וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לומדים לנהוג נכון

16.5.2010 / 12:56

בבית הספר 'המסלול המהיר' זוכים התלמידים להתנסות בסימולטור נהיגה שמכין אותם לסכנות על הכביש. נהיגה יסודית, מבראשית

ניר בן טובים

צילום: ניר בן-טובים
עריכה: בת גולן

"בצומת הבא פנה בבקשה שמאלה" כך מנווט אותי המדריך, כאשר מולי מסתעפת דרך פקוקה וסואנת. אני עוקב אחר הוראותיו כתלמיד ממושמע וממשיך בדרכי בהתאם להוראות. לפתע, פורצת בדהרה משמאלי מכונית מסחרית ומרטשת אותי לחלקים. אני מביט סביב ונזהר משברי זכוכית פזורים לרגלי. מי אשם בתאונה? על פניו, ברור שהנהג הפוגע, שחתך והתעלם מכללי התנועה בצומת מרומזר. אבל, זה לא פוטר אותי וגורם לי להניח שעשיתי כל דבר כדי למנוע זאת, על אף שלכאורה פעלתי כשורה.

למרבה המזל, היום אנחנו ספונים בסימולטור נהיגה ולא בדבר האמיתי. אחרת, התוצאה בתאונה הפיקטיבית הזאת יכולה הייתה להיות קטלנית והרת אסון לשני הצדדים המעורבים. ואולם, מקרים כאלה יכולים להסתיים בצורה קצת פחות מזעזעת, הרבה פחות דרמטית ובתנאי שבוחרים ללמוד נהיגה עם כלי עזר חיוני שמסוגל להעשיר את עולמו של כל מי שעולה על הכביש - הסימולטור (מדמה) לנהיגה.

את המתקן ניתן לראות בקניון סימול באשדוד בבית הספר ללימודי נהיגה של 'המסלול המהיר'. ביוזמה מבורכת ייבאו את המדמה לארץ האחים משה ופיני בנאיים, מדריכי נהיגה ומבעלי ביה"ס, כאשר ברקע פועל במרץ לקדם את היתרונות בשימוש בסימולטורים מר עדי מימרן - יו"ר 'החברה לתרבות הנהיגה בישראל'. הסימולטור ייחודי באורח ניהולו והפעלתו, מאחר וזהו סימולטור הנהיגה היחיד בישראל. לקורס גם מתלווה תכנית תיאוריה על עמדות ממוחשבות למי שעושה את צעדיו הראשוניים.

הסימולטור הצרפתי

הטכנולוגיה פותחה על ידי חברה צרפתית בשם ECA FAROS, המדורגת ראשונה בתחומה בתחום הסימולציות ומקצה כלים דומים לחברות תעופה ולחילות אוויר לאימון תדיר של טייסי קרב. הבחירה בסימולטור עבור המסלול המהיר לא הייתה מקרית; על השלכותיהן החיוביות של מערכות החינוך לנהיגה בצרפת דובר רבות, ובאופן מעורר הערצה נבחרו מדריכיה לא פעם להוביל קמפיינים מוטורים במסגרות מגוונות. בשנים האחרונות אף הוקמה מגמה ללימודי נהיגת מירוצים! במוסדות החינוך בצרפת.

האמת היא שבהתחלה ניגשתי בחשש קל לסימולטור הנהיגה של FAROS, ולו רק בגלל הפדיחות לפשל (שבכל מקרה מתרחשות במצבים כאלה). בפעם האחרונה שניסיתי את כישוריי מול סימולטור נהיגה שלא על קונסולה, הייתי ילד חפוז בשנות ה-80, מתפעל ומתרגש ב'כוכב שבתאי' מנוחתו עדן מסדרת מכונות וידאו על כותרי 'אאוט-ראן' או 'רייס דרייבינג' שהקדים את זמנו.

לא מן הנמנע כי ל-FAROS זיקה ישירה לתחום משחקי הוידאו. העובדה היא שהחברה נוסדה בקירוב לתקופת הפריחה של משחקים אלה ב-1986. בשנים אלה קרקע פורייה לתכנים לימודיים באמצעות מחשבים הייתה בתחילת דרכה, והיה זה טבעי לנצל פלטפורמות כדי לשווק סימולטורים לכל המערכות הקיימות (טסט-דרייב ל-PC, למשל).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

נוסעים

בפני החניך מפורט ספקטרום שלם שחייבים לעבור אותו לפני שפוגשים בכבישים הוירטואלים: מהסברים מפורטים אודות מערכות ההינע של המכונית, הכוחות הפועלים מסביב, וכלה באינפורמציה עד רמת המפסק הפשוט ביותר בתא הנוסעים.

חוויתית, מדובר (להערכתנו) במדמה מהימן. הדבר הראשון ששמים אליו לב כשמתיישבים במושב ה-OMP הוא שדה הראייה; מולכם מרוכזים 3 צגי LCD המקנים לנהג ראייה היקפית לסובב אותו: במקום חלונות רגילים, המראה הפנימית ומראות הצד קיימת הקרנה על גבי המרקעים, אולם פרט לכך כל מרחב הנהיגה הוא כמו הדבר האמיתי, כאילו ישבתם בנוחות חגורים במושב הרכב הפרטי שלכם.

על הצג מפורטת רשימה של תרחישים מתוך 50 קומבינציות: נהיגה חופשית, נהיגה במצבי חירום, נהיגה תחת השפעת חומרים אסורים, נהיגת לילה, נהיגה בגשם, בשלג, נהיגה עירונית, נהיגה כפרית ועוד ועוד, בלי סוף. לתלמידים מתחילים מובנית רשימה כרנולוגית מסודרת צעד אחרי צעד. כלומר כל התקדמות במעלה השלבים כפופה בהשלמת המבחן הקודם. אולם לצרכי הדגמה אפשר פשוט לדלג קדימה. אחרי שבוחרים מייד מגיעים לסצינה המרכזית. ומרגע זה, השליטה במכונית היא מוחלטת וההגה כפי שנהוג לומר נמצא בידיים שלכם.

הבקרה על המכונית מחייבת מיומנות די גבוהה, עם רגישות למערכת היגוי מדויקת יחסית (תעבור שיפור בהמשך) מוט הילוכים עם חמישה יחסי העברה ודוושת מצמד רגילה - הכול מודרך לפי הספרים. מערכת הבלימה יודעת לסנתז מנגנון לנעילת גלגלים (ABS). אולם עדיין נעדרת סימולציה לבקרת יציבות ESP (תצויד בסימולטורים המתקדמים של הדור הבא יחד עם מדמים לכלים דו-גלגליים).

ניסינו לשער על פי התאוצות באיזה מנוע בכלל מדובר, על אף שבמרכז ההגה מושתל הלוגו של אופל והמכונית מתקדמת בקצב של סופר-מיני עם מנוע בנפח דמיוני של 1.2 ל', או משהו בסדר גודל כזה. כמה דקות של נהיגה תספקנה לבעלי ניסיון לקלוט איך כל דבר עובד, וככל שנוהגים במערכת יותר, מגלים עד כמה היא יורדת לפרטים הקטנים ועד כמה הפיזיקות משדרות בדיוק את מה שהנהג עושה: היגוי יתר (הזנב בורח) זה היגוי יתר, ותת היגוי (החרטום מרחיב את הרדיוס) זה תת-היגוי. מציאות מדומה, עם תחושה שהכול באמת קורה.

הפערים בין הרצוי למצוי

אחרי כמה שעות של התנסות מצאנו כי סימולטור הנהיגה של בית הספר 'המסלול המהיר' הוא בגדר חובה ולא המלצה לכל נהג מתחיל, וגם למשופשפים שבכם. זו דרך טובה להטמיע את רזי הנהיגה שוב ושוב, לצד החוויה המעשית. התוספת בעלות אינה גבוהה למי שבוחר במסלול משולב ובכלל, נראה שיש תלמידים שאינם מוכנים לוותר על חונכות רציפה בסימולטור במסגרת לימודי הנהיגה שלהם.

מעבר לחוויה עצמה, מעלה הסימולטור שאלה פשוטה אך מורכבת מהכיוון המנהלי - איך זה שרמת המודעות לקיומו בישראל עדיין נמוכה? לכך עונים לי האחים בנאיים וטוענים כי חוסר ההבחנה בנוגע לייעודו בקרב מורי הנהיגה, מניעה עמיתים רבים בתחום לחשוש שמא תייתר המערכת את מורה הנהיגה לחלוטין. "אין דבר כזה. הסימולטור משלים את מה שמורה הנהיגה לא תמיד יכול ללמד בכביש". כך מדריך בית הספר שמעון בנאיים שמדגיש כי "זוהי סביבת נהיגה בטוחה ומבוקרת. פה אפשר לטעות ולהבין למה זה קרה וכיצד לתקן. זה יתרון עצום".

במספר נקודות בעולם חלה חובת למידה בסימולטור נהיגה בפרקי התאוריה. בארץ, אין הסדרה רשמית בנושא, ועד כמה שידוע בסוגיה הסבוכה הזאת פרט לחברי הכנסת רונית תירוש וזאב ביילסקי שהגישו הצעת חוק בשיתוף ח"כ איתן כבל, אף אחד מנבחרי הציבור לא טרח לדחוף את הנושא ולקדם היוזמה. כל שנותר הוא לקוות כי בעתיד ישתנו פני הדברים ואנשי המפתח ישכילו לחוקק את השימוש בסימולטורים במסגרת לימודי הנהיגה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully