וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברכבת ממשיכים להגמיש מכרזים

אבי בר-אלי

21.3.2010 / 8:23

אחרי שינוי תנאי הסף לתפקיד המנכ"ל, ברכבת מנמיכים גם את הדרישות במכרז לרכישת קרונות חדשים לבקשת אחת המתמודדות

שבוע לאחר ששינתה את תנאי הסף במכרז לבחירת מנכ"ל החברה הבא, מנמיכה רכבת ישראל גם את דרישות הסף במכרז שפירסמה לרכישת קרונות העתיד של החברה. זאת, פחות מחודש לפני הגשת ההצעות הכספיות במכרז הענק.

ל-themarker נודע כי בסוף השבוע הודיעה הרכבת למתמודדות במכרז כי הנמיכה את תנאי הניסיון המוקדם שבהם יידרשו המתמודדות לעמוד. מדובר בהוכחת ייצור של לפחות 100 קרונות דו-קומתיים בין 1 בינואר 2004 ועד 1 בספטמבר 2009, ששונתה כעת להוכחת ייצור של 60 קרונות בלבד, וזאת בטווח תאריכים מורחב עד 1 באפריל 2010. השינוי נעשה שבוע בלבד לפני המועד המקורי להגשת ההצעות במכרז (25 במארס) ופחות מחודש לפני מועד ההגשות הנוכחי (15 באפריל).

שינוי תנאי המכרז נעשה בעקבות פנייה של אחת המתמודדות הפוטנציאליות במכרז, שלא עמדה בתנאי הסף. מדובר בחברה איטלקית לייצור רכבות, שביקשה להקל בתנאי המכרז על מנת שתוכל לקחת בו חלק. לפי הערכות, ביקשה חברת רכבת ישראל להגדיל את מספר התמודדות במכרז, שבו צפויות לפי שעה להתמודד שתיים-שלוש חברות בלבד. ואולם, לא ברור כיצד שונה מתווה מכרזי חמישה חודשים לאחר שפורסם נוסח המכרז וחודש ימים לפני שלב הגשת ההצעות. זאת, כאשר השינוי נעשה בהתאם לפרטי בקשתה של מתמודדת פוטנציאלית במכרז.

עוד תמוהה העובדה כי דבר הסיכון שבמיעוט מתמודדות לכאורה, בשל תנאי הסף שנקבעו, לא אותר עוד בשלב כתיבת המכרז, שממילא נמשך זמן רב יחסית. זאת, כשגיבוש תנאי הסף במכרז אף לווה בידי חברת בקרה חיצונית מטעם המדינה. תנאי הסף המקוריים במכרז כללו סעיף מעורר מחלוקת נוסף שחייב את המתמודדות במכירת קרונות באירופה בלבד. באופן שכזה, נפסלה האפשרות להתמודדותן של חברות סיניות, למשל. לפי שעה, צפויות להשתתף במכרז הרכבת החברות סימנס ובומברדייה (ספקית הקרונות הדו-קומתיים של הרכבת כיום).

מכרז הרכש של חברת רכבת ישראל לעשור הקרוב הוא מהרגישים שמתנהלים היום במגזר העסקי. זאת, משום היקפו הגדול יחסית, ומשום הטענות שהופנו בעבר בדבר התערבויות פסולות לכאורה במכרזי הרכש הקודמים של הרכבת. תוכנית ההצטיידות שפירסמה הרכבת נאמדת ב-1.1 מיליארד שקל, ומקיפה מכרז לרכישת 15 קטרי דיזל, לצד מכרז נפרד של 74 קרונות דו-קומתיים (דאבל דק).

כפי שפורסם ב-themarker, רכבת ישראל תציע למתמודדות במכרז רכש נוסף של שמונה קטרים ושמונה מערכי קרונות בהיקף כולל של כ-700 מיליון שקל. הרכש הנוסף יתאפשר אם רכבת ישראל תחליט לממש את האופציה שהעניקה לה הממשלה - להעביר את תחזוקת הרכבות לידי ספקית הציוד הפרטי שתזכה במכרז.

מחברת רכבת ישראל נמסר בתגובה כי: "מדובר בהליך שגרתי במכרזים בסדר גודל שכזה, אשר נעשה במסגרת שאלות ההבהרה למכרז, ומהווה חלק אינטגראלי ממנו. זאת, על מנת להגדיל את היצע המתמודדים במכרז, ולהגיע לתוצאה הטובה ביותר עבור לקוחות החברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully