וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יבוא מקביל: בוטל הדיון החוזר

צבי זרחיה

17.2.2010 / 10:55

ח"כ נחמן שי משך את בקשתו להצבעה חוזרת לאחר שהעריך שאין רוב בעד הצעתו ולאחר שלא הוקצה מספיק זמן לדיון

בוטלה ההצבעה החוזרת שתוכננה להיערך הבוקר בוועדת הכלכלה של הכנסת בעניין יבוא מקביל של מכוניות. זאת לאחר שח"כ נחמן שי (קדימה) משך את בקשתו להצבעה חוזרת לאחר שהעריך שאין רוב בעד הצעתו ולאחר שלא הוקצה מספיק זמן לדיון.

שי עצמו אמר בתגובה כי החליט למשוך את בקשתו להצבעה חוזרת לאחר שנוכח שהוקצה לכך עשר דקות של דיון. "ראיתי שלאף אחד אין אנרגיות לקייים דיון חוזר בצו וכי להצבעה החוזרת צפויים להגיע חברי כנסת שלא ראו את ספסליה של ועדת הכלכלה, ובנסיבות אלה החלטתי לבטל את בקשתי להצבעה חוזרת".

שי טען כי "הדיון שנערך ביום שני בוועדת הכלכלה שאישרה את הצו התנהל בצורה דורסנית מעין כמוה. ברפורמה מהסוג הזה יש לקיים דיון מעמיק, וממצה ולבחון אותה ביסודיות. כשהתוצאות של הרפורמה הזו על הצרכן יבואו לידי ביטוי למשל בנושא שירות, אחריות לרכב ועוד, מן הסתם כבר יכהן שר תחבורה חדש".

שלשום, לאחר דיון סוער, אישרה ועדת הכלכלה את רפורמת היבוא המקביל והצו התקבל ללא שינויים מהותיים מהצעת משרד התחבורה. ההצעה קבעה כי בישראל לא נדרשת רציפות פעולה, קרי, מספר מינימלי של מכוניות מיובאות בשנה. תנאי האחריות יהיו שווים לאלה שנותן היצרן. עוד אושר כי היבואן המקביל יפעיל מוסך אחד, שלא בבעלותו בהכרח, באחד מכמה מחוזות. בנוסף, הוחלט לקבוע נוסח של פרסום להודעה על קריאה לתיקון בעיתונות. היבואנים לא יידרשו לפרסם דו"חות כספיים, אך יידרשו להציג "תוכנית פעולה לשמירה על העסק החי". כל היבואנים יוכלו להביא כל מכונית שיוצרה בארה"ב גם בתקינה אמריקנית, ולא רק בתקינה אירופית כמו היום.

אחרי כניסת הרפורמה לתוקף אפשר יהיה לייבא מכוניות מסוחרי רכב הפעילים באירופה או ארה"ב ולא ישירות מהיצרן. הדבר צפוי להכניס שחקנים חדשים לשוק וליצור תחרות מחירים על דגמים שונים. בסוף הדיון, נשארו בדיון רק חבר כנסת אחד, בנוסף ליושב ראש.

שר התחבורה, ישראל כץ תקף בדיון את יבואני הרכב: "המטרה של המהלך היא הגברת התחרות. זהו אחד התחומים שעדיין אין בו תחרות אפקטיבית על אותו הדגם. גם בענף התקשורת אפשר היה לשמור על בזק כמונופול, אבל היום יש תחרות. ישראל היא אלופת העולם במספר הניידים לנפש וגם בזק לא נפגעה. עד לפני שנים היה מותר לייצא פירות רק מטעם מועצת הפירות, שהיתה ממשלתית וגם שם השוק נפתח לתחרות. אני רוצה שכל משפחה תוכל להחזיק בכלי רכב. אנו מצפים שהרפורמה תוזיל את המחירים ותצעיר את גיל הרכב. שום דבר שיבואני הרכב מעלים הוא לא במקרה - זה נועד לשפר את הרווחים שלהם".

יבואני הרכב הגיבו בזעם על ההחלטה. באיגוד היבואנים בוחנים חלופות משפטיות. צביקה פולק, מנכ"ל כלמוביל, יבואנית יונדי ומיצובשי, אמר: "כשאני עובר על נוסח התקנות, אני מוצא נקודות בעייתיות. רכב הוא הרכישה השנייה בגודלה והבטיחות היא עניין חשוב מאוד. אם רוצים לשמור על ענף התחבורה, כל התנאים שהוצבו עד היום הורדו. הרפורמה מאפשרת כניסה של גורמים לא רציניים - שרוצים לייבא מכוניות ספורות בשנה. אפשר לפתוח מוסך בעיירה נידחת ולהפוך אותו למוסך מרכזי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully