וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב.מ.וו על קרח דק

הרחקנו עד לשוויץ כדי להרגיש וללמוד איך זה לנסוע עם ב.מ.וו על אגם קפוא. העיקר ששמרנו על נהיגה חלקה לאורך כל הקורס

קר. הכביש מתחתנו לבן לגמרי. בין הב.מ.וו שלי והכביש יש שכבה דקה של שלג טרי מאמש ותחתיו קרח וזה אומר שהכביש חלק. חלק מאוד. כל הפניית הגה מחושבת, כל האצה מתוזמנת ומפוקחת על ידי בקרת המשיכה וגם ליטוף קליל של דוושת הבלמים מפעיל את ה-ABS בתקתוק עצבני. הצמיגים ממש נאבקים בכל פירור אחיזה והאלקטרוניקה עושה 110 אחוז מיכולתה כדי להשאיר אותנו על הכביש.

מד הטמפרטורה ברכב מראה מינוס ארבע מעלות ועוד לא הגענו ליעד הנמצא בגובה של 3,000 מטרים מעל פני הים. ככל שאנחנו עולים יותר, הכביש נעשה חלק יותר וקירות השלג בצדדי הדרך (כביש כבר לא ניתן לקרוא לזה) צומחים. הסדרה 7 שלפני שבחזיתה מנוע V8 עצבני מעיפה ענני שלג מגלגליה האחוריים כשהיא מתקדמת בקושי רב במעלה ההר.

ואז העלייה נגמרת בעמק עוצר נשימה, לבן, רחב ידיים ובקצותיו צוקי סלע אדירים המכוסים במטרים של שלג צח. ממכשיר הקשר שב-320 דיזל שלי בוקע קולו של המדריך במבטא גרמני כבד ואומר "הגענו אל האגם הקפוא, כאן נעביר את החלק הדינאמי של היום, אז תמשיכו אחרי אל הסלאלום".

קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו. קובי ליאני
קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו/קובי ליאני

זנב אל זנב

"סלאלום? בקרח?!" אני צועק בתוך האוטו והשותף הטורקי שלי ברכב מביט בי בחצי חיוך, לא מבין מה אמרתי הרגע בעברית. אבל כן, סלאלום בקרח. בצדו הימני של האגם פוזרו קונוסים בקו ישר ולמרחק של כמה מאות מטרים. המדריך מוביל את השיירה ושש מכוניות ב.מ.וו מנסות לרקוד ימינה ושמאלה. רובן מצליחות ואפילו לא רע בכלל הודות למערכת ההנעה הכפולה של ב.מ.וו שנקראת X-דרייב.

זה לא לקח יותר מדי זמן להגיע לסוף הסלאלום, אבל למרות זאת ולמרות הקור, החוויה הקצרה גרמה לטיפת זיעה להחליק על המצח. ואז המדריך מגיע לקונוס האחרון, מקיף אותו ומתחיל סלאלום חדש אל מול המכוניות שלנו. לא רק שזה קשה לעשות סלאלום בשליטה על הקרח, עכשיו גם עושים סלאלום לשני הכיוונים! כשהמכוניות נוסעות זו אל זו והנהגים צריכים לתזמן לא רק את כל פעולות הנהיגה שלהם, אלא גם להתאים את נסיעתם ביחס לאחרים. שיגעון. וכדי להוסיף עוד ממד של היסטריה, המדריך שוב קורא בקשר ומודיע שלא להגזים בדריפטים (סחיפות), כי בקצה האגם הקרח דק יחסית והמכוניות עלולות לשקוע פנימה. רק זה היה חסר לי עכשיו. שחיה (או צלילה) עם הסדרה 3 במים קפואים.

ככה בחר המדריך השוויצרי של ב.מ.וו לפתוח את יום הדרכת הנהיגה על הקרח בדגמי ההנעה הכפולה של ב.מ.וו. אחרי שוק כזה, הכל נכנס לפרופורציה חדשה.

קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו. קובי ליאני
קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו/קובי ליאני

אז מה אנחנו עושים כאן בכלל?

לב.מ.וו נמאס להביט מהצד ביריבה המושבעת שלה מבית, אודי, שבונה בעקביות את מותג הקוואטרו שלה מאז שנות השמונים ועושה מזה יופי של תדמית. אז לפני מספר שנים החליטו הבווארים לעורר מחדש את מערכת ה-X להנעה כפולה בדגמיה, הם עמלים קשה כדי להביאה לתודעת הציבור, שאולי התרגל אל ההנעה האחורית (והמוצלחת) של מכוניותיה.

את מערכת ה-X דרייב אתם אולי מכירים מגרסאות השטח של החברה, ה-X3, ה-X5, ה-X6 ולאחרונה גם ב-X1 החדש, אבל את מערכת הנעה זו ניתן להשיג גם בשאר מכוניות החברה כמו הסדרה 3, הסדרה 7 וכו'. אלה לא משווקות בישראל כדרך קבע משום שהן מתאימות בעיקר למדינות קרות, אבל לא רק.

חברי אגף ההדרכה של ב.מ.וו הכין עבורנו מקבץ של דגמי ה-X של ב.מ.וו בעיירת הסקי דבוס שבשוויץ ובקרבתה הם הצליחו לסגור לעצמם כביש שאינו נמצא בשימוש בחורף בשל תנאיו הקשים (שלג וקרח) ובקצהו העליון, נמצא אותו אגם קרח קפוא.

את ההדרכה חילקו המארחים לשני חלקים, חלק דינאמי בו אנו לומדים לשלוט במכוניות (סדרה 3, 7 ו-X1) בתנאים הקשים של נהיגה על קרח באגם הקפוא, וחלק שני שבו בעזרת רכבי ה-X5 וה-X6 נבצע תרגולים מאתגרים לא פחות של נהיגה על כבישים חלקים, טיפוס מתלולים קפואים וכן ירידה של אחרים בעזרתן האדיבה של המערכות האלקטרוניות הרבות.

קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו. קובי ליאני
קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו/קובי ליאני

על קרח דק

אחרי הסלאלום המטורף, המדריך מקבץ את כולנו בשורה וכולם יוצאים מהמכוניות להדרכה קצרה לפני התרגול הבא. לאחריה, שוב נעמדים בשורה, הפעם בקצהו האחר של האגם בין שני קונוסים ועם הינתן האות מדביקים את הדוושה לרצפה ומאיצים (או מנסים להאיץ) בקו ישר כ-200 מטרים אל סדרת קונוסים נוספים, שם עוברים אל הבלמים ופשוט מנסים לעצור.

העסק חלק מאוד שם למטה והאלקטרוניקה מנסה בכל כוחה לגרום לנו לזוז מהמקום. הכוח עובר לכל ארבעת הגלגלים, בקרת המשיכה מרסנת את כוח המנוע ובקרת היציבות מנסה לשמור אותנו בקו ישר, די בהצלחה למען האמת. המהירות עולה בקצב מפתיע ואל הקונוסים אני מגיע בכ-80 קמ"ש. איך לעזאזל אני אצליח לעצור לפני קצה האגם? מעבר אל הבלמים גורם לתקתוקים פרועים ב-ABS ואחרי כ-150 מטרים מגיעים לעצירה. 150 מטרים. כמעט פי 10 מהמרחק שהיה דרוש כל כביש יבש במהירות דומה. אחר כך, מבצעים את אותו תרחיש, רק שבפעמים הבאות בקרת היציבות עוברת למצב ספורטיבי יותר שמאפשר יותר החלקה ואף במצב כבוי לגמרי. התוצאה צפויה – הגלגלים מסתבסבים על מקומם בהאצה כמו משוגעים חסרי רסן ומלאכת שמירת הקו בבלימה נעשית לקשה יותר ויותר.

כל סשן האצה ובלימה מוביל אותנו שוב אל הסלאלום ושם העניינים מתחממים מאוד. כמו ילדים קטנים כל עיתונאי הרכב שנכחו בהדרכה הרקידו את המכוניות בין הקונוסים כאילו היו מכוניות על שלט. פשוט תענוג שאין כדוגמתו. הכל קורה בהילוך איטי ובשל תנאי האחיזה הגרועים, הנהג חייב לתכנן הכל ולצפות הכל מראש. את הבלימה, את ההאצה, את ההחלקה וההפלקה לצד השני. ואה כן, הכל בעדינות כי הקרח לא סובל תנועות חדות עם ההיגוי. פעולות כאלה זוכות להתעלמות מוחלטת מצד הגלגלים ולהחלקה ללא שליטה.

בתרגולת השניה, מבצעים את אותה האצה ובלימה, רק שמייד לפניה, יש לבצע תרגיל חמיקה ימינה או שמאלה. תרגיל אייל הצפון, זה נקרא. תרגיל שמדמה פגישה עם אייל צפוני באמצע הכביש (מזל שאין לנו בארץ איילי צפון. הם מגיעים למשקל של מאות קילוגרמים, הם קופאים למראה פנסי הרכב ויכולים לעשות המון נזק. ממש כמו מפגש עם פרה על הכביש).

זוכרים את הפעולות העדינות מקודם? כאן הן מקבלות תוקף של ממש שכן אם מבצעים תרגיל חמיקה שכזה בתנועה חדה עם ההגה, פשוט ממשיכים ישר ו... פוגעים בקונוסים שמדמים את האייל וזוכים לביקורת צוננת יותר מהקרח שמתחתינו מהמדריך. עם הבקרות פועלות כולן, זו מלאכה לא קשה במיוחד, אך גם כאן, אלה מהר מאוד מבוטלות ומשאירות את השליטה בידינו. זה לא קל העסק הזה וצריך לעשות ריסט מוחלט בראש לפני שמבצעים את התרגולת. פעם ועוד פעם ושוב ואז זה עובד. אני מצליח לחמוק לצדדים מבלי נפגעים לכוחותינו.

קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו. קובי ליאני
קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו/קובי ליאני

6 ב.מ.וו און-דה-רוקס

לטובת התרגולת השניה כאמור, אנחנו עוברים אל ה-X5ים וה-X6ים ויוצאים מהאגם הקפוא אל הכבישים הסובבים. שם אנחנו מתרגלים האצות ובלימות פרקטיות על כבישים בעלי תנאי אחיזה קשים ובעיקר לומדים לסמוך על מערכת ה-HDC, בקרת ירידה במדרון. בלחיצה על המתג, והעברת ידית ההילוכים למצב ידני בהילוך שני, מגבילה האלקטרוניקה את מהירות הנסיעה ל-8 קמ"ש.

בתחילה, את השימוש במערכת אנחנו מתרגלים בכביש חלק ומשופע, שבו עם כל הרפיה מדוושת הדלק, הרכב שלנו מאט ביעילות ובבטחה. לחיצה של עד 20 אחוז על דוושת הדלק מאפשרת לרכב להאיץ לכדי 35 קמ"ש מבוקרים שמעבר להן, בקרת הירידה במדרון עוברת למצב רדום וב-60 נכבית לחלוטין.

אחרי הלימוד הזה, אנחנו עוברים למדרון חלקלק וקפוא, כזה שגורם לכל בר דעת לספק באשר ליכולתה של המערכת האלקטרונית לשמור ולהאט רכב ששוקל 2 טונות. ויודעים מה, היא עושה את זה מצוין. אפילו במצב ניוטרל בתיבת ההילוכים ואת זה תרגלנו בחזרה השניה אל המדרון.

התרגולת האחרונה, כללה תרגול מצב חירום שבו הנהג אינו מצליח עוד לשלוט ברכב כתוצאה מעילפון, התקף לב וכו' וכשעל הנוסע שלידו מוטלת האחריות להביא לעצירתו הבטוחה של הרכב. למה? כי מסתבר שזה גם חשוב לדעת וכמובן, גם אפשרי במכוניות שלנו. את זה עושים באמצעות בלם היד, או יותר נכון, בעזרת בלם האצבע שכן בלם ה"יד" הנו מתג בלבד אך בעל תפקוד כפול. בזמן חניה, הוא מפעיל בלמי חניה בלבד בציר האחורי ובזמן נסיעה, כאשר מפעילים אותו, הוא מפעיל את כל בלמי המכונית תחת ביקורת מערכת ה-ABS.

כלי הרכב מואצים במדרון ל-50 קמ"ש ואז מרימים את המתג ומחזיקים אותו למעלה. מערכת ה-ABS מפעילה את כל בלמי הרכב וגורמת להאטה ועצירה כמעט מידית, תוך שמירה על קו תנועה ישר. מפתיע, אבל עובד.

קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו. קובי ליאני
קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו/קובי ליאני

מי אמר שאי אפשר ליהנות מלימודים?

יום הנהיגה הזה בשלג ובקרח הפך לאחד מהימים המוטוריים המהנים ביותר בחיי. חוויה שאין כדוגמתה והמטרה בהחלט הובהרה – בתנאים חלקים כאלה, מערכת ה-X דרייב הופכת את כל העסק של התמודדות עם תנאי נהיגה בעייתיים, לאפשרי ובטוח. הכוח מגיע לאן שצריך והאלקטרוניקה מגבה את הכל ומעלה את רף הבטיחות. אודי כאמור, עשו מזה מותג לכל דבר ונראה שב.מ.וו יצליחו בכך גם כן, לפחות במקומות הקפואים באירופה. עבורנו המערכת יכולה להתאים בעיקר לאותם ימים של גשם ראשון בהם הכבישים חלקלקים ומסוכנים לפחות כמו הקרח עליו נהגנו.

אבל למרות כל הכיף, אל תחשבו שיום ההדרכה הזה עבר ללא קורבנות. לא בנפש או בגוף חלילה, אלא ברכוש. הקולגות הטורקיים שלנו הפגישו לא אחת את חזיתות המכוניות היקרות האלה בקירות השלג, בסלעים ואפילו בישבנן של המכוניות האחרות, כשהם משאירים מאחוריהם שובל של פלסטיקים ומתכות מעוקמות אותם הצטרכו המדריכים לאסוף. אבל הכל נלקח בחשבון, כפי שמסר המדריך. אפשר להמשיך להחליק.

קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו. קובי ליאני
קורס נהיגה על קרח של ב.מ.וו/קובי ליאני

.

  • עוד באותו נושא:
  • ב.מ.וו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully