וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: סוף סוף ספורטאים לגיטימיים

ירון אדרי

9.4.2010 / 10:08

מוטו GP: יוצאים לדרך; פורמולה 1: אקלסטון חולם על בחורות; סופרליג: בורדה יודע לנהוג; WRC: לנהגים נמאס לנקות; ישראלי: סוף סוף ספורטאים לגיטימיים

מוטו GP: עונת 2010 נפתחת

יריית הפתיחה לעונת 2010 של סבב האופנועים הבכיר מוטו GP נמצאת ממש מעבר לפינה. ביום ראשון יארח מסלול דוחא קטאר את מירוץ פתיחת העונה שיחל בשעה 23:00 שעון מקומי, אז ישוגרו מהגריד 17 רוכבים. שעת הזינוק לא סגורה סופית עדיין, היות והמארגנים שוקלים בחיוב את טענות הרוכבים להקדימו בשל בעיות בטיחות.

18 מירוצים יערכו העונה במסגרת הסבב, כשהאחרון בינהם יהיה ב-7 בנובמבר בוולנסיה ספרד. את מבחני פתיחת העונה הוביל האלוף המכהן ולנטינו רוסי שזו העונה האחרונה שלו בימאהה ונראה כי הוא לא יאריך עימה את החוזה (הכיוון הנראה לעין - דוקאטי). האיטלקי מאמין שהמאבק על האליפות יהיה צמוד לאורך כל העונה, והוא שמח בכך בשביל הצופים.

יריביו העיקריים של רוסי הם קייסי סטונר (דוקאטי) וכן בן קבוצתו חורחה לורצו שעדיין לא החלים מפציעה בידו לאחר שנפגע באימון מוטוקרוס. שם מעניין נוסף הוא של אלוף הסופרבייק 2009 בן ספייס (ימאהה טק 3) שינסה לראות מה הוא שווה בסבב התובעני יותר. דני פדרוסה שהציג ב-2009 יכולת משכנעת עבור הונדה, ירצה גם הוא להצליח יותר העונה. מי שאולי יבליח מידי פעם הוא לוריס קפירוסי (סוזוקי) הוותיק שירשום העונה מעל ל-300 מירוצים שהם מספר שיא לרוכב בכל ההיסטוריה של הסבב הדו-גלגלי.

לא פחות עניין יהיה בסבב המשנה החדש מוטו 2, המחליף את קטגוריית ה-250 סמ"ק. עם 26 קבוצות (אחת מהן, 'ג'קי אנד ג'ונס', של שחקן הקולנוע אנטוניו בנדראס), 40 רוכבים על כלים זהים לחלוטין ושאיפות של כולם להישאב לקטגוריה הבכירה בתוך שנה לפחות, צפוי הרבה אקשן על המסלול.

פורמולה 1: צמוד בפיסגה

שלושה מירוצים לתוך העונה, ובינתיים האקשן בטבלת הניקוד גדול מהאקשן שעל המסלול. עם 25 נקודות למנצח, אחרי המירוץ הבא בסין יכול כל אחד משמונת הנהגים המדורגים ראשונים לתפוס את ההובלה כשמיכאל שומאכר (מרצדס) אינו בינהם. נכון לרגע זה, פליפה מאסה (פרארי) מדורג ראשון עם 39 נק' ואחריו בן קבוצתו פרננדו אלונסו וסבסטיאן ווטל (רד בול) שחסרים שתי נקודות כל אחד. בהמשך עם 35 נקודות ג'נסון באטון (מקלארן) וניקו רוזברג (מרצדס), 31 ללואיס המילטון (מקלארן), 30 לרוברט קוביצה (רנו) ו-24 למארק וובר (רד בול).

מי שעושה עצמו מופתע מהעניין הוא אלוף העולם באטון, שלא האמין שהקרבות על התואר שבכיסו יהיו כה צמודים כנראה לאור שינוי שיטת הניקוד. מבחינתו, שמירה על עקביות בצבירת הנקודות תאפשר לו לשמור על התואר עוד עונה אחת לפחות, מה שספק שיקרה אם הוא לא ימשיך לנצח מירוצים.

בכדי לבחון עבור הבריטי האם שיטת הניקוד החדשה היא האחראית לצפיפות, עשינו טבלה מקבילה משלנו לפי השיטה הקודמת שהעניקה 10 נקודות למנצח ותיגמלה שמונה נהגים ולא עשרה כפי שקורה כיום. הנה התוצאות:

1. מאסה – 16 נק'
2. אלונסו – 15 נק'
3. ווטל – 15 נק'
4. רוזברג – 14 נק'
5. באטון – 13 נק'
6. קוביצה – 13 נק'
7. המילטון – 12 נק'
8. וובר – 9 נק'

מסקנה ראשונית היא כי אין שום הבדל וכי שיטת הניקוד אינה משנה דבר אלא אם כן מדובר במקלארן. מנגד, יש לנו עוד 16 מירוצים העונה כך שכל החשיבה של באטון לא אומרת כלום.

פורמולה 1: הוציאו לרד בול את האוויר

בשבוע שעבר סיפרנו לכם כאן ב'על הגריד' שנבדקת האפשרות שרד בול עושה שימוש במתלי גז אסורים שעוזרים לה להיות המהירה ביותר במקצה הדירוג. בהתאחדות ה-FIA בדקו זאת ולא מצאו כלום, אולם חלק מהקבוצות עדיין מאמינות שמשהו כן קורה. בעקבות החשדות לכאורה, עודכן התקנון ולפיו אסור כליל השימוש באמצעים המשפיעים על גובה המכונית מהאספלט בין המקצים.

בינתיים, המהנדס הראשי של הקבוצה מפנה את תשומת הלב לעניין אחר שגם עמד בסימן שאלה של חוקיות – פתח האוויר המכונה F-Duct אותו המציאה מקלארן אשר עשוי לפגוע בבטיחות. מדובר בכונס קטן על חרטום המכונית אשר משפיע על זרימת האוויר לכנף האחורית ובכך משנה את כוח ההצמדה בהתאם לצורך על ידי סגירה או פתיחה באמצעות ברך הנהג לשם.

לדעתו של ניואי מדובר באלמנט מעניין התורם לשיפור ביצועי המכונית על ידי שליטה בתכונות האווירודינמיות, אולם השפעותיו עלולות להיות מסוכנות תחת תנאים מסויימים. "המערכת גורמת להזדקרות הכנף האחורית והפחתת העומס עליה. תמרון פתאומי של הנהג בתנאים האלה הוא עניין בטיחותי", אמר ל'גאזטה דלו ספורט'. המהנדס הבכיר כמובן שעובד על F-Duct משלו, אולם לדבריו יקח קצת זמן עד שהוא יגיע לשימוש מבצעי. קבוצות נוספות שחומדות את האלמנט הן סאובר שכבר הציגה אותו ופרארי שעובדת במרץ על פיתוח עצמאי.

פורמולה 1: פרארי חוששים מבעיות אמינות?

תמונת המנוע המעשן של אלונסו במירוץ האחרון מעלה חששות בקרב אנשי פרארי. להזכירכם, פרישתו בהקפות האחרונות של מירוץ מלזיה לוותה בפרישת צמד מכוניות סאובר בהן מותקן גם כן המנועים האיטלקי. בפרארי כבר נאלצו העונה להחליף מנועים כך שיש סיבה לחשוש.

בפרארי עובדים על מגוון שיפורים למכונית, בינהם נושא האמינות בלעדיה לא יעזור שהיא בין הקבוצות החזקות על הגריד. מבחינתם, היריבה העיקרית היא רד בול, אחריה מקלארן ומרצדס לא מוזכרת כלל. במקלארן גם כן עובדים על שיפור המכונית כשגם הם רואים ברד בול כיריבה העיקרית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

פורמולה 1: ה-KERS חוזר?

בין שלל ההצעות לשיפור המירוצים, חזר בשבוע האחרון ה-KERS לכותרות. להזכירכם, מדובר במנגנון האוגר את אנרגיית הבלימה ומאפשר לשחררה באמצעות תגבור חשמלי למנוע של כ-80 כ"ס. לאחר שהמנגנון לא רשם הצלחה בעונה שעברה, הקבוצות החליטו פה אחד באמצעות האיגוד שלהן FOTA, שלא לעשות בו שימוש למרות שהוא עדיין מותר בתקנון.

כעת שוקלות הקבוצות להפוך את החלטתן ולחזור להשתמש במערכת בעונה הבאה. אולם, לאור העובדה כי מכל הדלק צמח פי שלושה לא נראה כי יש לו מקום מתחת למעטפת אלא אם כן יתוכנן מחדש. כדי להפחית בהוצאות, עלה הרעיון כי כל הקבוצות יעשו שימוש במנגנון אחיד שיוסכם על כולם. כמובן שיש התנגדויות או אינטרסים כלכליים, וסביר שנשמע על זה עוד במשך העונה.

מי שיסכים כמעט לכל שינוי שיוצע הוא ברני אקלסטון שמזהיר מפני חזרה לשעמום של מירוץ בחריין. לדבריו, מזג האוויר בשני המירוצים האחרונים הוא שיצר עניין ומירוץ יבש אחד יחזיר הכל לקדמותו. ברני לא מסתפק בזה ואף מציע מספר רעיונות לשפר את השואו כמו להקטין את הכנף הקדמית ולבטל את הדיפיוזר הכפול. ואם זה לא ילך, הוא מציע שעלמת חן חייכנית תערוך הגרלה על 10 המקומות הראשונים על הגריד. לא שהרעיון הקודם שלו ליצור דרכי קיצור במסלול פחות הזוי.

פורמולה 1: עוד קבוצות רוצות להצטרף

ביום חמישי הבא תיסגר הרשמת המועמדות החדשות לעונת 2011. ב-FIA שואפים לבחור קבוצה שתפוס את מקומה של USF1 כקבוצה ה-13 על הגריד, ועוד אחת שתשב על הספסל למקרה שזו שתיבחר תתקל בקשיים. אחרי אפסילון יוסקאדי, לולה, פרודרייב וסטפן GP, מי שרוצה גם כן להצטרף היא דורנגו האיטלקית.

הקבוצה שפרשה מסבב ה-GP2 בשנה שעברה בשל בעיות פיננסיות, טוענת שהסבב הבכיר קורץ לה ולשני שותפים אסטרטגיים גדולים בעלי מזומנים מיותרים. לדבריה, יותר קל לה להצטרף לפורמולה 1 מאשר לחזור ל-GP2 או לכל פעילות תחרותית אחרת. על נהגים כמובן עוד מוקדם מאוד לדבר ורק נזכיר כי קארון צ'אנדוק (היספאניק) פעם היה שלהם.

ואם כבר הזכרנו את USF1, השבוע נפוצו שמועות כי החברה סגרה את הבאסטה סופית לאחר שלא הצליחה לשלם משכורות.

פורמולה 1: ועקפת פני זקן

חיימה אלגוארסוארי (טורו רוסו) הוא הנהג הצעיר ביותר שנהג אי פעם בסבב, עת הצטרף אליו באמצע העונה שעברה. לעומתו, מיכאל שומאכר הוא הנהג המבוגר ביותר שנמצא על הגריד כיום. איך זה מתחבר? הספרדי שהשיג במירוץ האחרון את נקודות האליפות הראשונות שלו כשסיים תשיעי, זוקף זאת לזכותו של הישיש.

צופי מירוץ אוסטרליה לבטח זוכרים כי השניים נהגו זה לצידו של זה במשך הקפות רבות. אלגוארסוארי מגלה כי ניצל את ההזדמנות הנדירה כדי ללמוד מהגדול מכולם איך לנהוג על המגבלות של מכונית פורמולה 1, כשלצידך נהגים נוספים. "הנהיגה לצידו הראתה לי כיצד לעשות זאת. במלזיה זה עזר לי עם ויטלי וניקו", כך אמר ל'אוטספורט'. אולם, לדבריו יש לו עוד הרבה מה ללמוד עד שיציג קפיצה משמעותית ביכולת, לפחות עד למחצית השנייה של השנה.

סופרליג פורמולה: בורדה שווה משהו בכל זאת

הוא מחזיק בארבע אליפויות בסדרת הקארט האמריקנית, אבל בפורמולה 1 הוא לא הצליח לעשות הרבה. סבסטיאן בורדה שהצטרף לפני שנתיים לטורו רוסו, פוטר בבושת פנים בעונה שעברה ואף שקל לתבוע את הקבוצה לאחר שצירפה את הספרדי מהאייטם הקודם. אולם, נראה כי בכל זאת יש לצרפתי כשרון שאולי לא כל כך מתאים לסבב היוקרתי מכולם.

השנה נוהג בורדה בסבב הסופרליג פורמולה עבור קבוצת הכדורגל ליון. כבר בארוע פתיחת העונה שנערך ביום ראשון האחרון בסילברסטון הוא רושם נצחון במירוץ השני מבין שניים שהתקיימו. בורדה וליון שבמירוץ הראשון סיימו במקום ה-15, מדורגים כעת במקום הרביעי בטבלה עם 61 נקודות. טוטנהאם מובילה את האליפות עם 92 נקודות ואחריה פורטו (70 נק') ובאזל 66 נק'. ממש ליגת האלופות.

WRC: הנהגים מתקוממים

זה זמן רב שעולות טענות על האופן בו נקבע סדר הזינוק לכל יום במהלך מירוצי הראלי. נזכיר שהתקנון קובע כי המוביל במירוץ בסופו של כל יום יוזנק ראשון לכל הסטייג'ים ביום שלאחריו, מה שהופך אותו למטאטא המפזר את האבק בעיקר במסלולי העפר החלקים. הקושי להשיג אחיזה ומהירות כשאתה ראשון גורם לקבוצות להפעיל אסטרטגיות לא ספורטיביות בהן הנהגים מאטים בכוונה כדי לא לזנק ראשונים ביום שלאחר מכן וכך להשיג יתרון שיעזור להם להשיג נצחון.

מיקו הירבונן (פורד) שהיה מהראשונים להשתמש בשיטה הלא ספורטיבית, טוען שהיא גורמת לאיבוד צופים. אז הוא מציע רעיון לפיו עשרת הנהגים הראשונים יבחרו היכן לזנק, כשראשון יחליט המוביל. הבוס שלו מלקולם ווילסון לא חושב כך, והוא דווקא בעד השיטה הנוכחית. רעיון נוסף שעלה על ידי מספר נהגים הוא להשתמש במקצה השייקדאון המקדים למירוץ כסוג של מקצה דירוג. הנהגי המהיר ביותר יבחר מהיכן לזנק וכך כל השאר אחריו.

לפני שנסיים נספר לכם כי במירוץ שהתקיים בסוף השבוע האחרון בירדן, הצליח קימי רייקונן (סיטרואן) להשיג נקודות ראשונות בקריירת ה-WRC שלו לאחר שעד עתה התמקצע בעיקר בהתהפכויות.

ישראלי: פרס לנהגי מירוץ מצטיינים

נראה כי הספורט המוטורי ממשיך לקבל הכרה כענף לגיטימי על ידי המדינה. אחרי שבחודש שעבר אושרו כל התקנות המסדירות קיום מירוצים בישראל ואחרי ביקורו של נשיא ה-FIA ז'אן טוד בשבוע האחרון, שלשום (רביעי) הוענקו לראשונה פרסים מטעם משרד הספורט לשלושה נהגי מירוץ.

מדובר ברז הימן והלל סגל (נווט) אשר דורגו ראשונים בקטגוריה שלהם בראלי דרך המשי בו התחרו בחודש ספטמבר האחרון, ואלון דאי שהוכתר לאלוף אסיה במירוצי פורמולה רנו. הפרס הוענק לשניים הראשונים על ידי השרה לימור לבנת וכן מנכ"לית משרד הספורט אורלי פורמן ויו"ר הרשות לנהיגה ספורטיבית יוסי ניסן. דאי לא נכח בטקס היות והוא שוהה כעת בגרמניה לקראת פתיחת אליפות הפורמולה 3 מחר (שבת) במסלול אושרסליבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully