וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבשורה מאת פורשה

הקאיין החדש נראה הרבה יותר טוב, מרגיש יותר איכותי, קל יותר, מהיר יותר וגם... זול יותר. רגע לפני שהוא כאן, נהגנו בו ביוון

זה הרגיש טיפטיפה לא נעים ככה להסתובב ביוון השבורה כלכלית, בטח כשאנחנו ספונים במושבי העור החובקים של אחת מהמכוניות הכי מנקרות עיניים שיגיעו לישראל - הפורשה קאיין החדש. הרחובות נראים נטושים, החנויות סגורות ברובן ולא בגלל הסיאסטה המקומית ושדות התעופה באתונה וסלוניקי היו דלי תנועה. כן, פורשה אולי דפקו על הדלת של המקומיים בשעה קצת לא נוחה, אבל הרבה זמן לרחמים לה היה לנו. לפנינו נהיגה לא ארוכה מספיק עם רכב חשוב שמצריך המון תשומת לב, בעיקר לנוכח מה שהוא מסוגל לעולל לאספלט.

היצרנית הגרמנית הזמינה אותנו אל המדינה השכנה כדי להתרשם מה-SUV החדש והחשוב שלהם, זה שכשהוצג דורו הראשון בשנת 2003 גרם ללא מעט ממורעלי המותג ויודעי דבר לגחך או להחוויר מבושה. שפורשה תעשה SUV? האין זה חילול קודשה של ה-911 האגדית? לא ניכנס לויכוח הארוך, אבל המציאות הוכיחה אחרת. "מוצר טוב הוא מוצר שנמכר" כך אמר לי לא מזמן מנכ"ל של יבואנית מקומית ולפי ההגדרה הזו, הקאיין הוא בובה של מוצר. הוא נמכר בשעתו מהר יותר ממה שהמאפיה השכנה הספיקה לאפות לחמניות והקופה של פורשה תפחה במהירות הודות לו.

אז עכשיו, קצת לפני הקיץ ומעט לפני שהוא יורד מהאוניה בארץ, קפצנו ליוון כדי לתת לגרסת הטורבו וה-S בראש, אז תחזיקו חזק!

השקה פורשה קאיין. קובי ליאני
השקה פורשה קאיין/קובי ליאני

במקום 911, פנמרה

מבחינת המראה החיצוני, פורשה השתדלה להעניק לקאיין היוצא את חזותה של ה-911, מלפנים עם הפנסים ולועות יניקת האוויר האגרסיביים ומאחור עם כתפיים תפוחות מעל לגלגלים האחוריים. אולם, התוצאה, איך לומר, לא הייתה משהו משהו. רק ככה ככה. בטח כשתא הנוסעים שלא נראה יפה או הרגיש איכותי מספיק. לפחות לא כמצופה מפורשה.

אבל בדור החדש, התמונה משתנה מאוד. כאן הקאיין קיבל צללית אחרת שמגיעה מהלהיט הבא של פורשה, הפנמרה. עוד מכונית שהעלתה שלל תהיות אודות נחיצות קיומה השוברת מסורות (מנוע V קדמי, 4 מושבים, 4 דלתות). והפעם, הלבשת ההופעה של מכונית ה-GT עם ה-SUV נראית טוב מאוד. מאוד.

החזית מודגשת מאוד ואפשר להרגיש בנוכחות שלה מקילומטרים. כשעומדים ליד הקיין החדש, מייד יש צורך לקחת צעד אחורה מהחשש לקבל ממנו ביס. הליטושים כוללים את החלפת הפנסים לנאים בהרבה, את הגריל ופתחי כניסת האוויר לענקיים, את מכסה המנוע שהתקמט ונתחם כעת בין הכנפיים הקדמיות ובתי הגלגלים הנפוחים. בפרופיל, הסיפור דומה, אותה נוכחות 'על' שזורמת מהחזית. אולם דווקא כשמתבוננים בו מאחור, הוא מעט פחות מרשים ומזכיר קצת יותר מדי ג'יפונים זולים בהרבה ויחידות התאורה הענקיות לא ממש עושות עמו חסד.

השקה פורשה קאיין. אתר יצרן
השקה פורשה קאיין/אתר יצרן

פנמרה גם בתא הנוסעים

כניסה אל תא הנוסעים הקאיין עוצרת את הנשימה. "וואלה מהמם פה בפנים" היה המשפט הראשון שהסתנן לי מהשפתיים. העיצוב לא רק שלא דומה למה שהיה בעבר, אלא נראה משובח ומרשים בדיוק כפי שניתן לצפות מרכב שכזה. את ההחנפה הזו לנוסעים הוא מביא גם כן מהפנמרה, או יותר נכון, מתא הנוסעים המשכר שלה.

הקבינה הזו גדושה כל כך באלמנטים עיצוביים, אבל עדיין, אלה לא מעייפים את העיניים ורק גורמים להתרשמות מחודשת בכל פינה אליה מביטים. הראשונים למשוך את תשומת הלב הם פתחי המזגן, כל הארבעה, אחריהם אינסוף המתגים במרכז השליטה על מערכות הרכב שממוקם בין היושבים מלפנים, גלגל ההגה הספורטיבי הקטן וכמובן הלוח הגדוש במחוונים שבא עוד ממכוניות מפורשה שלפני כמה עשורים. סוף סוף המהנדסים משטוטגרט הצליחו להעיף מהקאיין כל זכר לטוארג של פולקסווגן עמו הוא חולק את מרבית מכלליו ולבדל אותו משמעותית ממנו. אחרי הכל, יש דרג ויש...

גם בסעיפי האיכות יש לנו בשורות. אם בעבר נשמעו אי אילו תלונות אודות הקפדה מעט לוקה, הרי שבדור החדש הכל נראה ומרגיש מצוין. הכל עטוף בעור (לפחות במכוניות המבחן שהוקצו לנו), מתגי הכרום בוהקים בשמש ולהם יש מן "קליק" מיוחד כשלוחצים עליהם.

הקאיין החדש גם שיפר את מידותיו כך שתא הנוסעים מרווח יותר מבעבר, הן מלפנים והן מאחור (4 ס"מ יותר, מושב אחורי על מסילה שנעה 16 ס"מ), אך השיבה מלפנים מרגישה עדיין כמו בתוך מנהרות ישיבה הדוקות, לטובת התחושה הספורטיבית. מאחור, שני מבוגרים ירגישו בנוח עם מספיק מקום להכל.

השקה פורשה קאיין. אתר יצרן
השקה פורשה קאיין/אתר יצרן

יאללה תנו לנהוג

אחרי ששטפנו את העיניים ונתנו לאצבעות ללכת במקומנו, הגיע הזמן לנהוג, אולם לא כל כך בקלות. זה נעשה כמעט לנוהג בקרב יצרניות הרכב לצמצם מאוד את פרק הנהיגה בהשקות כלי הרכב החדשים ופורשה לא שונה מהן בהשקה זו. ביום הראשון דאגו המארחים להקצות לנו 120 קילומטרים בלבד לנהיגה, לשני נהגים ברכב. אולם, היערכות לא מדוקדקת של פורשה באירוע זה, גרמה לכך שבשל שתי תאונות פחחות שגרמו עיתונאים ממדינות מזרח אירופה זמן קצר לפני הגעת המשלחת הישראלית, נאלצנו להתחלק 3 נהגים ברכב ובכך לצמצם עוד יותר את חוויית הנהיגה. ביום השני להשקה נוספו עם אי אילו קילומטרים לנהיגה, אבל בסופו של יום עדיין נותרנו עם תאוותנו בידנו וללא מענה מספק.

ובכל זאת, את היום הראשון פצחנו בחיקו של הקאיין טורבו. מפלצת עתירת סוסים שמקורם במנוע V8 אימתני שמצויד בשני מגדשי טורבו ומשחרר לכביש 500 סוסים ו-71.3 קג"מ של מומנט. קחו רגע ותהרהרו במה שהדבר הזה מעולל לכביש בזמן האצה מעמידה. לחיצה על הדוושה הימנית מעיפה אותו קדימה וגורמת לכיווץ של כל שריר אפשרי בגוף, כשבחוץ הוא משאיר אחריו אוויר רועד משאגות האגזוזים. מפלצת. הטורבו זקוק רק ל-4.7 שניות כדי להגיע ל-100 קמ"ש ואם תתמידו בלהחזיק את הדוושה דבוקה לשטיח תגיעו ל-275 קמ"ש.

הקאיין המוגדש יודע למשוך חזק מאוד ובדורו החדש הוא קיבל גם תיבה עם לא פחות מ-8 הילוכים, בדיוק כמו הסטנדרט החדש בקבוצה (טוארג, ב.מ.וו X5) והמעבר בניהם חלק ומהיר מאוד. קצת פחות אהבנו את ההתנהגות של התיבה במצבה האוטומטי הרגיל בשל השאיפה התמידית להעלות הילוכים גבוה ככל הניתן בהתאם למהירות (מפריע בנהיגה ספורטיבית), אבל המצב משתפר במעבר למצב הספורט או לידני המלא באמצעות המנופים שמאחורי ההגה.

השקה פורשה קאיין. אתר יצרן
השקה פורשה קאיין/אתר יצרן

אז להאיץ הוא יודע, ולפנות?

ובכן, הוא גם יודע, אבל מהר מאוד נתקל במשהו שנקרא 'פיזיקה' והמגבלות שלה. אין מה לעשות, למרות הדיאטה שהוא עבר שהשילה ממנו למעלה מ-180 קילוגרמים ולמרות היכולת לכייל את כל תגובות הרכב (מנוע, דוושה, מתלים, הגה) לקשיחות ספורטיבית בלחיצת כפתור ועם לא פחות מ-500 כ"ס, קצוות היכולת לא מאחרים להתגלות.

קשה לו בקטעים ההרריים המפותלים. בקצב נהיגה ספורטיבי הבלמים עובדים קשה מאוד בעצירת המאסה שלו והמתלים נדרשים להזיע ממש בריסון תגובות הגוף. בשלב מסוים, הנהיגה הופכת למאבק שבו אותה פיזיקה ממקודם מנצחת (הבלמים דועכים, האחיזה אובדת) וההאטה היא הכרח. בסופה של הנהיגה, קשה היה להשתחרר מהתחושה שגרסת הטורבו היא קצת 'אובר-קיל' למה ששלדת הקאיין צריכה. כן, יש דבר כזה 'יותר מדי כוח'.

התיקון הגיע ביום השני להשקה, עת נזרקו לידנו המפתחות של גרסת ה-S. זו חמושה באותו מנוע V8 בנפח 4.8 ליטר, אך הפעם ללא טורבו והמספרים מדברים על 100 כ"ס פחות (400 בסה"כ) ועל 51 קג"מ. מבאס? ממש לא. זה נכון שאין לגרסת ה-S את הכוח המתפרץ בכל סוגי ההאצות (5.9 ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 258 קמ"ש) או את הסאונד הבאסי של גרסת הטורבו, אבל בכל ממד אחר היא מרגישה נכונה הרבה יותר לנהיגה.

גרסה זו שצוידה באותן מערכות אלקטרוניות לעזר לנהיגה, כולל השליטה במתלים ובתגובות המנוע והגיר, מרגישה חדה יותר בנהיגה ספורטיבית, קלה יותר לשליטה ובעיקר, הרבה פחות נכנעת לאותה פיזיקה. גם המתלים וגם הבלמים צריכים להתמודד עם פחות כוח ויכולים להתמקד יותר בהתנהגות ולכן גם נחלשים הרבה פחות. אמנם לא ערכנו השוואה של אחד מול אחד, אבל ישנה תחושה ברורה שבכביש מפותל וטכני, דווקא גרסת ה-S ה"חלשה" יותר תהיה מהירה יותר ושלא לומר מהנה בהרבה מגרסת הטורבו. ההבדל במהירויות הסופיות זניח לטעמנו כי ספק אם מישהו מכם שהצליח להרשות לעצמו לקנות פורשה קאיין יימצא שועט בכביש 6 במהירות שגבוהה מ-250 קמ"ש (ולא, זו לא הזמנה לניסיון).

בסעיף נוחות הנסיעה נציין כי שתי הגרסאות הרגישו נוחות למדי על כבישי יוון (דומים מאוד באיכותם הקלוקלת לאלו שלנו), אם כי הבחירה בחישוקי 19 ו-20 אינטש ברכבי המבחן גרמה לכך שלמרות רכות המתלים במצב ה'קומפורט', את ה'קטנות' שבכביש הרגשנו קצת יותר מדי. כן, חישוקי 18 אינטש הם ממש לא פשע כאן והם עשויים לשפר מאוד את נוחות הנסיעה, בטח שבישראל.

אם כבר דיברנו על כבישים שבורים, אזי בדור החדש פורשה החליטה לוותר במעט על העולם שמעבר לאספלט ולהשאיר אותו לגרסת השטח של הטוארג הכמעט תאום. הקאיין החדש נפרד מהילוך הכוח ועובר להנעה כפולה קבועה רגילה כשבקרת המשיכה אחראית על העברה חלקה של הכוח לגלגלים בעלי האחיזה. בקונסולה המרכזית עדיין ישנם מתגים המעבירים את הרכב למצבי נהיגת שטח (3 מצבים) המגביהים את המרכב ונועלים דיפרנציאליים בהתאם ואף בקרת ירידה במדרון, אבל מי שיעז לקחת אותו לשטח יצטרך להסתפק בהילוך ראשון קצר יותר בלבד ובסיוע של האלקטרוניקה. ההסבר: "הלקוחות שלנו ממילא לא יורדים איתו לשטח והסרת התיבה המרכזית חסכה לנו המון קילוגרמים ואובדני כוח".

השקה פורשה קאיין. אתר יצרן
השקה פורשה קאיין/אתר יצרן

בשורה גם במחיר

אז לא, זה לא הרגיש כל כך נעים לנהוג בקאיין בתקופה זו ביוון, כאשר מחירו שם מקביל לכמה שנים של שכר ממוצע במשק, ממש כמו כאן. אבל מעניין אם המקומיים ישמחו לדעת שאצלנו המחיר צפוי להיות כפול בערך מזה שלהם. ואם כבר דיברנו על המחיר, את ההפתעה שמר יבואן פורשה לסוף ההשקה. כחלק מהמאבק ביבוא האישי הוזל מחירו של הקאיין החדש משמעותית ביחס לקודמו.

אז האם כל אחד מכם יוכל לרשות לעצמו מה-26 במאי (מועד ההשקה בישראל) קאיין חדש? ובכן, לא. ממש לא, אבל רבים ישמחו לדעת שמחיר הכניסה לקבוצה ירד ל-550 אלף שקל, בגרסת ה-V6 בנזין ברמת אבזור 'קומפורט'. מחיר זה הופך את הקאיין כעת לתחרותי מתמיד מול המקבילים כמו ה-X5, הטוארג, ה-Q7, ריינג'רובר ואחרים. בזכות מחיר זה מצפה פורשה ישראל למסור עוד השנה 20 יחידות מהקאיין החדש ולהגיע לכדי 40 יחידות בשנה מלאה - מספרים גבוהים ביחס למכירות הדור היוצא.

מעל לגרסת הבנזין מבחינת המחיר נמצאת גרסת הדיזל V6 ברמת הקומפורט שמחירה יעמוד על 560 אלף שקל. קפיצה אל רמות אבזור 'לקשרי' עשירות יותר יעלו את המחירים לכדי 638,000 שקל בגרסת הבנזין ו-648,000 לגרסת הדיזל.

גרסת ה-S עם מנוע ה-V8 בנזין ברמת 'לקשרי' מעלה את המחיר משמעותית לכדי 819,000 שקל ואילו רמת אבזור ה'פרימיום תעלה כבר 970,000 שקל. בקצה ההיצע מתמקמת כצפוי גרסת הטורבו אשר מגיעה אך ורק ברמת אבזור פרימיום ומחירה יעמוד על 1,297,000 שקל. בהיצע הקאיין החדש נמצאת גם גרסה היברידית (מנוע V6 בנזין, מגדש על, הספק משולב של 380 כ"ס), אולם זו תגיע לארץ רק בהזמנה מיוחדת שכן מחירה הגבוה מציב אותה מול גרסת ה-S השרירית והמאובזרת.

השקה פורשה קאיין. אתר יצרן
השקה פורשה קאיין/אתר יצרן

.

  • עוד באותו נושא:
  • פורשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully