וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתיב המהיר בסכנה

אבי בר-אלי

1.3.2010 / 7:34

שפיר הנדסה ומגדל עדיין לא הגיעו להסכמה על שינוי הסכם המימון; המדינה התבקשה לתת ארכה של שלושה שבועות

העבודות בפרויקט הנתיב המהיר לתל אביב לא יחודשו היום - למרות הסכם הפשרה שעליו חתמו המדינה וחברת שפיר הנדסה - כך נודע ל-themarker. העבודות לא יחודשו משום שטרם נפתרה המחלוקת סביב דרישת חברת הביטוח מגדל, האחראית על מימון 75% מהפרויקט, לפתוח את הסכם המימון מול שפיר. החברה פנתה בסוף השבוע אל משרד האוצר בבקשה לאשר לה ארכה של שלושה שבועות להשגת הסדר - ובקשתה עדיין נבחנת.

בתום משא ומתן ממושך, הגיעו לפני כעשרה ימים אגף החשב הכללי במשרד אוצר ונציגי חברת שפיר לפשרה במחלוקות על פרויקט הנתיב המהיר. במסגרת ההסכם, התחייבה שפיר לשוב לעבודות בפרויקט בתוך שמונה ימים - ואולם מימוש ההסכם הותנה עדיין בהסכמת המממנים: מגדל (75%) ובנק לאומי (25%). מגדל הפתיעה כשדרשה לייקר את ריבית האשראי לפרויקט, ולקבע אותה סביב 6% למשך כל תקופת הזיכיון (כ-20 שנה). דרישה זו התקבלה בתדהמה, משום שהיא עלולה לפגוע במודל הפיננסי של הפרויקט ולהביא לביטולו - אך גם משום שלפני כמה חודשים, נעתרה המדינה לדרישה אחרת של מגדל לשינוי מנגנון הריבית לאורך תקופת הפרויקט.

לפי שעה, לא ידוע על תזוזה בעמדת מגדל - בעוד שבסביבת שפיר טוענים כי הסיבה לבקשת הדחייה נעוצה בהמתנה לעדכון דירוג החוב של הפרויקט. זאת, לאחר שמעלות s&p הורידה את דירוג החוב מ-a+ לטריפל c. המממנים הזרימו עד כה לפרויקט סכום של כ-120 מיליון שקל, ואולם הפסיקו את המימון באוקטובר 2008 - בעקבות המחלוקת הנמשכת מול המדינה על השלכות הטעות התכנונית בפרויקט. שפיר המשיכה לממן את העבודות מהונה העצמי, ולטענתה השקיעה עד כה בפרויקט מכיסה 170 מיליון שקל - מתוך סך של כ-580 מיליון שקל הנדרש לפי הערכות בפרויקט.

מתווה הפשרה שהובילו עו"ד משה שחל וסגן החשב הכללי, אבי דור, כלל את הסכמת המדינה לדחות את מועד סיום הפרויקט לאוקטובר 2010 וכן להגדיל את רשת הביטחון שתעניק המדינה לזכיינית ולמממנים בעקבות קיצור 600 מטר מתוואי הנתיב. זאת, בתמורה לדחיית האופציה שניתנה לשפיר לביצוע פרויקט הנתיב המהיר לירושלים בשנה אחת (לאמצע 2011) - וכן ויתורה של שפיר על הגשת תביעות עתידיות נגד המדינה. אם המדינה תיאלץ לבטל את האופציה להקמת נתיב מהיר גם בכניסה לירושלים - סוכם כי היא תפצה את שפיר בשווה ערך לאובדן שמונה שנות רווח מפרויקט זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully