים אופטימלים ורק נזכיר, כי לרשותה של המיצובישי כ-160 ק"מ בין טעינות. המכונית הזערורית הצליחה לגמוא כ-96 ק"מ, כ-65 פחות מהנתון הרשמי. כשמפעילים את החימום, הטווח אף מתקצר בחצי מכך, מה שמשאיר לנהג מעט מאוד אנרגיה לניצול כדי להגיע ליעדו. עורך המגזין הדגיש וציין כי בקושי הגיע לביתו לאחר 20 ק"מ בלבד וזאת כשהמערכת טעונה במחצית האנרגיה החשמלית.

אז מה אפשר להסיק מכך? הבאז החשמלי לא ממש מתאים למדינות בהן מזג האוויר חורפי במיוחד, בעיקר בשלב הטכנולוגי בו הוא נמצא כיום ועל היצרניות עוד לספק תשובות לעשרות תסריטים שונים. בישראל על כל פנים, אפשר לומר שריאלית המצב טוב בהרבה לפחות בכל הקשור לעניין הקור, אך זה עדיין לא מפצה על מכלול הבעיות הטכנולוגית המובנות אותן עוד יש לבחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully