וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכב משומש לא חייב להיות חתול בשק

ירון אדרי

27.5.2010 / 12:57

מתוקף תפקידה מחזיקה רשות הרישוי מידע רב וחשוב על עברו של כל רכב בישראל. מדוע אם כן הוא לא נגיש לציבור?

ועדת הכלכלה של הכנסת תדון בהצעה להפוך את המידע על כלי-רכב שבידי רשות הרישוי למאגר נגיש לציבור. מדובר ביוזמה של ח"כ אורי מקלב, יו"ר הוועדה לפניות הציבור, לאחר שהעלה זאת לסדר היום במליאת הכנסת. לדברי מקלב, במסגרת תפקידו הוא נתקל בתלונות רבות של אזרחים שסבלו מהונאות בתחום מכירת רכב יד-שנייה ולאחר שנועד עם נציגי ארגוני צרכנים, איגוד המוסכים ומשרד התחבורה, החליט ליזום דיון מחודש בנושא.

הצעתו של מקלב באה בהמשך לחוק "סחר ברכב משומש חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות)" שאושר על ידי הכנסת הקודמת ונכנס לתוקפו ב-2008. מטרתו של חוק זה היא לצמצם את אפשרויות ההונאה והסתרת המידע בענף היד-שנייה, בעיקר על ידי סוחרים. אלא שהחוק קובע כי את המידע (היסטוריית הרכב) יכול לקבל בדיעבד רק מי שכבר רכש מכונית, מה שעלול להיות מאוחר מידי. כמו כן, גורמים אינטרסנטיים שאמורים כביכול להעביר את המידע לצרכן, מערימים עליו קשיים לכאורה.

ח"כ מקלב מבקש לציין כי הנגשת המידע לציבור לא תעלה כסף למשרד התחבורה או לכל גוף ממלכתי אחר. לדבריו, ברגע בו יאפשר משרד התחבורה גישה חוקית למידע המצוי בידי רשות הרישוי, גופים ציבוריים וכלכליים ובהם איגוד המוסכים ורשות הדואר יפעלו להקמת המאגר על חשבונם.

הציבור לא מטומטם, אבל הוא כן משלם

שוק כלי הרכב מיד-שנייה מציע מעט מאוד ביטחון צרכני, כך לדברי מקלב. לטענתו, קניית רכב משומש היא סוג של הימור ואין לדעת מה באמת יקבל הרוכש בסופו של יום מכיוון שעבר הרכב אינו חשוף בפניו. "המידע הזה נמנע אף שהוא נמצא. המידע נמסר לחברות הביטוח על ידי משרד התחבורה ורשות הרישוי אבל כשזה מגיע לאזרח, זה נמנע ממנו". עוד הוסיף מקלב כי "התועלת האמיתית שיש למידע היא לאין-ערוך לא רק לאזרח הקטן אלא באמת גם תועלת גדולה למדינה עצמה".

יש לציין כי אין בהנגשת המידע משום פגיעה בפרטיות בעליהם הקודמים של כלי הרכב היות וכל שנדרש הוא מהות הבעלות. כך ניתן לדעת אם הרכב הנדון היה בעברו בבעלות אדם פרטי, תאגיד, ציי רכב (ליסינג, השכרה וכו') או בבעלות חברת ביטוח מה שעשוי לרמוז כי לחובתו עבר תאונתי בו הוא הוכרז "אובדן להלכה" וחזר לכביש לאחר ששוקם. במקרה זה, הנגשת המידע אף תסייע במניעת גניבות רכב שכן היא תקשה על הגנבים להסתיר את המידע וכן תמנע עלייתם לכביש של כלי-רכב שאינם בטיחותיים.

לטענת מקלב, במקרים של "אובדן להלכה" ישנו חשש כי חברות הביטוח משלמות ללקוחות עבור האובדן, אך מתקנות את כלי הרכב במוסכים לא מורשים המשתמשים בחלקי חילוף המגיעים בחלקם ממכוניות גנובות וכן חלקי חילוף שאינם בטיחותיים.

מי שמחזק את יוזמתו של מקלב הוא איגוד המוסכים. "אנו נמשיך לעקוב ולדחוף את הנושא באינטנסיביות ובעקביות כפי שעשינו עד כה. לא ברור לנו מדוע משרד התחבורה מתמהמה וגורר רגליו בנושא כה פשוט לשינוי ולביצוע ומאידך כה חשוב ומהותי הן מההיבט הצרכני והן מההיבט המהותי. אנו מקווים כי בסופו של תהליך ההיגיון והאינטרס הציבורי יגברו על אינטרסים אחרים", כך לדברי יו"ר האיגוד רונן לוי.

תגובת משרד התחבורה

"משרד התחבורה מעמיד כיום לרשות הציבור את כל המידע הנדרש ברשיון הרכב, זאת מעבר למידע שניתן לקבל כיום מחברת דואר ישראל בנוגע לשיעבודים ועיקולים.

"בנוסף לכך פועל המשרד להעמיד לרשות הציבור בתוך זמן קצר מידע על זהות בעלויות קודמות של רכב, שיאפשרו לקבל מידע אם הרכב היה בבעלות פרטית או בבעלות חברה או תאגיד.

"כמו כן, (בהתאם לחוק גילוי נאות) בעת קנייה/מכירה של רכב משומש חייב המוכר על פי חוק להעמיד את כל המידע הנדרש על הרכב לידי הקונה, בכלל זה תאונות, טיפולים וכו'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully