וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה: היברידיות לא מסוכנות

דניאל שמיל

22.4.2010 / 7:31

המשרד להגנת הסביבה קובע כי הקרינה שמייצרות מכוניות היברידיות אינה מסכנת את הנוסעים כל זמן שהחשיפה קצרה

לאחר דיונים ארוכים וחרושת שמועות, פירסם אתמול המשרד להגנת הסביבה את עמדתו הרשמית בנוגע לקרינה ממכוניות היברידיות. ההמלצה המסכמת של המשרד היא כי "לא ניתן לקבוע, כי ליושבים ברכב היברידי נשקפת סכנה בריאותית כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת. לפיכך, עמדת המשרד להגנת הסביבה הינה, כי הוא אינו מסיר את המלצתו לגבי השימוש בכלי רכב מפחיתי זיהום אוויר בכלל, ובכלי רכב היברידיים בפרט".

עם זאת, ראוי לציין כי ההמלצה חושבה לפי שימוש 18 שעות בשבוע, כלומר כ-3.6 שעות ביום עבודה. זהו זמן שימוש גבוה למדיי עבור מרבית המשתמשים, אך אלה העובדים במכונית כמו נהגי מוניות, שוהים בה זמן גבוה בהרבה.

המשרד גם "פונה בבקשה ליבואני כלל הרכב", כדי שייערכו בדיקה בעצמם בנוגע לקרינה הבלתי מייננת. הבדיקה תיערך במעבדות שהוסמכו על ידי המשרד ולפי מפרט שקבע, אך לא בפיקוחו הישיר.

גורמים בענף הרכב העריכו אמש כי אם הבדיקה לא תהיה חובה, היא לא תבוצע. ההמלצות של ועדת הבדיקה הציבורית-ממלכתית לעניין שדות מגנטיים היו מחמירות יותר. לפי ההמלצות, צריך היה למדוד את הקרינה הנפלטת מכל מכונית היברידית, ולדרג אותה לפי שלוש קבוצות סיכון. יכול להיות שהסיבה לזהירות שנוקט המשרד להגנת הסביבה קשורה לעובדה שבשום מקום בעולם לא הושמו מגבלות על השיווק או השימוש במכוניות היברידיות, והדבר מצוין במפורש בדו"ח הוועדה.

קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת נפלטת בעיקר ממכשירי חשמל וכלי תקשורת - טלפון סלולרי, טלוויזיה, מיקרוגל, מקרר ועוד. קרינה כזו נחשבת על ידי ארגוני הבריאות הבינלאומיים כ"מסרטנת אפשרית". ארגון הבריאות העולמי מפריד בין שני סוגים של חשיפה מסוכנת לקרינה - חשיפה אקוטית (בזמן קצר) של יותר מ-1000 מיליגהאוס, וחשיפה ממושכת ברמות של 3-4 מיליגהאוס. חשיפה מהסוג השני עלולה להכפיל את הסיכוי לחלות בלוקמיית ילדים.

המשרד מפרסם גם את תוצאות הניסויים שערך במכוניות היברידיות וכאלה עם מנוע בנזין בלבד. במכוניות הבנזין, הקרינה היתה פחות מהרמה המסוכנת בכל המושבים. בטויוטה פריוס מן הדור השני (שכבר אינו משווק כחדש) נמדדה קרינה של 3.9 מיליגאוס במושב האחורי ימני. בטויוטה פריוס החדשה לא נמדדה קרינה מסוכנת. בהונדה סיוויק ההיברידית נמדדה קרינה של 3.4 מיליגהאוס במושב האחורי-ימני, ו-4.9 מיליגהאוס במושב האחורי אמצעי. בהונדה אינסייט נרשם שיא הקרינה, 5.5 מיליגהאוס במושב האחורי ימני. יצויין כי קרינה מסוג זה מסוכנת רק בחשיפה ממושכת, ולרוב המושב האחורי אינו בשימוש זמן ממושך. דווקא מכוניות יוקרה היברידיות, כמו מרצדס S400 הייבריד ולקסוס LS600h, שייתכן כי בעליהן משתמשים דווקא במושב האחורי (ובשירותי של נהג פרטי) לא נבחנו.

מאיר, יבואנית הונדה, מסרה בתגובה "הונדה מברכת על המסקנות אליהן הגיע המשרד להגנת הסביבה לפיהן לא נשקפת סכנה לנוסעים בכלי רכב היברידיים. עוד מברכת הונדה על כך שהמשרד להגנת הסביבה מצטרף לממשלות וגופים ירוקים בעולם המודרני, וממליץ על הצטיידות ברכבים היברידיים".

מיבואנית טויוטה נמסר כי "יוניון מוטורס מודה למשרד להגנת הסביבה ולוועדת המומחים על בדיקתה המקצועית. כפי שעולה מדו"ח הוועדה, כלי רכב היברידיים דומים בכל האספקטים הנוגעים לנושא הנבדק לרכבים קונבנציונאליים בעלי הנעה שאינה היברידית ואינם מהווים סכנה בשום דרך. אנו שמחים על הממצאים המיוחסים לרכבים היברידיים ועל המלצת המשרד להמשיך ולהשתמש ברכבים היברידיים, אשר תורמים לשמירה על איכות הסביבה מעצם היותם חוסכים בדלק ובעלי זיהום אוויר מופחת. טויוטה תמשיך להשקיע מאמצים בפיתוח טכנולוגיות חדשות, מתקדמות וידידותיות לסביבה, ולהיות חלוצה ומובילה בתחום זה בתעשיית הרכב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully