וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכי הרגל מסכנים את עצמם

ירון אדרי

31.5.2010 / 12:50

56 אחוזים מהולכי הרגל מתפרצים לכביש, 26 אחוזים לא מסתכלים לצדדים. כך עולה מסקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עורכת השבוע כנס בינלאומי ראשון מסוגו בנושא "משתמשי דרך פגיעים". הכינוס יתמקד בסכנה האורבת בדרכים להולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי אופנועים אשר להם הסתברות גבוהה יותר להפגע בגופם בעת מעורבות בתאונת דרכים. מתחילת השנה נהרגו בתאונות דרכים בישראל 164 בני אדם מהם 50 הולכי רגל, 6 רוכבי אופניים, ו-23 רוכבי אופנוע. הכנס מאגד עשרות מומחי בטיחות וחוקרים מהארץ והעולם והוא נערך בשיתוף ובחסות מנהל המחקר לתחבורה של האקדמיה האמריקנית ((TRB ופורום מכוני המחקר לבטיחות בדרכים של מדינות אירופה (FERSI).

"העבודה על הכנס התחילה לפני כמעט שנתיים כאשר ניתוחים שונים שנעשו ביחידת המדען של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הראו שבמדינות רבות וישראל בתוכן מצב הבטיחות של נהגים ונוסעים ברכב פרטי נמצא בתהליך שיפור מתמיד בעוד שבטיחות משתמשי דרך פגיעים נמצאת בתהליך הידרדרות", כך לדברי פרופ' דוד שנער המדען הראשי ברשות שמוסיף כי "ההסברים לתופעה זו לא ברורים לחלוטין אך ברור שחלק מהתופעה נובע משינויים בהרגלי התנועה ונסיעה".

בחודש נובמבר האחרון ערכה הרשות סקר תצפיות על ידי 'גאוקרטוגרפיה' לצורך הקמת מערכת לניטור התנהגות של הולכי רגל כחלק ממערכת המידע הלאומי לבטיחות בדרכים. באמצעות המידע, תוכל הרשות לעקוב אחר שינויים בדפוסי ההתנהגות של קבוצות הסיכון והתקדמות ביחס לפעילויות ותוכנית העבודה הרב שנתית, מיקוד פעילותה וכן השוואה למדינות מערביות המבצעות ניטור דומה.

נתוני הסקר נאספו מתצפיות שנערכו באזורים עירוניים בלבד שם עיקר הנפגעים, ובשלושה סוגי אתרים – צומת מרומזר, צומת לא מרומזר וקטעי דרך. אפיון ההתנהגות נעשה על ידי התמקדות בציות לאור אדום במעבר מרומזר, עצירה לפני החצייה, המתנה על המדרכה, התבוננות לשני הצדדים לפני החצייה, חצייה בקו ישר, קונפליקט עם כלי רכב בעת החצייה והסחות דעת בעת החצייה (דיבור בטלפון נייד, שימוש באוזניות). סה"כ נצפו 7,895 הולכי רגל בקבוצות גיל שונות ב-30 ערים (יהודיות, לא יהודיות, מעורבות).

חצייה באור אדום

נתוני הסקר מראים כי שיעור הולכי הרגל אשר נצפו חוצים באור אדום עומד על 18 אחוזים, עלייה של אחוז ביחס לנתונים שנצפו בשנה הקודמת. בחלוקה לגילאים, ילדים בטווח של 5 עד 13 הינם הזהירים ביותר ורק שלושה אחוזים מהם לא צייתו לרמזור אדום. גם קשישים זהירים יותר בכלל האוכלוסיה עם 15 אחוזים מהם שחצו באדום, אלא שמדובר בעלייה ביחס לשנה הקודמת אז חצו 10 אחוזים.

בראייה כללית, 23 אחוזים מהולכי הרגל אשר חצו באור אדום נאלצו לרוץ קדימה או לשוב על עקבותיהם לאחר שסוכנו על ידי רכב. בקרב החוצים בירוק, חמישה אחוזים סוכנו על ידי כלי רכב שהפריעו להם לחצות.

נתון מעניין נוסף שהתגלה בעקבות התצפית מגלה כי החוצים באור אדום נוטים יותר לנוע באלכסון ולא בניצב לפסי סימון החצייה. 30 אחוזים עשו זאת כך לעומת ארבעה אחוזים בקרב החוצים בירוק. בנוסף 18 אחוזים חצו מעבר לפסי הסימון לעומת אחוז אחד בהתאמה. לחוצים באלכסון הסתברות גבוהה יותר להיפגע כאשר 44 אחוזים מהם סוכנו על ידי רכב שהגיע לצומת לעומת 6 אחוזים מהחוצים בקו ישר.

התבוננות לצדדים לפני החצייה

אחוז גדול מהולכי הרגל אינו מביט לצדדים טרם מעבר הכביש. 41 אחוזים מהחוצים בירוק לא עשו זאת, 21 אחוזים בקרב החוצים בצומת שאינו מרומזר ו-14 אחוזים בקטעי דרך אחרים. גם בסעיף זה, ילדים הם הזהירים ביותר כאשר בסך הכל 82 אחוזים מהם כן מביטים לצדדים טרם החצייה.

כצפוי, ההסתברות לעמוד בסיכון כאשר לא מסתכלים לצדדים גבוהה יותר ואכן, 14 אחוזים מהחוצים בצומת מרומזר סוכנו על ידי כלי רכב לעומת חמישה אחוזים בקרב המתבוננים לצדדים. במעבר לא מרומזר עמדו הנתונים על 8 אחוזים ו-3 אחוזים בהתאמה. במעבר שאינו מרומזר, שבעה אחוזים מהולכי הרגל הופרעו על ידי מכונית כאשר לרוב דובר בקשישים. בקטעי דרך היה הסיכון גבוה יותר עבור הלא מתבוננים – 17 אחוזים עמדו בסכנה לעומת חמישה אחוזים בקרב המתבוננים.

מגבירים את הסיכון העצמי

56 אחוזים מהולכי הרגל כלל לא עצרו בהגיעם למעבר חצייה שאינו מרומזר, כאשר גברים נוטים לעשות זאת יותר מנשים (59 לעומת 54 אחוזים). בחלוקה לגילאים, שוב נמצא כי ילדים בטווח של 5 עד 13 זהירים יותר (27 אחוזים לא עצרו) לעומת גילאים בוגרים יותר שם מדובר על אחוז כפול ויותר.

השנה, יותר מבעבר, נצפו הולכי רגל חוצים כאשר הם מדברים בטלפון הנייד – 14 אחוזים בצומת מרומזר, 11 אחוזים בצומת שאינו מרומזר ו-11 אחוזים בקטעי דרך. כמו כן נצפו הולכי רגל החוצים תוך שהם משתמשים באוזניות – 5 אחוזים בצומת מרומזר, 3 אחוזים בצומת שאינו מרומזר וחמישה אחוזים בקטעי דרך.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully