וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטווח פגיעה

3.5.2010 / 9:20

וולוו S40 התחמשה במנוע 2.0 ל' עממי משודך לתיבה רובוטית עם 6 הילוכים. האם תג מחיר מופחת מחלץ אותה מגזרת האנונימיות?

מאז שהצטרפה לז'אנר המשפחתיות כשלה ה-S40 להתברג למקומה הטבעי. אם פעם היו אלה ניסיונות ההיתוך ההולנדים עם מיצובישי כריזמה, או היומרנות המופרזת (T4) מול ב.מ.וו סדרה 3, היום היא כבר עומדת תלושה בין פלחי השוק (משפחתי מול משפחתי פרימיום) ללא יעד מדויק או יד מכוונת; ועל בידול בין קבוצות, נופלת ההחלטה אם להסתער או לוותר על ה-S40 המעודכנת.

באמצעות כלי-התקשורת נעשה ניסיון לחדד את המסר שה-S40 ירדה אל העם, למרות שבעצם נכחה שם במסווה ובמחיר שאינו תחרותי. הדרך להתמודד עם הסוגיה התדמיתית והעלות הגבוהה היא לטשטש את הקווים ולרמוז שניתן לגשר על פערים. וכפי שעושה זאת הפרסומת בה מובכת אם מבולבלת בין פוקוס ל-S40, יש מי שבוחר להניח שבתמורה למחיר מפתה וטכנולוגיה חדשנית ממתין החלום הסקנדינבי קרוב מאוד אל האם הצעירה - שמישהו יגדיל לה בשקל תשעים.

גרסת ה-2.0 ל' הנבחנת מאכלסת בוולוו סדאן מנוע עממי אמיתי - כזה שמשודך אל גיר חכם כפול מצמדים בדומה למתחרים. לאחרונה טעמנו מכך במבחנה של ה-C30 הקומפקטית וחזרנו עם ביקורת חיובית מההתרשמות. כעת, יצאנו לבדוק אם החבילה הזאת עושה את העבודה נאמנה (גם) תחת כנפיה הקצוצות של ה-S40.

מבחן דרכים לוולוו S40. אתר יצרן
מבחן דרכים לוולוו S40/אתר יצרן

עיצוב ותא נוסעים

מתיחת הפנים האחרונה של ה-S40 הייתה ב-2008, ובהחלט אפשר לקבוע שהיא עומדת בהצלחה במבחן הזמן. קווי המתאר שלה אגרסיבים וגבוהים, והפרונט משדר שאינו נגזר מאיזו חיה מוטורית שגרתית. הפילוסופיה של וולוו דובקת בעידון של הגלים הקלאסים מפעם, אבל ה-S40 להבדיל מה-S60 (מוחלפת עכשיו) או ה-S80, ניחנת בחזות יותר ממוקדת שמאוד מתאימה למבנה הצפוף והספורטיבי שלה.

בקבינה מחכה לכם התא המינימלסטי של ה-C30, בתוספת כמה הבדלות לזכות ה-S40 באגף השימושיות המשפחתית. במרכז הקבינה דומיננטית הקונסולה השדופה והגולשת במרקם חיפוי מוכסף על רקע תפאורה איכותית באיכות חומריה. כל המתגים בפריסה יעילה דרך לחצנים גדולים, צג מלבני אינפורמטיבי, ושליטה מסודרת על מערכת השמע הפנטסטית (Hi-8) ובקרת האקלים שלא התקשתה בוויסות הטמפרטורה אל מול הקפריזיות האביבית.

ה-S40 משווקת בישראל ב-3 רמות מפרט: בסיסי, לאקצ'רי ופרימיום. מכונית המבחן היא המאובזרת מכולן (פרמיום) ועמוסה בציוד. היא גם היקרה ביותר ועלותה אינה לכל אחד, כ-196 אלף שקלים. המחיר מקורו בין היתר לאור תוספות של מושבים חשמליים בשילוב זכרונות, ריפוד עור (T-TEC), בקרת שיוט, חיישני קרבה וחנייה, חלון גג-חשמלי, ממשק בלו-טות' מובנה, יציאה ל-USB ועוד. דגם הלאקצ'רי חסר כ-3 רכיבים ומעמיד את המחיר על 179,000 שקלים ואילו גרסת הפתיח מצויידת במושבי בד ומערכות רגילות ועלותה כ-169 אלף שקלים.

שימושיות

הישיבה ב-S40 שוב חושפת את שורש הבעיה בפלטפורמה תאגידית משותפת. מאחר ומתחת נמצאת התבנית של הפוקוס והמאזדה 3, אין לה את האמצעים לפזול אל קבוצת המשפחתיות הגדולות בהיעדרם של עשרות סנטימטרים. בעמדת הנהיגה מעט צפוף באזור הכתפיים וזה משפיע על תנוחת הנהיגה לרעה כאשר מול העיניים נמצאת זגוגית שמוטה בחדות עם קורות A (קורות הגג הקדמיות) רחבות שפוגעות בשדה הראייה. ממעל סוגרת תקרה משתפלת (1.44 מ') שמצמצמת מאוד את מרחב הראש ליושבים בה.

בין שורה קדמית לשנייה מגלים דרך הברכיים עד כמה ה-S40 בינונית בגודלה; אורכה בסך הכול 4.47 ס"מ מקצה שבכה לדלת תא המטען. במושבים האחוריים יש מקום סביר עבור אנשים מבוגרים, אך לנסות להושיב שם אדם גדול במרכז היא משימה שמומלץ לפסוח עליה אם ניתן - הרוחב מסתכם ב-177 ס"מ. בהשוואה ישירה למונדאו או הסופרב הענקיות - השכנות בטווח המחיר המבוקש, מדובר בהפרש לא זניח של 12 ס"מ. לכך מוסיפים בסיס גלגלים של 2.64 מ' והדוחק הופך את מרחב המחייה לצפוף ובעייתי. תא המטען מקובל בגודלו למרכב סדאן עם 405 ל'.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מבחן דרכים לוולוו S40. אתר יצרן
מבחן דרכים לוולוו S40/אתר יצרן

בטיחות

ל-S40 חמישה כוכבים במבחני-הריסוק של איגוד הבטיחות Euro-Ncap. הסט המגונן על הנוסעים כולל בתוכו מערכת בקרת יציבות (DSTC) משולבת בקרת משיכה כסטנדרט בכל הדגמים ומערכת WHIPS למניעת צליפת-שוט בזמן תאונת חזית-אחור. היא חמושה ב-6 כריות אוויר, תומכי ראש מאחור ומלפנים ומנגנון מידע לנהג IDIS.

מנוע, תיבת הילוכים

התפריט שאול ומוכר מה-C30: מנוע 2.0 ל' עם 145 כ"ס שמחובר אל תמסורת רובוטית כפולת מצמד שלה שישה הילוכים. הדור החדש של תיבת ההילוכים הזו (פאוורשיפט) יגיע בקרוב לכלי רכב נוספים כמו הפורד מונדאו שתושק עם מנוע אקו-בוסט המפיק 203 כ"ס במסגרת מתיחת הפנים, ולאחר מכן יושתל בהתאמה אצל הפיאסטה והפוקוס בדגמי 2011.

כוח רציף וחזק אינו נוכח בנדיבות ב-S40 בגרסתה הפשוטה. היחידה הבנזינית מהחזית מייצרת כ-19 קג"מ המתקבלים באיזור ה-4,000 סל"ד. חסרונו של מגדש-טורבו גורם לכך שנכפה על הנהג לטפס גבוה בקשת הסל"ד כדי לייצר את האנרגיה הנדרשת. ועל רקע התאוצה והפריצה קדימה שאון המנוע יכול שיהיה צורם ומחוספס למי שהורגל לגרגורי מנועי ה-5 צילינדר המלטפים.

על משקל של 1.47 טון יוצאת הוולוו אל 100 קמ"ש ב-11 שניות (מבחן). כמו במקרים דומים בהם מוזגו שני מצמדים לתיבה אחת, מגיב המחשב בעצלתיים בדריסה על הדוושה, אולם מחפה על יציאה הססנית בהחלפה מזורזת בין הילוך שני לשלישי.

התמורה מתורגמת להאצה רהוטה כשחוצים את גבול ה-50 קמ"ש ומטפסים; שיוט ב-100 קמ"ש סובב על 2,400 סל"ד ו- 80-120 קמ"ש אורכים כ-7 שניות (מבחן). וולוו טוענת להפחתה של כ-8 אחוזים בגמיעת הבנזין באדיבות התיבה הרובוטית לעומת תיבה קונבציונלית, ואכן המספרים הרשימו; צריכת הדלק החזירה לנו כ-11.5 ק"מ לליטר בממוצע משולב.

נוחות, ביצועים

בנסיעה על כבישים מהירים נערמות הנקודות בקלות. מערכת המתלים נעימה וחרישית באופן תפקודה, ואין מה להלין מאחר והשילוב עובד כראוי. למי שגורס כי מתחתיו פועמת מאזדה משפחתית מיושנת נכונה לו הפתעה גדולה; בניגוד ליפנית הפופולרית ה-S40 מצליחה לבודד את עצמה מאותה תוצרת נסיעה חד-ממדית, ולהפוך את השהות בתא הנוסעים לאיזור שנעים לכסות בו מאות ק"מ. פריצות רוח נרשמות מעל 120 קמ"ש בלבד, וגם בטווחים אלה אטימה סולידית באיזור החלונות והדפנות דוחה התגנבות של רעשי רקע מהסביבה.


כשהנופים מתחלפים והנהיגה דורשת מידה מורכבת של ריכוז, ה-S40 חושפת מאחרי הלסת הויקינגית את קצה את השיניים. התיבה הרובוטית מאפשרת תפעול ידני ברגעים שנדמה שנדרשת יותר בקרה על המתרחש, אולם מהרבה בחינות, ובעיקר בשל כמות הסוסים בקנה, לא נמצאה סיבה ראויה להשתמש במוט ההילוכים עצמאית וליטול את המיומנות מהתמסורת.

אחיזת הכביש נותרה כתמיד גבוהה ובטוחה באופן שוטף. גם כאשר מתיר לעצמו הנהג לשחרר את הרסן ללא אחריות, השוודית המאופקת לא פוצה את פיה במחאה על התנהגותו הפרועה. בקרת היציבות והמשיכה (DSTC) נמנעת מלהתערב גם בעתות בהן המרכב מוטל באגרסיביות אל תוך העיקולים, והן אם פוגשים הצמיגים בשברי-כביש מרסקי חישוקים המזעזעים את העצמות. מכאן איפוא הופתענו שהשליטה במכונית תלויה בעיקר בנהג ולא באלקטרוניקה הסלחנית.

גלגל ההגה עבה ונעים ללפיתה, אך מחזיר תחושה מסננת ואולי אף פחות תקשורתי מהפוקוס העממית. חווית הנהיגה בוולוו אינה מסעירה או מרגשת וזה בסדר, מאחר וכל מערך ההיגוי מושתת על פידבק מלאכותי שמסלף את החיבור עם האספלט. לכך כולם כבר מורגלים בעידן החישמול, ועצם העובדה שה-S40 מנתקת רק במעט את הנהג מהקרקע, אינה גורעת ממנה שום דבר בתחום הניהוג.

מבחן דרכים לוולוו S40. אתר יצרן
מבחן דרכים לוולוו S40/אתר יצרן

מטרה נעה

כפי שכבר צויין בראשית המבחן, ה-S40 באריזתה העממית מוצעת כעת במחיר מוזל שעומד על 169 אלף שקלים; סוג של חוויה מתקנת למי שתמיד רצה אבל לא היה יכול להרשות לעצמו. לאלה מכם שעדיין משוכנעים בעמדתם כי הוולוו הזאת היא לא אחרת מאשר מאזדה 3 בתחפושת נורדית, הרשו לנו בבקשה לחלוק על כך ולקבוע כי זוהי הנחה שגויה מהיסוד - ההבדלים בין שתי המכוניות ברורים וניכרים.

אלא שלמרות המחיצה בין מערב למזרח, אי אפשר לומר בפה מלא שה-S40 היא מטרה כלכלית קורצת לנהג המשפחתי. בשדות הכבישים הישראלים בהם נמדדים הערכים ביחס של שקל מול מטר-פח, ה-S40 לא מסוגלת לתת מענה פרקטי ומאורגן בגזרת המחיר שלה. יותר מידי חלופות שימושיות מטילות דופי בתכונות שלה, ושוב פעם עולה השאלה אם ה-S40 נעלמת בין הסגמנטים ומחטיאה את היעדים.

התשובה המכרעת אינה חד-משמעית. ה-S40 על מימדיה האקונומיים נותרת מושא מבוקשם של אלו המוכנים למחול על המטראז' הקצר ולעטוף את המשפחה במכונית שתועה מהעדר. ולכן, במידה וסוקרים אותה אך ורק על פי טיבה ומעלימים עין מהברומטר הישראלי, מגלים כי היא מתוכננת בצורה מוקפדת, נבונה, ובעלת הנדסת-אנוש מצוינת. מהזווית הזאת, משתייכת השוודית לכתה המובילה והמומלצת, משל הייתה חניכה מלומדת שמשתיקה את מלעיזיה בנקודות הכי מהותיות.

  • עוד באותו נושא:
  • וולוו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully