וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2009: האטה בייבוא האישי

ירון אדרי

17.3.2010 / 12:26

רפורמות בענף הרכב, ובעיקר המיסוי הירוק, מיתנו את הבאתן של מכוניות באופן פרטי. 3,225 מכוניות הגיעו לישראל

בשנת 2009 הגיעו לישראל 3,225 מכוניות בייבוא אישי, כך מפרסמת היום (רביעי) רשות המסים. אמנם מדובר בעלייה של חמישה אחוזים לעומת שנת 2008 אז יובאו 3,066 מכוניות, אולם בשנה החולפת נרשמה האטה משמעותית בגידול לאחר שקודמתה הסתיימה עם עלייה של פי שלושה ביחס ל-2007. כ-13 אחוזים מסך המכוניות בייבוא אישי הן של תושבים חוזרים, עולים חדשים ודיפלומטים.

את הסיבה להאטה תולים ברשות המסים במספר שינויים שבוצעו בענף הרכב בשנה החולפת, ובראשם המיסוי הירוק שנכנס לתוקפו ב-2 באוגוסט. ואכן, בהתפלגות החודשית ניתן לראות כי המספר הגבוה ביותר של מכוניות ביבוא אישי נרשם ביולי, כ-600 במספר וכמעט פי שניים מחודש יוני שהיה השני בחוזקו. רובן של המכוניות בשוק זה משתייכות לסגמנטי הפנאי, יוקרה וספורט להם מנועים גדולים (80 אחוזים בעלות מנוע בנפח 3.0 ל' ומעלה), אשר גררו עלייה חדה במכירן בשל המיסוי הירוק.

כפי שהיה ב-2008, גם בשנה החולפת היה ג'יפ גרנד צ'ירוקי הפופלרי ביותר בייבוא האישי. 641 יחידות מדגם זה הגיעו לישראל, עשרים אחוזים מסך השוק. מדובר בגידול משמעותי לדגם, שחלקו עמד על 12 אחוזים ב-2008. שנייה ובפער משמעותי נמצאת מרצדס S קלאס, ממנה נמסרו 219 יחידות (שבעה אחוזים). ככלל, נרשם גידול משמעותי בקרב המותג הגרמני שמסר בסך הכל 484 מכוניות לעומת ירידה חדה של 46 אחוזים במכירות היבואנית הרשמית כלמוביל בשנה זו (917 מסירות). טויוטה קאמרי ההיברידית מדורגת שלישית בייבוא האישי ב-2009 עם 180 מסירות (שישה אחוזים).

ברשות המסים מבהירים כי גם ב-2009 נמשכה הפעילות הבלתי חוקית בתחום על ידי חברות מסחריות שחלקן אף אינן מנסות להסוות את פעילותן האמיתית. בשל הגבלת הייבוא האישי לשני כלי רכב בשנה לאדם, משתמשים בתי העסק באנשי קש וכ-30 אחוזים מסך המכוניות נרשמו על שמם של אנשים שאינם מדווחים על מקורות הכנסה לרשויות המס ועשרה אחוזים המשתכרים פחות משכר המינימום. במסגרת החוקית לכאורה, נרשם יבוא של שני כלי-רכב על שם אותו אדם וכן על שם בני/בנות הזוג באופן סדרתי מידי שנה, כאשר מכירת הרכב מותרת רק שנתיים לאחר שיובא.

ברשות המסים מעריכים כי ענף הייבוא האישי הגיע בשנה האחרונה לבשלות, לאחר הצמיחה המטאורית בשנתיים האחרונות. יחד עם זאת, צופים ברשות כי רפורמת היבוא המקביל שאושר בחודש פברואר האחרון תביא להאטה נוספת בייבוא האישי. בנוסף, בשל הערכה לאובדן הכנסות ממסים של עשרות מיליוני שקלים לשנה כתוצאה מפעילות בלתי חוקית, מפעילים אנשי המכס ביקורת קפדנית לכל בקשת יבוא אישי על מנת למנוע אותה ככל שניתן, מה שיביא אף הוא לצמצום הסחר בענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully