וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה בנתיב המהיר לת"א

אבי בר-אלי

29.3.2010 / 7:36

ברגע האחרון הסכימה המדינה לפצות את הזכיינית בכ-10 מיליון שקלים. העבודות יחודשו בתוך שבוע, הפרויקט יושלם בדצמבר 2010

ארבעה חודשים לאחר הפסקת העבודות בפרויקט הנתיב המהיר לתל אביב, נחתם אתמול הסכם הפשרה בין המדינה לבין זכיינית הפרויקט, שפיר הנדסה, והמממנים - חברת הביטוח מגדל ובנק לאומי. ההסכם נחתם בתום משא ומתן ממושך ורב תהפוכות שנמשך עד הרגעים שלפני החתימה. במסגרת הסכם הפשרה, סוכם על חידוש העבודות בפרויקט בתוך שבוע.

לפי הפשרה, המדינה תסכים לדחות את מועד סיום הפרויקט ל-1 בדצמבר 2010 ולהגדיל את רשת הביטחון שתעניק לזכיינית ולמממנים בעקבות קיצור 600 מטר מתוואי הנתיב. בנוסף, תפצה המדינה את שפיר, זאת בגין עיכוב בפרויקט בכארבעה חודשים - בסכום המוערך ב-10 מיליון שקל. בתמורה לכך, האופציה שניתנה לשפיר לביצוע פרויקט הנתיב המהיר לירושלים תידחה בשנה אחת (לאמצע 2011), ושפיר תוותר על הגשת תביעות עתידיות נגד המדינה. אם המדינה תיאלץ לבטל את האופציה להקמת נתיב מהיר גם בכניסה לירושלים, היא תפצה את שפיר בסכום שווה ערך לאובדן שמונה שנות רווח מפרויקט זה.

בתחילת ינואר נחשף ב-themarker כי שפיר ביקשה להתיר לה לבטל את חוזה הזיכיון שעליו חתמה עם המדינה לביצוע הפרויקט - זאת, שנתיים לאחר שהחלה בעבודות להקמת הפרויקט בהיקף של כ-580 מיליון שקל וארבעה חודשים לפני שהנתיב אמור היה להיפתח לתנועה. מדובר בפעם הראשונה שבה זכיין פרויקט בשיתוף פעולה ציבורי-פרטי (p.p.p) מבקש לאפשר לו להכריז על ביטול הסכם זיכיון - זכות השמורה למדינה בלבד. הבקשה של שפיר גררה פתיחת הליך בוררות, בעוד שבמקביל הודיעה המדינה על ביטול הסכם הזיכיון של שפיר בפרויקט אחר שלה - סלילת כביש 531.

לאחר שהצדדים הגיעו להסכמות בתיווכו של עו"ד משה שחל, הפתיעה דווקא חברת מגדל, כשדרשה לייקר את ריבית האשראי לפרויקט, ולקבע אותה סביב 6% למשך כל תקופת הזיכיון (כ-20 שנה). דרישה זו הביאה לעיכוב נוסף בחתימה על הסכם הפשרה - עד שהחברה נסוגה ממנה בעקבות העלאתו חזרה של דירוג החוב בפרויקט, וסללה בכך את הדרך לחתימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully