וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת הקלה בידיים של כץ

אבי בר-אלי

12.5.2010 / 9:01

לחץ שהפעילה זכיינית הרכבת הקלה בגוש דן MTS והתערבות של שר התחבורה ישראל כץ, דחו את ההצבעה על עתיד הפרויקט

נדחתה ההצבעה על עתיד הסכם הזיכיון של קבוצת mts בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, שהיתה אמורה להתקיים היום (רביעי). זאת לאחר יממה של לחצים שהפעילו נציגי mts בקרב בכירי הממשלה, ובעקבות התערבות שר התחבורה, ישראל כץ, שביקש לדחות את ההכרעה בסוגיה. לפיכך, הרשות הממונה על פרויקט תתכנס היום לדיון מקצועי בסוגיית הסכם הזיכיון - אך חבריה לא יקיימו הצבעה. כץ זימן אליו את חברי הרשות לדיון בין-משרדי, שיקיים בלשכתו מחר.

בתוך כך, נודע כי mts ביקשה בימים האחרונים לארגן בבהילות פגישה בין אחד מנציגיה לבין שר האוצר, יובל שטייניץ, ששהה במזרח הרחוק. ככל הידוע, סירב שטייניץ לקיים את הפגישה. שלשום פנתה mts לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה להתערבותו הדחופה בנושא. זאת, תוך שהיא מציינת כי פנתה קודם גם לשרי התחבורה והאוצר. הפנייה עוררה בקרב גורמים משפטיים בממשלה זעם, מאחר שמדובר בבקשה להתערבות פסולה לכאורה באמצע הליך מכרזי מתנהל. בענף התחבורה חוששים כי במהלכים אלה יש כדי לנסות ולהשפיע באופן פוליטי על החלטתה המקצועית של הרשות הממונה לפרויקט.

ההכרעה בנוגע לעתיד הזיכיון של mts עברה למעשה לידי כץ. זאת, נוכח תמיכת האוצר (שלו שני נציגים ברשות) בביטול הסכם הזיכיון ובהלאמת הפרויקט, בעוד שעיריית תל אביב וחברת נ.ת.ע - המיוצגות כל אחת על ידי נציג אחד ברשות כל אחת - צפויות להתנגד לכך. הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה הביעו בעבר תמיכה בעמדת האוצר נוכח הפערים במו"מ מול - mts אך עמדת השר הממונה עליהם עדיין לא ברורה.

אתמול פנה ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, לנתניהו ואמר כי הוא "מודע לקשיים האובייקטיביים שעליהם עומדים אנשי המקצוע באוצר בנוגע לחלוקת הסיכונים ועלויות הפרויקט, ואולם הניסיון בהחלטות מסוג זה מלמד כי לעתים, כדי שהדברים יקרו באמת, יש מקום לעלות מעל דפי החשבון ולגייס את החזון".

לפני כחצי שנה פתחה המדינה בהליכי ביטול הסכם הזיכיון של mts בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה. זאת לאחר ש-mts לא השלימה את הסגירה הפיננסית של הפרויקט מאז שנחתם עמה הסכם הזיכיון לפני שלוש שנים. הצעת פשרה שהגישה mts לפני חודשיים נדחתה אף היא בידי האוצר, מאחר שגילמה סיכונים תקציביים גבוהים מדי למדינה, ומאחר שלא הוכיחה לכאורה את יכולתה של mts לגייס את המימון לפרויקט.

שר התחבורה, ישראל כץ, מסר בתגובה: "קבעתי את דיון בלשכתי כדי ללמוד את הנושא לעומקו, ולכן לא היה טעם בקיום ההצבעה היום. כמי שמעורב בקבלת ההחלטה העתידית, הקפדתי עד כה, בהתאם להנחייה משפטית, שלא להיפגש עם נציגי הזכייניות באופן אישי. בשלב זה אין בכוונתי לסטות מכוונה זו. ברצוני להבהיר כי כוונתי היא לבחון כיצד ניתן להוציא לפועל מה שיותר מהר את פרויקטי הרכבות הקלות בגוש דן. דחיית ביצוע פרויקטים אלה משך שנים רבות תהווה את המחדל התחבורתי הגדול ביותר בישראל, ויש להביא לתיקון מהיר של המצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully