וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקום באמצעות נערת ליווי?

עו"ד אורן בושרי

14.1.2010 / 9:54

גבר בן 31 שנפגע בתאונת דרכים סובל בעקבותיה מכשל בתפקוד המיני. האם מימון שירותי ליווי נחשבים לפיצוי הולם לשיקום?

מספר הנפגעים בארץ מתאונות דרכים מגיע לכדי 30 אלף בשנה ועולה על מספר הנפגעים מכל גורם אחר, כולל פיגועי טרור, מלחמות ועוד גורמים רבים אחרים. רבים מהם צפויים לעבור שנים ארוכות של שיקום בטרם יוכלו לחזור לתפקד בצורה סבירה, אם בכלל.

חלק מהתאונות גורמות לנפגעים לפגיעות אורטופדיות, נוירולוגיות או נפשיות אשר גוררות, במקרים מסויימים, פגיעה אורולוגית עקיפה המתבטאת בהפרעות בתפקוד המיני. משמעות הפציעה בפועל היא, כי הנפגע/ת מתקשה לקיים יחסי מין, ואף נמנע/ת מיצירת קשרים אינטימיים. האם בית המשפט יפסוק פיצוים לנפגע המבקש להסתייע בנערות ליווי?

זונה היא שיקום הולם?

המדובר בבחור בן 31, שנפצע בתאונת דרכים בעקבותיה נותרה בו נכות הבאה לידי ביטוי גם בהפרעות בתחום המיני על-רקע נפשי וקושי להגיע לזקפה. ביהמ"ש העליון הפך את פסק דינה של השופטת ד"ר דרורה פלפל מבית המשפט המחוזי בתל אביב, לפיו לאור היזקקות של התובע לשירותי ליווי פעם בשבוע, יש לפצותו בסך של 150 אלף שקלים.

לצערו של התובע, כאמור, בית המשפט דחה את הטענות להיזקקות לנערות ליווי כתוצאה מאין האונות בה לקה ופסק כי יש להבדיל בין העלות של טיפול רפואי או תרופות בתחום המיני, לו עשוי להיזקק הנפגע ובגינם הוא יפוצה (כגון: ויאגרה ודומיו, טיפולים רפואיים או סרוגייט במסגרת רפואית מוכרת) לבין תשלום לנערות ליווי. תשלום כזה, קובע בית המשפט, איננו בגדר טיפול רפואי או הוצאות רפואיות שנכללות תחת הגדרת "שיקום" ועל כן, "אין להכיר בשימוש בשירותיה של זונה כ'פיצוי' לניזוק".

הגדיל השופט וכתב כי, "התרופה והפגישה עם הפסיכולוג תכליתן ריפוי או שיקום", כך שפגישה "עם זונה אינו מפצה על אובדן מכלול רבדיה האפשריים של מערכת יחסים זוגית".

אין חיי מין? טייל בכדור פורח

מאחר ומדובר בסוגיה רגישה, הרי שהשופט ריבלין לא חסך מילותיו וכתב שאישור למימון יחסי מין עם נערת ליווי, פוגע אף בערך המקודש של השוויון. לדבריו, "טלו שני נפגעים שיכולתם ליהנות מקיום יחסי-מין נפגעה באורח זהה. האחד חפץ לפנות למכון ליווי. האחר אינו רואה בדרך זו פתרון הולם. את צערו על אובדנו הוא מבקש להיטיב בדרכים אחרות - אולי טיול בכדור-פורח, אולי רכישת מנוי לתיאטרון או למשחקי כדוררגל, אולי בדרך אחרת שבה יבחר במהלך חייו. האם ראוי שהראשון יקבל פיצוי גבוה מן האחר?".

בית המשפט אינו עיוור למציאות העגומה בה תעשיית הזנות מזינה את הסחר בנשים, תוך שלילת זכויותיהן הבסיסיות וניצול גופן ונפשן ועל כן, הפסיקה מבטאת את עמדתו כי אין לעודד פנייה למכוני ליווי.

חרף האמור, לנוכח דעת השופט ברק שהיא מעין דעת מיעוט, ההכרעה לא תמה. בפסק הדין המדובר, נקבע שעובדתית לא הוכח הצורך בנערות ליווי, ובשפת פסק הדין "לא עלה בידי המערער להוכיח כנדרש... את ההכרח בהיזקקות לשירותי ליווי", ואת הטעם העקרוני לפיו אין להכיר בעלות של שירותי ליווי כנזק בר פיצוי השאיר השופט ברק לזמן אחר, ולכן נותר פתח למעשה.

אם הנפגע אינו חתיך הורס?

נפגע שנותר עם צלקות בפניו אשר מונעות ממנו למצוא פרטנר לחיים, או לחיי מין, יכול לעשות שימוש בפתח שהותיר השופט ברק ולבקש מבית המשפט פיצויים בשל החזר שרותי ליווי. גם בלי לקרא לילד בשמו, בתי המשפט מתייחסים ברצינות לטענות האלה ופוסקים ביד רחבה, בעיקר אם מדובר ברווק או ברווקה.

לצורך כך, בית המשפט בוחן לעומק את מראה הצלקת המכערת והשפעתה. מתברר שבדרך כלל, כאשר הצלקת מכערת במיוחד, ייפסק פיצוי בגובה של מאות אלפי ואף מיליוני שקלים, גם אם לא מדובר במיס עולם לשעבר או בחתיך הורס.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טיפול מיני מעשי עם בת זוג חליפית

בכל, מקרה, לאלו מבין הנפגעים אשר נותרו עם נכות שפגעה בכישוריהם לנהל חיי מין תקינים, הרי שבית המשפט אישר לתובע שהוכיח כן להסתייע בשירותים של סרוגייט. זהו טיפול מיני מעשי עם בן/בת זוג חלופי, כשתפקיד הסרוגייט יכול להתבצע על ידי אשה או גבר.

יש מספר סיבות לכך שמטפלים יוזמים ייעוץ של סרוגייט. כך למשל, בפסק דין נקבע כי התובע הביע את רצונו לקיים יחסי מין ויש לאפשר לו זאת. לאור מוגבלותו המוטורית הקשה, פסקה השופטת, כי "יש לספק לו את שירותי המין באמצעות סרוגייט מיומנת, אשר עלותה לפי חוות דעת... היא בסך 300 שקלים לכל טיפול". כמובן שיש הכרח להוכיח לבית המשפט את הכשל התפקודי שאילו לא כן, לא יאושר הדבר.

סעו בזהירות...


* הכותב הוא עו"ד מומחה לדיני נזיקין, תעבורה ורשלנות רפואית

  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully