וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: 4,000 מכוניות חדשות בליסינג

מוטי בסוק

7.2.2010 / 9:41

צה"ל יחתום על חוזים חדשים לחכירת 4,000 רכבי ליסינג לקציניו לתקופות של בין שלוש לחמש שנים. מי שנוסע הרבה יקבל טנדרון

צה"ל יפרסם בשבוע הקרוב מכרז ל-4,000 כלי רכב חדשים לקציניו. הליסינג יהיה לחמש שנים ולא לשלוש שנים, כפי שהיה נהוג עד כה. בנוסף צה"ל ירכוש 200-250 מסחריות קלות לקצינים שהנסועה (קילומטראז') שלהם גבוהה.

ב-2009 אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה (אט"ל) בצה"ל היה אמור לחדש את חוזי הליסינג על רכבי הקצינים שנחתמו ב-2006. הנוהג בצבא, מאז הוחדר נושא הליסינג אל בין שעריו, היה חידוש חוזים אוטומטי מידי שלוש שנים. בעקבות המשבר הכלכלי, שלחץ על חברות הליסינג, ובעקבות דו"ח ברודט ודו"ח מקינזי שלוחצים על הצבא להטמיע בחיי היום יום את הנושא הכלכלי, הוחלט בצה"ל לדרוש משתי חברות הליסינג איתן עובדת המערכת להאריך את החוזים הקיימים לארבע וחמש שנים, ולעבור בחוזים החדשים למשך זמן של חמש שנים.

המשא ומתן עם שתי חברות הליסינג, אלבר ושלמה סיקסט, על הארכת החוזים היה מורכב. אלבר הסכימה להארכה לחמש שנים, שלמה סיקסט סירבה. לשינוי חוזי הליסינג היתה עלות כלכלית. באט"ל סבורים כי היה לשינוי כדאיות כלכלית, אם כי ברור כי רכב בן שלוש שנים צורך מוסך פחות מרכב בן חמש שנים.

התקציב השנתי של אט"ל ל-2010 עומד על כ-6 מיליארד שקל, מתוך סך כל תקציב מערכת הביטחון ל-2010 המתקרב ל-55 מיליארד שקל. בתקציב 2010 כלולה התייעלות בהיקף כ-200 מיליארד שקל הנגזרת מדרישות דו"ח מקינזי ומתוכנית ההתייעלות הרב שנתית של צה"ל. אחת הדרכים להתייעלות, הקטנת השעות הנוספות, מבלי לפגוע בתפוקה, של אזרחים עובדי צה"ל.

חוזי הליסינג החדשים של הצבא שיחתמו ב-2010 יהיו לחמש שנים, אם כי הצבא יהיה מוכן לחתום על חוזים לשנתיים עד חמש שנים, כפוף לכדאיות הכלכלית שלהם. לגבי 200-250 קצינים שהנסועה שלהם גבוהה, ובדרך כלל צורכים את הרכב גם להסעת ציוד, הוחלט שלא לבצע עסקת ליסינג - מסיבות כלכליות. לאותם קצינים צה"ל ירכוש מסחריות קלות. המכרז הסתיים לאחרונה ובו זכתה חברת דוד לובינסקי, שתמכור לצבא מסחריות מדגם פיז'ו פרטנר, במחיר של 93 אלף שקל ליחידה (13% הנחה לעומת מחיר המחירון).

כל קצין בצבא מדרגת רב סרן, וכן רבי נגדים, זכאי לרכב ליסינג. שאר אנשי הקבע נשענים על רכבי היחידה. עם המעבר לרכבי ליסינג הצבא קיצץ ב-50% את מספר רכבי היחידה.

לדברי קצין בכיר באט"ל, המעבר לרכבי ליסינג צמודים לקצינים ולנגדים, במקום מכונית בבעלות צה"ל כפי שהיה נהוג בעבר, הקטין בצורה משמעותית את מצבת הנהגים בצבא. הקצינים הולכים בעצמם למוסכים. רק קצינים מדרגת אל"מ ומעלה מקבלים שרותי גרר על חשבון הצבא.

שיקולי צה"ל הם רמת השרות לקצינים מול העלות הכלכלית. ההחלטות בנושא זה מורכבות ומגיעות לעיתים עד להכרעת סגן הרמטכ"ל. לאחרונה ההכרעות נוטות לטובת השיקול הכלכלי. בנושא הרכבים לאלופי צה"ל הוחלט לאחרונה, לאחר עימות מתוקשר עם האוצר, לרכוש רכבים בהתאם לתוצאות מכרז החשב הכללי באוצר. האלופים יקבלו רכבים כמו מנכ"לי משרדי הממשלה. לדברי הבכיר באט"ל ההחלטה מתייחסת ל-15 רכבים, שכן לחלק מהאלופים ילדים רבים והם מקבלים רכבים אחרים.

הצבא שוקל מהפכה בנושא אחר, ביטוח עצמי לרכבי הליסינג שלו. מבדיקה שנעשתה בצבא עולה כי פרופיל הנסיעות, הגניבות, התאונות והאובדן המלא (טוטאל לוס) של רכבי ליסינג בצבא דומה מאוד, בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב עד כה, לפרופיל במשק האזרחי. לפיכך ייתכן מאוד כי מבחינה כלכלית עדיף לצבא לעשות ביטוח עצמי. הנושא נמצא בבדיקה לקראת הכרעה.

צה"ל משלם לאגד, הרכבת, וחברות הסעה אחרות 600 מיליון שקל בשנה עבור נסיעות החינם של החיילים, אך התשלום לאגד ולרכבת שונה. לאגד הוא גלובלי, מעל ל-300 מיליון שקל בשנה ולרכבת הוא לפי מספר הנסיעות. סך התשלום לרכבת הינו 130 מיליון שקל בשנה, כאשר עוד 170 מיליון שקל משולמים לחברות ההסעה האחרות. הסכומים לחברות התחבורה השונות נקבעו לפי סקר שנערך ב-2000 וישונו בעקבות סקר חדש שערך הצבא ב-2009. הסכום לאגד יפחת ויהיה נמוך מ-300 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully