וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורמולה 1: לקראת עונת 2010

ירון אדרי

12.3.2010 / 7:20

ביום ראשון הקרוב יכבו הרמזורים האדומים ועונת 2010 של סבב הפורמולה 1 תצא לדרך. הפעם יהיה מעניין או שוב נשתעמם?

אם במעמד זה לפני שנה חשבנו שלפנינו עומדת העונה החשובה ביותר של הפורמולה 1, טעינו או שפשוט הקדמנו את זמננו ב-12 חודשים. בסוף השבוע הקרוב תחל העונה החשובה ביותר (באמת) של סבב המירוצים היוקרתי בעולם, ובתקווה שגם תהיה מעניינת יותר. קבוצות חדשות, שינויים בתקנות, מעבר נהגים דומיננטיים בין קבוצות דומיננטיות לא פחות וכמובן, חזרתו למסלול של הנהג המעוטר מכולם מה שיעמיד ארבעה אלופי עולם על הגריד כששניים מהם באותה הקבוצה. צריך יותר מזה? נקווה שהפעם לא נתבדה.

עונת 2009 לוותה בלא מעט שערוריות שנבעו ממשחקי כוח ופוליטיקה בין איגוד הקבוצות FOTA להתאחדות ה-FIA כשבשורה התחתונה הכסף הוא זה שמדבר. השיא הגיע בדמות הכרזה על פרישתן של שמונה קבוצות ובראשן פרארי לטובת הקמת סבב מתחרה, מה שהביא לבסוף להתקפלות ה-FIA וגם תרם קצת להחלטה של הנשיא מקס מוזלי לפנות את מקומו לז'אן טוד. הייתה כמובן גם התפוצצות פרשת "בריאטורה-פיקה-סינגפור" ופרישתן של יצרניות חשובות כמו ב.מ.וו וטויוטה, אך יותר מכל, הבעייה הגדולה היא שבשורה התחתונה גם שינויי התקנות הרדיקליים שהוכנסו לא תרמו ליותר מידי עניין על המסלול והרי זה מה שבאמת חשוב.

עונת 2009 החלה בדומיננטיות מוחלטת של קבוצת בראון GP ונהגה ג'נסון באטון כשעל הפרק יתרון שנוי במחלוקת בדמות הדיפיוזר הכפול שאושר לבסוף לשימוש. זה היה מאוחר מידי כנראה עבור רד-בול, שללא ספק יכולה הייתה לתת פייט רציני יותר ואף לסיים בראש. מנגד, לקבוצות החזקות כמו פרארי ומקלארן לקח קצת זמן להסתגל לתנאים החדשים, שלא לדבר על ב.מ.וו שהשתרכה הרחק מאחור והחליטה לבסוף לפרוש כאמור.

על כן, לאחר עונה די בינונית אם נהיה נדיבים, כל שנותר הוא לקוות שהפעם המצב אכן ישתפר. אתם יודעים, לאן זה עוד יכול להתדרדר?

מה שונה הפעם?

כמידי שנה, גם הפעם כולל ספר התקנות סעיפים חדשים כשהעיקרי שבהם הוא איסור התדלוק. על המכוניות לשאת כמות מספקת של דלק לקצת יותר מ-300 ק"מ (אורכו של מירוץ), מה שמשנה לחלוטין את אסטרטגיות הקבוצות שלא לדבר על ההשפעה על יכולות המכונית. כניסה לפיטס תידרש להחלפת צמיגים בלבד, תהליך שיקח כשלוש שניות ואותו מנסות היצרניות לקצר.

איסור התדלוק יצר למעשה לא מעט אילוצים, בעיקר בשל הכפלת גודל מכלי הדלק ומשקלם לכ-240 ליטרים ו-160 ק"ג בקירוב. השינוי המיידי הוא לכיול השלדה שבסיס גלגליה הוארך בכ-20 ס"מ וכמו כן הופרה חלוקת המשקל בין הציר הקדמי לאחורי. ההשפעה על היכולות הדינמיות של המכונית גדולה מאוד ומעניין יהיה לראות מי מהקבוצות תצליח להסתגל לכך הכי מהר.

שינוי נעשה גם בקשר שבין המכונית לאספלט. הצמיגים הקדמיים הפכו צרים יותר בשני ס"מ וגם העונה יחוייבו הנהגים להשתמש בשתי תרכובות במהלך מירוץ. עוד באותו עניין, עדכון לתקנות יאסור את השימוש בחיפויי הגלגלים וכן חימום יתאפשר לסולייה בלבד. כל הנ"ל אמנם עשוי להעלות את רמת העניין והמתח לקהל בכל מירוץ, אך נשאלת השאלה המתבקשת - אם ההתאחדות רוצה להכריח את הקבוצות לצמצם הוצאות, מדוע היא מכניסה כאלה שינויים בזבזניים?

בפן היותר מלאכותי של התקנות למען עניין לציבור, החל מהעונה תשתנה שיטת הניקוד (שיטה שיושמה גם באליפויות ה-WRC וה-WTCC). המנצח יזכה ל-25 נק' בעוד סגנו ל-18 ו-15 למקום השלישי. יתר הניקוד יהיה 12-10-8-6-4-2-1 כך שלמעשה עשרת הנהגים הראשונים ידורגו במקום שמונה עד כה. השיטה החדשה אמורה ליצור מאבקים נחושים יותר כדי לעקוף, ובעיקר לנוכח ההפרש בין המקומות הראשונים וכך גם לעניין רב יותר בטבלאות הניקוד.

עוד נקודה שכדאי לציין היא המנוע. החלפת יחידת הכוח במהלך סוף שבוע של מירוץ תוריד את הנהג עשרה מקומות על הגריד בזינוק למירוץ במקום חמישה עד כה, וכך גם במירוץ שלאחר מכן. עונש זהה יינתן למקרה ונהג ישתמש שיותר משמונה מנועים לאורך העונה.

19 מירוצים יתקיימו העונה, כאשר הראשון בינהם הוא בחריין ביום ראשון הקרוב. מסלול סאקיר עבר מספר שינויים שהוסיפו לו עוד כמה מאות מטרים ונקודות עקיפה. שינוי נעשה גם במסלול סילברסטון שמארח את הגרנד פרי הבריטי עם קטע חדש שזה לשם "ארנה" בשל פיזור הצופים סביבו.

לסבב מצטרפת השנה דרום קוריאה כמארחת הטרייה ביותר כשהמסלול בתחומה ממש נבנה בימים אלה. אולם, מירוץ זה עדיין בסימן שאלה ותלוי באישור ותקינה שיקבל מההתאחדות (לבטח ללא בעייה). מסלול וותיק שחוזר השנה הוא זה על הנושא את שמו של ז'יל וילנייב במונטריאול קנדה, שנעדר מהסבב ב-2009.

אחרי שיישרנו קו, כמיטב המסורת הגיע הזמן להציג את הקבוצות והנהגים ולנסות גם לנבא את אשר יהיה.

מסלול מירוץ פורמולה 1 דרום קוריאה בשלבי בנייה (מרץ 2010). AP
על תנאי: המסלול הנבנה בדרום קוריאה/AP

מקלארן MP4-25

הקבוצה הבריטית למהדרין שסיימה את קשרי השותפות שלה עם מרצדס (המנוע נשאר), שוב תזכה לשאת את המספרים 1 ו-2 על מכוניותיה, הפעם בזכות אלוף העולם המכהן ג'נסון באטון שהצטרף לשורותיה אחרי עונת האליפות בבראון GP. העובדה כי יחד עם לואיס המילטון מדובר בשני אלופי העולם האחרונים של הסבב, עשויה ליצור עניין רב בשל תחרותיות פנים ארגונית. מעניין גם יהיה לראות אם בקבוצה יעדיפו אחד על משנהו.

בשבועות האחרונים עמדה המכונית החדשה של מקלארן תחת עיניה הבוחנות של פרארי ורד-בול, שטענו כי האופן בו עוצב סנפיר חיפוי המנוע ביחס לכנף האחורית אינו על פי התקנון. בקבוצה דחו את הטענות כלאחר יד והמשיכו בהכנות למירוץ ביום ראשון כשבינתיים ב-FIA מאשרים כי הכל תקין. לעומת מבחני טרום העונה לפני שנה, הפעם הציגה הקבוצה יכולת טובה יותר וביום האימון האחרון בברצלונה אף קבע המילטון את ההקפה המהירה.

ההימור שלנו: מקום שני לקבוצה ומלחמה בין הנהגים על סגנות האליפות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
לואיס המילטון נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת מקלארן. Daniel Ochoa de Olza, AP
בריטית למהדרין וכבר שמים עליה עין. מקלארן/AP, Daniel Ochoa de Olza

מרצדס MGP W01

במקביל לפירוק השותפות עם מקלארן, רכשה היצרנית הגרמנית את השליטה באלופת העולם קבוצת בראון GP שלפני שנה וקצת עוד הייתה הונדה. ואם מקלארן היא בריטית למהדרין, הרי שכאן מדובר על קבוצה גרמנית. רוס בראון הבריטי אמנם ימשיך לעמוד בראשה, אולם ההחלטות תגענה ממטה היצרנית בשטוטגארט.

מרצדס כך מסתמן תספק את מרבית הכותרות השנה (כל עוד לא יחזרו החיכוכים עם ההתאחדות) בזכות חזרתו של מיכאל שומאכר (3) למסלול. הגרמני הוותיק בן ה-41 שמחזיק באמתחתו שבע אליפויות עולם, שב לאחר שלוש שנות שבתון כשהוא משאיר מאחור חיבור כמעט אינטגרלי עם פרארי. לצידו של שומי ינהג ניקו רוזברג (4) הצעיר, שצריך להתעלות על הגדול מכולם. האם הוא יעמוד בלחץ?

ההימור שלנו: מקום רביעי לקבוצה ולשומי, ולא מעט צרות מכיוונו של רוזברג

מיכאל שומאכר נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת מרצדס. Ker Robertson, GettyImages
המלך חזר, מה זה אומר על רוזברג? שומאכר מסתגל למרצדס שלו/GettyImages, Ker Robertson

רד-בול RB6

למרות שהוכתרה רק כסגנית האלופה, רד-בול הייתה הקבוצה המרשימה ביותר ב-2009. גם באימוני טרום עונת 2010 הציגה הקבוצה שבבעלות יצרנית משקה האנרגיה המכונף יכולת גבוהה, למרות תקלות מכניות פה ושם שנראה כי התגברה עליהן ללא בעייה. את עמדת הנהגים ימשיכו לאייש סבסטיאן ווטל (5) ומארק וובר (6).

עיניים רבות יביטו בווטל, הגרמני המוכשר שרוצה יותר מכל להשיג תואר ראשון. עונת 2009 הייתה סוג של טבילת אש עבורו, וחישול לקראת העונה שתבוא. וובר לצידו, הציג אף הוא יכולת משכנעת לפני שנה ובמהלך המבחנים האחרונים קבע תוצאה שהעלתה מספר גבות. בנוסף, לניסיון הרב בהחלט יש כאן משקל שיעזור לצמד לסיים עם תואר כפול.

ההימור שלנו: ווטל אלוף, וכך גם הקבוצה

סבסטיאן ווטל נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת רד בול. Mark Thompson, GettyImages
ווטל ורד-בול יוכתרו?/GettyImages, Mark Thompson

פרארי F10

הנה קבוצה שאסור לה לשחזר את הישגי העונה שעברה, זו שנפתחה כגרועה ביותר ב-60 שנותיה בסבב. עם המקום הרביעי בטבלה ורק שבעה פודיומים מ-17 מירוצים (מהם נצחון אחד בודד), הגרעין הקשה בקרב הטיפוסי יעלו בוודאי למודנה ולא בנימה חיובית למקרה והתמונה שוב תחזור על עצמה.

לא לחינם ויתרה פרארי על אלוף העולם שלה קימי רייקונן (לא שצריך היה לחפש סיבות לשחררו) ובמקומו להביא את אחד הנהגים הטובים בסבב, פרננדו אלונסו (8). מי שהיה אלוף עולם פעמיים בעבר, כבר הצהיר כי ה-F10 היא מכונית הפורמולה הטובה ביותר בה נהג מעולם. לצידו ינהג פליפה מאסה (7) שחוזר מפציעה קשה, אך ספק אם הוא יצליח להאפיל על הספרדי שהציג תוצאות משכנעות יותר במבחנים. מעניין גם יהיה לראות את מי תעדיף הקבוצה כמספר אחד שלה, קרב מעניין בפני עצמו.

ההימור שלנו: רק מקום שלישי, אלונסו שני

פרננדו אלונסו נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת פרארי. Ker Robertson, GettyImages
אסור שמחדל 2009 יחזור על עצמו, אתה שומע אלונסו?/GettyImages, Ker Robertson

וויליאמס FW32

לפני כשנה עמד באוויר החשש שהקבוצה הוותיקה תפשוט את הרגל ותביא קץ לשושלת מכובדת של הישגים. זה לא קרה בסוף, גם בזכות העובדה כי לאט ובביטחה משתלטים עליה גופים עסקיים שבסופו של דבר עשויים לקחת את המושכות מידיו של המייסד פרנק וויליאמס. חשוב לציין כי השנה תשתמש הקבוצה במנועי קוזוורת' המעט חלשים יותר במקום מנועי טויוטה, מה שלא יתרום לה להישגים גדולים.

הכשרון הגדול של וויליאמס, ניקו רוזברג, עזב לטובת מרצדס ובסוג של חילופי ידיים הגיע במקומו רובנס באריקלו (9) הוותיק שפספס אך במעט את תואר הסגנות ב-2009. את קאזוקי נקג'ימה המאוד מאכזב מחליף ניקו האלקנברג (10), אלוף סדרת ה-GP2. מבחני טרום העונה לא הציגו ביצועים משכנעים ונראה כי הקבוצה תתקשה לעמוד בקצב של המתחרות על אפו וחמתו של באריקלו שהצהיר כי יש כמה אסים בשרוול.

ההימור שלנו: מקום שביעי

ניקו האלקנברג נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת וויליאמס. Ker Robertson, GettyImages
וויליאמס. האלקנברג או באריקלו?/GettyImages, Ker Robertson

רנו R30

עד לרגע האחרון עמדה גם רנו בסימן שאלה לגבי המשך השתתפותה בסבב. בסוף נמכרה השליטה בקבוצת הפורמולה 1 לקבוצה עסקית פרטית שהעדיפה להשאיר רבע מהמניות בידי היצרנית מצרפת וגם את השם שלה בחזית המכונית. שמה של יצרנית רכב נוספת יתנוסס על המכונית - לאדה הרוסית.

לאחר שאיבדה את אלונסו לטובת פרארי, ברנו הצליחו להביא רק את רוברט קוביצה (11) שישמש כנהג המוביל לאחר ששוחרר מב.מ.וו. לצידו ינהג לראשונה בסבב נהג רוסי, עם או בלי קשר לנותנת החסות. ויטלי פטרוב (12) אמנם חסר ניסיון, אולם ארנקו המלא ב-15 מיליון יורו יכפר על כך, לפחות בשלבי ההתאקלמות הראשונים שלו.

ההימור שלנו: מקום תשיעי ועונה אחרונה תחת השם רנו

רוברט קוביצה נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת רנו. Ker Robertson, GettyImages
קוביצה, יכנס או לא יכנס?/GettyImages, Ker Robertson

פורס-אינדיה VJM03

זה היה מפתיע מאוד. לאחר שלא הצליחה ללקט נקודות במשך עשרות מירוצים, פתאום ב-2009 מצאנו מכונית פורס אינדיה בעמדת הפול-פוזישן על הגריד. זה היה ג'יאנקרלו פיסיקלה בגרנד פרי הבלגי בספא, שנחשב לאחד המסלולים המאתגרים בסבב. זה נגמר עם מקום שני ומקום רביעי לאחר מכן במונזה.

עושה הרושם כי פורס אינדיה תהיה הקבוצה המפתיעה השנה, שתעמוד על התפר הדק המפריד בין הקבוצות הגדולות לבינוניות למרות שהקבוצה הבאה בתור תעשה לה חיים קשים. נהגיה ישארו אדריאן סוטיל (14) והאיטקלי ויטאנטוניו ליוצי (15) שהחליף פיסיקלה שלא ינהג בעונה באופן רשמי.

ההימור שלנו: מקום שישי ויותר מפודיום בודד

ויטאנטוניו ליוצי נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת פורס אינדיה. Ker Robertson, GettyImages
ההודים יעשו לכולם הפתעה/GettyImages, Ker Robertson

טורו-רוסו STR5

אמנם לפני רגע אמרנו שפורס אינדיה תהיה הקבוצה המפתיעה העונה, אולם בינתיים מי שעושה זאת היא טורו-רוסו שהציגה לא אחת ביצועים מפתיעים במבחני טרום העונה. בקבוצה מצהירים על ניתוק מוחלט מאמא רד-בול, ובינתיים נראה כי זה לא מפריע לה (ואולי יעזור?) להתמודד על הבכורה בין הקבוצות הבינוניות.

טורו-רוסו שבסיסה נמצא באיטליה, תמשיך להחזיק בתצורה המקורית של מנוע מבית פרארי בשני נהגיה הצעירים. מדובר כמובן בסבסטיאן בואמי (16) וחיימה אלגוארסוארי (17) שימשיכו לנסות גם העונה לשכנע את בעל הבית דיטריך מאטשיץ להעביר אחד מהם לקבוצת האם במקום וובר למקרה ותהיה זו עונתו האחרונה.

ההימור שלנו: מקום חמישי ופודיום אחד או שניים

חיימה אלגוארסוארי נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת טורו רוסו. Ker Robertson, GettyImages
החזקה ביותר בין הבינוניות. טורו רוסו/GettyImages, Ker Robertson

לוטוס T127

השם המחייב שמחזיר למסלול מסורת ארוכת שנים, מגיע הפעם ממלזיה. יחד עם קוזוורת' כספקית מנועים, מדובר על אחד השילובים עליהם ניתן רק להתרפק בערגה לנוכח ביצועי העבר. יקח קצת זמן עד שהקבוצה תחזור לקרבות בחזית ולצמד הנהגים יארנו טרולי (18) והייקי קובליינן (19) מצפה עבודה קשה.

שני אתגרים עומדים בפני לוטוס בעונת הבכורה שלה בסבב לאחר שנים כה רבות - 1. לשפר את המכונית באופן מתמיד; 2. לסיים ראשונה מבין שלוש הקבוצות החדשות. לשמחתה, קבוצה אחת פרשה בטרם עת (USF1) כך שהיא התקדמה מקום אחד לפחות.

ההימור שלנו: מקום אחד לפני אחרון

יארנו טרולי נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת לוטוס. Ker Robertson, GettyImages
השם לוטוס מחייב, אבל יקח קצת זמן להחזיר את העבר/GettyImages, Ker Robertson

היספניק רייסינג טים

'היספניק רייסינג טים', HRT, זה השם שנבחר ממש בדקה ה-90 למי שעד כה הוכרה כ'קאמפוס-מטה' (גם לוגו רשמי נראה כאילו אולתר בשנייה). למעשה, הקבוצה הספרדית שלא התייצבה ולו ליום מבחן אחד עם המכונית שלה, ניצלה לאחר שגרעין השליטה עבר למישהו שיכול להזרים לה קצת יותר מזומנים.

האכזבה מהקבוצה לא תהיה העובדה כי היא תסיים את העונה במקום האחרון, אלא זה שבתחתית הטבלה יתנוסס באופן קבוע השם סנה, שמביא ברונו אחיינו של איירטון הגדול תחת מכונית מספר 21. לא זו הדרך המתאימה לשם כל כך גדול לחזור לסבב המירוצים היוקרתי בעולם. לצידו של סנה ינהג ההודי קארון צ'נדהוק (20) שהוכרז כנהג הרשמי קצת אחרי שהשם HRT פורסם רשמית.

ההימור שלנו: ראשונה מהסוף

קבוצת פורמולה 1 HRT. Mark Thompson, GettyImages
אילתור הלוגו לקח פחות מעצירה להחלפת צמיגים. HRT מתכוננת/GettyImages, Mark Thompson

ב.מ.וו-סאובר C29

אל תתנו לשם הקבוצה לבלבל אתכם. ב.מ.וו אכן פרשה ובאחורי המכונית פועם מנוע ה-V8 של פרארי, אך בשל עניינים פרוצדוראליים ואולי כספיים שמה ישאר עוד עונה אחת לפחות. לאחר שהודיעה הבווארית על פרישה, ניסה המייסד המקורי פטר סאובר להשאירה בחיים והתהליך הצליח בסופו של דבר.

כמעט כמו מרצדס, גם סאובר מחזירה לפעילות נהג עבר - פדרו דה לה רוסה (22) הספרדי בן ה-39 שאת שנותיו האחרונות העביר כנהג מבחן במקלארן. לצידו ינהג קאמוי קובייאשי (23), תגלית העונה הקודמת למרות שהשתתף רק בשני מירוצים (עם טויוטה). היפני ירצה לבסס עצמו כנהג מוכשר ולא כהבלחה של רגע, במטרה להשיג כיסא טוב יותר אולי כבר השנה.

ההימור שלנו: מקום שמיני והרבה אשקן מכיוון קובייאשי

פדרו דה לה רוסה נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת סאובר. Mark Thompson, GettyImages
הב.מ.וו בשם זה רק תירוץ/GettyImages, Mark Thompson

וירג'ין VR-01

את דרכה היא החלה כמאנור, אבל לאחר שגרעין השליטה עבר לידיו של ריצ'ארד ברנסון הבעלים של תאגיד וירג'ין, גם השם הוחלף בהתאם. איש העסקים הצבעוני יביא הרבה כסף למסלול ואולי פיתוחים מעניינים מעולם התעופה שם נמצא חלק מהונו הכספי. נוסף על כך, הוא יביא שערוריות מהסוג החיובי שיעלה חיוך על פני מתחריו והקהל שמגיע לצפות במירוצים.

את תפקיד הנהג הוותיק והמנוסה ימלא טימו גלוק (24) ולצידו לוקאס די גראסי הצעיר (25). השניים ינסו לתת משוב למהנדסים כדי שאלה ישפרו את המכונית ממירוץ למירוץ. נקודות הן סוג של אקזוטיקה קשה להשגה עבורה לפחות העונה כמו לשאר הקבוצות החדשות, והעיקר יהיה לסיים מירוצים.

ההימור שלנו: אלופת הקבוצות החדשות

טימו גלוק נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת וירג'ין. Mark Thompson, GettyImages
פעם ראשונה זה בדרך כלל כואב. לפחות היא תשיג את אליפות החדשות? וירג'ין/GettyImages, Mark Thompson

לו"ז אליפות סבב הפורמולה 1 ל-2010

14/03 – סאקיר, בחריין
28/03 – מלבורן, אוסטרליה
04/04 – ספאנג, מלזיה
18/04 – שנגחאי, סין
09/05 – קטלוניה, ספרד
16/05 – מונטה-קרלו, מונקו
30/05 – איסטנבול-פארק, טורקיה
13/06 – מונטריאול, קנדה
27/06 – ולנסיה, ספרד (אירופה)
11/07 – סילברסטון, בריטניה
25/07 – הוקנהיים, גרמניה
01/08 – הונגרורינג, הונגריה
29/08 – ספא, בלגיה
12/09 – מונזה, איטליה
26/09 – סינגפור
10/10 – סוזוקה, יפן
24/10 – יונגאם, דרום קוריאה
07/11 – אינטרלאגוס, ברזיל
14/11 – יאס-מרינה, אבו-דאבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully