וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-X5 מיישר קו

ה-SUV הפופולארי של ב.מ.וו מקבל עדכון של אמצע החיים, אז הרחקנו עד מיאמי כדי לפגוש בו לראשונה בין ביצות לתנינים

לחיצה על המתג המגושם מעירה את מנוע ה-V8 הפראי בשאגה ומניבה זעזוע דופן מורגש. ליטוף קל של המצערת מוציא אותנו ממפרץ החניה המאולתר, כשמשמאל עומדת ציפור אפורה וענקית דמוית חסידה ומימין תנין. בייבי תנין, כזה שבקושי מגיע לאורך של שני מטרים. ואז, בלי שום היגיון נראה לעין, החרטום מופנה אל תוך הסבך והמצערת מוצמדת לרצפה.

התאוצה מפתיעה, אבל לא כמו הרעש האדיר של המנוע. מזל שרגע לפני הזינוק, נציגת ב.מ.וו השחילה לכף ידי אטמי אוזניים. יש לו המון כוח ל-V8 הזה ובשל האחיזה האפסית במשטח שמתחתנו, הפניה הראשונה מלווה בזריקת תחת פראית. היגוי הפוך כתיקון מהיר משליך את הירכתיים בצורה מוגזמת אל העבר השני ושוב את הדרך הישרה אנו רואים במבט של 90 מעלות הצידה.

מטורף הג'רמי הזה והרצון שלו לעשות לנו 'גוד טיים' גרם לבחור להתפרע מעט מעבר למידה עם סירת האלומיניום הזו שמשתמשת בוונטילטור גדול שמחובר ל'ביג בלוק' שבי V8 כדי לטוס על מימי ביצות האברגליידס שבמיאמי. התפרע, אבל בהחלט עשה 'גוד טיים'. וה-X5 החדש? אה, הוא חונה אי שם על החוף המוצק, משתזף בשמש וצופה בחתולים, בתנינים ובתנינים שרוצים לטרוף חתולים, כי לנהוג בו, לפחות כמו שאנחנו רוצים, לא כל כך התאפשר. לא בגללו חלילה, הוא היה בסדר גמור, פשוט זו אמריקה שקטנה עליו בשלוש מידות.

השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים. קובי ליאני
יותר אמריקני מזה, אי אפשר/קובי ליאני

אובר-קיל

אמריקה קטנה עליו? כן ומייד נסביר מדוע. עבורנו הישראלים, זה הפך כמעט לספורט לאומי לקנא בבני הברית שלנו מארה"ב. אבל אין באמת סיבה כזו, לפחות בכל הקשור לנהיגה. זאת אומרת, יש להם את האפשרות לנהוג ולקנות אינסוף חלומות על גלגלים ובמחירים הגיוניים (אנחנו בעצם הדפוקים בסעיף הזה) והמדינה שלהם מרושתת בתחבורה חלופית מפותחת מאוד (רכבות, חשמליות, סאבוויז וכו') ויש להם את המרחבים לכך, אבל כמו פקט סיגריות בלי מצית, כמו כפית בדיוק ברגע שצריך לחתוך משהו, לנהוג, אי אפשר שם.

מסלול ה"נהיגה" בהשקה לקח אותנו בתחילתו בתוך רחבי העיר מיאמי ונראה כמו סיור סוכני נדל"ן משועממים. הרחובות עמוסים, הכבישים צפופים ומגבלת המהירות נעה בין 15 מייל לשעה לכדי 30 מייל לשעה, אם יש מזל. ומחוץ לעיר? אותו סיפור. אפשר להתעלף מאיכות האוטוסטראדות שלהם, אבל הן ישרות להחריד ובעצם הפניה היחידה בה נתקלנו, הייתה ירידה ממחלף. ועל כל זה, תוסיפו אכיפה משטרתית בעלת אפס סובלנות למהירות ואת זה למד על ארנקו עיתונאי הונגרי שנכח בהשקה, עת שנתפס שועט ב-5 מייל לשעה יותר מהמותר ונאלץ להיפרד מ-400 דולרים על המקום.

כל זה לא מונע מהאמריקנים לעשות תאונות ולנהוג מסביבנו במכוניות ספורטיביות, ג'יפים וטנדרים, עם מנועי V8 אדירים ועם אפס יכולת לנצל מאום מכוחם. בעיניים זרות, אפשר להבין כי המקומיים האלה יכולים בכיף להסתדר עם מנועי 1.5 ליטר וגם זה בהגזמה. אבל למה להם להסתפק בכך אם אפשר לצרוך ולנצל כל משאב טבעי? ממש כמו ענן חגבי ארבה עם מכנסי סטרץ' שאף פעם לא יודע שובע, למרות כל השפע שמסביב.

ואיפה ה-X5 בכל התמונה הזו? מתבזבז. במפגשים קודמים שלנו עמו, מאוד נהנינו מיכולות הכביש הגבוהות שלו, כמו ההתנהגות והביצועים. וכאן, במיאמי, הוא לא מצליח לבטא דבר מכך. עם הכבישים הישרים כל מכונית מקומית רופסת מתלים יכולה להתמודד והביצועים, למי אכפת כשעוד לפני שההילוך השני פוגש במנתק ההצתה, מסתכנים באיבוד הרישיון? לכל אורך הנהיגה שם, 80 אחוזים מתשומת הלב הפנינו אל "מאין תגיח הניידת הבאה" ופחות מדי אל הגרמני הזה שנבנה כאן בארה"ב. זאת אפשר לטעון גם כלפי מדינתנו המאחרת, אבל לפחות אצלנו במרחק יריקה אפשר למצוא מקבץ כבישי נהיגה ראויים.

השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים. אתר יצרן
השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים/אתר יצרן

ובכל זאת, אנחנו כאן

את הקפיצה הזו לחו"ל עשינו כאמור למפגש ראשון עם הדור החדש ל-X5 הפופולארי של ב.מ.וו, שמאז שהוצג בשנת 1999, נמכר ב-1.6 מיליון יחידות מסביב לעולם. מתיחת הפנים של ה-X5 מגיעה לידנו מעט לאחר שנהגנו בטוארג החדש של פולקסווגן ומעט לפני שננהג בפורשה קאיין החדש, כך שהתחרות בקבוצה זו אוספת כוחות ומתחזקת.

מתיחת הפנים האחרונה העניקה ל-X5 המון שינויים ועדכונים, אך במבט ראשון, קשה לשים לב לכל אחד מהם. אולם, לאחר כמה רגעים, הם נחשפים: פגושים חדשים ונאים יותר, מפלטים בולטים ופנסי לד מעודכנים מלפנים ומאחור. זה כמובן לא הכל, כי השאר נמצאים מתחת למעטה הפח ומטרתם לשפר את הביצועים ואת הידידותיות לסביבה על ידי צריכה מופחתת של דלקים.

זאת על ידי שיפור האווירודינמיות של המרכב בעזרת שימוש בספוילרים ובפתחי גריל אקטיביים (כמו בסדרה 5) אשר נסגרים במהירות גבוהה כדי להוריד את מקדם הגרר. משקל הגוף הופחת במעט, צמיגים בעלי התנגדות נמוכה הותקנו וכדומה. בסעיף המכאני ניתן למצוא תיבות 8 הילוכים אוטומטיות ומנועים חדשים ונקיים יותר המציעים גם את יכולת אגירת אנרגיית הבלימה.

השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים. אתר יצרן
השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים/אתר יצרן

משפחת מנועים חדשה

ארבעה מנועים יככבו בהיצע, לפחות בתחילה. הראשון, הוא מנוע V8 טווין טורבו שמפיק כעת 407 כ"ס (355 כ"ס במנוע הקודם) ו-61.1 קג"מ (48.4 קג"מ במנוע הקודם). את הזינוק ל-100 הוא משלים שניה מהר יותר מקודמו עם 5.5 שניות בלבד, הוא ייעצר אלקטרונית ב-250 קמ"ש (240 בדור הקודם) וצורך 4 אחוזים פחות דלק מקודמו (8 ק"מ לליטר בממוצע).

מנוע הבנזין השני בהיצע הוא אותו מנוע 6 צילינדרים טורי של ב.מ.וו בנפח 3.0 ליטר כפול מגדשי טורבו. גם ב-X5 הוא מפיק 306 כ"ס (272 כ"ס המנוע ה-3.0 ליטר הקודם) ו-40.7 קג"מ שמהווים שיפור של 27 אחוזים מבעבר. את ההאצה ל-100 הוא מקצר ב-1.3 שניות ל-6.8, את המהירות המרבית הוא מעלה ל-235 קמ"ש (210 בדור הקודם) וצורך 9.9 ק"מ לליטר בממוצע (9.8 ק"מ לליטר קודם).

שני המנועים הבאים הנם מנועי דיזל. הראשון מפיק 306 כ"ס משישה צילינדרים ושני מגדשים, שקיבלו כעת הזרקת דלק במסילה משותפת שלחץ ההזרקה בה עלה לכדי 2,000 באר. שאר הנתונים מדברים על 61.1 קג"מ (59 קג"מ במנוע המקביל הקודם), 6.6 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 236 קמ"ש וצריכת דלק של 13.3 ק"מ לליטר.

מנוע הדיזל האחרון הוא הצנוע שבחבורה ולו 245 כ"ס (235 במנוע הקודם), 55 קג"מ, 7.6 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 222 קמ"ש וצריכת דלק של 13.5 ק"מ לליטר.

כדי ליישר קו עם הקבוצה ובעיקר כדי לא להישאר מאחורי הטוארג של פולקסווגן, ערימת מנועים אלה שודכו לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה שלה 8 הילוכים.

השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים. אתר יצרן
השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים/אתר יצרן

אם לא נוהגים, אז משחקים

כאמור, מסלול ההשקה לא אפשר לנו לקלף את שכבותיו של ה-X5 כדי שנוכל להביא בפניכם תובנות על התנהגות והנאה מהנהיגה בו והגביל אותנו לשימוש דל בכבישה המשעממים של מיאמי. אז משום שמבעד לשמשה הקדמית אין מה לחפש, התחלנו לשחק בתוך תא הנוסעים האיכותי, המוקפד והמרווח שלו ועם כל המערכות האלקטרוניות החדשות שנוספו בו.

ראשונה היא מערכת בקרת שיוט האקטיבית שבעזרת רדאר יודעת לזהות את מיקומו של הרכב ביחס לתנועה שמלפניו ולהתאים את מהירות הנסיעה. החידוש העיקרי במערכת זו ב-X5 היא שנוספה היכולת האוטומטית שלה להאט את מהירות הנסיעה עד כדי עצירה בהתאם לרכב שנוסע מלפניכם, גם אם בלימת חירום נדרשת ובכך לצמצם משמעותית את הסכנה שבתאונות חזית-אחור. חידוש נוסף בה הוא בכך שהמערכת חוזרת להאיץ את הרכב מעמידה (גם לאחר בלימת חירום אוטומטית) להמשך נסיעה חלקה בהתאם לתנועה. מצב שכנהגים, גרם לנו להרגיש ממש מיותרים שם, לטובה כמובן.

המערכת השניה יודעת להביט קדימה בעזרת מצלמה שנמצאת בראש השמשה הקדמית ויודעת להתריע במקרה של סטייה לא מתוכננת (ללא שימוש באיתות) מנתיב הנסיעה. המערכת שמחשבת כל העת את מיקומו של הרכב בנתיב, מתריעה בוויברציה קלה אבל שלא ניתן לטעות במהותה בגלגל ההגה וקוראת לנהג לחזור חזרה אל מרכז הנתיב, או לכל הפחות להיעזר במאותתים.

אותה מצלמה יודעת לעשות פעולה נוספת, שהתבררה כקריטית במיוחד בתנאי ההשקה ובכבישים האמריקניים והיא היכולת לקרוא את שלטי המהירות ולהציג אותם על גבי התצוגה העילית (המעולה). לצד מהירות הנסיעה בפועל וזו המותרת, התצוגה העילית מציגה גם את נתוני מערכת הניווט ושאר נתונים נבחרים (המרחק מהרכב שלפנים) שחוסכים מהנהג הורדה של העיניים מהכביש וללא ספק משפרים את הבטיחות.

המערכת הבאה מורכבת גם כן ממצלמות ואלה נמצאות בפינות הפגושים מלפנים ובעזרתן, ה-X5 עוזר לנהג להביט מעבר לפינה. במקומות בהן תנאי הראות מוגבלים, כמו בצמתים צפופים, שתי המצלמות מימין ומשמאל מציגות במסך שבדשבורד את זוויות הראיה לצדדים ומונעים כניסה לצומת שאינו פנוי.

ולבסוף מהמערכת האחרונה נהנינו בשטח. כן, בשטח או לפחות בשביל אליו לקחו אותנו המארחים בביצות האברגליידס. מערכת זו, שוב, באמצעות סוללת מצלמות מסביב לרכב, מאפשרות מבט היקפי מסביב לרכב, מלבד החזית. בעזרת "ציפור" זה, אפשר להתקרב ולחלוף על פני מכשולים שונים מבלי לגעת בהם, או לכל הפחות להיות מודעים אליהם.

איך זה מרגיש?

ה-X5 ממשיך גם בדור זה לפנק את הנוסעים שלו עם תא נוסעים מאוד נעים לשהיה. המושבים החשמליים מתכווננים בשלל אופנים ולכל מצב אפשרי, ומאחור יש שפע של מקום גם לשלושה מבוגרים גבוהים. תא המטען שלו נשאר נדיב וכדי לשפר את קלות ההטענה אליו, את הדלת האחורית ניתן לפתוח ולסגור חשמלית ובשני חלקים.

המתלים שלו שאמנם לא נבראו לשטח, מצליחים לספוג את כל הזעזועים שהושלכו לעברו. הסלילה המקומית מצוינת, אבל גם את שבילי האברגליידס המשובשים הוא בלע ללא קושי, גם במהירות גבוהה למדי. החבטות הרבות שספג שם גם לא הצליחו לשחרר אף צליל או צקצוק מהפלסטיק האיכותי שמדפן את תא הנוסעים.

השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים. אתר יצרן
השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים/אתר יצרן

בקרוב אצלנו

מתיחת הפנים ל-X5 החדש תגיע אלינו כבר בחודשים הקרובים וכאמור, היא נועדה להשאירו תחרותי ביחס להתחדשות המתחרים, שהעיקרי מהם הוא הטוארג של פולקסווגן. בעוד שהנוסחה הכללית לא השתנתה, ה-X5 משפר את מה שחשוב וצריך עד להצגת היורש בעוד כמה שנים.

הוא מציע כעת מנועים חדשים וחזקים שהוכיחו את יעילותם בשאר מכוניות ב.מ.וו, הוא מוסיף מערכות אלקטרוניות שמחד יעניינו חובבי חידושים ומאידך, יוסיפו ממד חשוב של בטיחות ואת הכל הוא אורז במעטפת נאה יותר, גם אם השינויים בה קלים למדי.

בעוד שבמרבית שאר דגמי ב.מ.וו מנועי הדיזל אינם מהווים כמות משכנעת במסירות, ב-X5 הם תופסים נתח משמעותי יותר ולכן אנו צפויים לראות כאן את כל גרסאותיו. המחירים לא צפויים להשתנות, או לעלות באחוזים בודדים בלבד, כך שהוא יישאר תחרותי בקבוצה.

השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים. קובי ליאני
השקה ב.מ.וו X5 מתיחת פנים/קובי ליאני

.

  • עוד באותו נושא:
  • ב.מ.וו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully