וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכרון הכוח

3.6.2010 / 16:41

עם 556 כ"ס, 75 קג"מ, 3.9 שניות מעמידה ל-100 ומהירות מרבית של 300 קמ"ש, קדילאק מגדירה מחדש את רף הביצועים

ניר בן טובים

צילום וידאו: דייב שחר
עריכה: רן צימט
סטילס: ניר בן-טובים

השיר "קודם נכבוש את מנהטן, אחר כך נכבוש את ברלין" של לאונרד כהן היה הראשון לבקוע ממערכת השמע המטריפה של ה-CTS והוא די סיכם לי את כל הקטע של הקדילאק הזו. ה-CTS נולדה רשמית בשנת 2003, אחרי רגע של הארה ב-GM בו הם הבינו שכדי להצליח לצאת מגבולות ארה"ב, עליהם לבנות מכוניות בטעם קצת יותר איכותי מזה של המקומיים ורצוי שאלה תדענה להציע התנהגות כביש טובה, במקום הסמרטוטיות האופיינית.

ולכן, GM שלחו צוות מהנדסים לגרמניה, ארץ המכוניות המתנהגות, ועל מסלול הנורבורגרינג הם למדו לכייל את הרכב. ובמפתיע, זה הצליח להם. אז אחרי שכבשו את מנהטן עם ה-CTS, יצאו האמריקנים לכבוש גם את ברלין ולהתמודד מול ההיצע החזק ביותר שלה, כששנה אחר כך כבר נולדה ה-CTS-V שבחזיתה הותקן מנוע של קורבט. מאז חודשה ה-CTS, המתכון שופר ובשנת 2008 נולד הדור השני למכונית המצליחה.

החודש, סוג של הארה דומה הגיעה גם אל היבואנית לישראל UMI שהחליטה להרחיב את היצע קדילאק הקיים ולהביא אלינו את אחת המכוניות המופרעות ביותר שיצאו משערי GM, את הדור השני ל-CTS-V. כמובן שלא יכולנו לסרב לנהיגה בה. יאללה מלחמה!

מבחן דרכים לקדילאק CTS-V. ניר בן טובים
מבחן דרכים לקדילאק CTS-V/ניר בן טובים

ווווווואווווווו!

לחיצה על דוושת הדלק ברמזור הראשון מייד כשהפך לירוק, עוצרת לי את הנשימה. על אפה וחמתה של בקרת המשיכה, הגלגלים האחוריים מסתחררים בצרחות, מבהילים את כל הסובבים אותי וה-CTS הזו פורצת קדימה תוך שהיא מכשכשת בזנבה לכל עבר. היסטריה על ארבעה גלגלים, עם דיפרנציאל מוגבל החלקה.

כבר נהגנו במכוניות חזקות בעבר, חזקות באמת, כשהאחרונה הייתה המרצדס C63 AMG לה 457 כ"ס. גם היא הייתה חזקה, מאוד, אבל הקדילאק הזו פשוט מפלצתית. כדי להכות מנה אחת אפיים את המתאבקת הגרמניה, האמריקנית הזו מצוידת במנוע דומה מאוד לזה הקיים בקורבט Z01.

כמו הגרמניה, גם לה שמונה צילינדרים בתצורת V וגם כאן מדובר בנפח של 6.2 ליטר. אבל מחלקת הביצועים של GM החליטה להתפרע ולהתקין במנוע זה גם מגדש 'על' (סופרצ'ארג'ר) ולהפיק בדיוק 99 סוסים יותר (100 זה לא מספר עגול מספיק?).

בסך הכל, ה-CTS-V משחררת 556 סוסים אל הגלגלים האחוריים (בלבד) ועמם גם 75 קג"מ של מומנט אדיר. כאשר רומסים את הדוושה ולא משנה באיזו מהירות, כל סוס וסוס מורגש. דף הנתונים מדבר על 3.9 שניות בלבד מעמידה ל-100 קמ"ש ובעוד מתחרותיה מגרמניה נבלמות אלקטרונית ב-250 קמ"ש (כחלק מהסכם בין היצרניות), היא מעזה ומצהירה על 300 קמ"שים מרביים.

מבחן דרכים לקדילאק CTS-V. ניר בן טובים
מבחן דרכים לקדילאק CTS-V/ניר בן טובים

ביצועים מקיר לקיר

הקדילאק הזו תגרום להתקף לבעלי לב רגיש, תפחיד ילדים ולמכורים לכוח תגרום לחייך כמו אינפנטילים. הכוח כאן מגיע ובכמויות מסחריות וכמו שנוכחנו לדעת, האספלט הישראלי היה מתקמט תחתיה, אם לא היה חלק כל כך, כי גם בהאצות ביניים ב-100 קמ"ש, בקרת המשיכה הרגישה צורך להיכנס לפעולה כדי למנוע את סחרור הגלגלים.

"אני חייב לשלוט בעצמי" אמרתי כי אחרת, הדרך לאיבוד הרישיון עם המכונית הזו קצרה מאוד ובהתחשב בעובדה שהיא מסוגלת לשלש את המהירות המותרת בישראל על האוטוסטראדה, אם אני רוצה לראות את הבנות שלי גדלות ולא דרך סורגים או מגן העדן, אני חייב להאט. לרסן את עצמי. אבל זה קשה. יש משהו מאוד ממכר בכיווץ הזה של שרירי הבטן, בלחץ שמפעילים האברים הפנימיים על עמוד השדרה שמושך להאיץ בה שוב ושוב, גם כשלא ממש צריכים.

אבל בכל זאת, הצלחתי לכלוא את עצמי בכבלי ההיגיון ולשמחתי, גיליתי שאפשר לחיות עם הקדילאק הזו גם במהירויות אנושיות. מגדש ה'על' לא ממהר להיכנס לפעולה ולמעשה, כל עוד לא נועצים בה דורבנות בצלעות, היא מרגישה... כמו כל קדילאק אחרת. וזה אומר שקטה, נוחה (למרות המתלים הקשיחים שלה), טבעית ורגועה. כן, רגועה, למרות 556 סוסים.

בכלל, הקטע של הנוחות מפתיע מאוד. בכל מכונית ספורטיבית בה נהגנו, התשלום עבור יכולת ההתנהגות הגבוהה הגיע בקיזוז מורגש בנוחות הנסיעה. אבל הפעם, התנפץ המיתוס הזה כי ה-CTS-V נשארה נוחה וסלחנית לסלילה המחורבנת שלנו כאן בכל מצב, הן במצב הטורינג או במצב הספורט בבורר קשיחות המתלים.

מבחן דרכים לקדילאק CTS-V. ניר בן טובים
מבחן דרכים לקדילאק CTS-V/ניר בן טובים

נוסעים לנבאדה

אז זה נכון שאפשר לבלות איתה ביומיום, גם בפקקים בגוש דן, אבל לנו יש גירוד באצבעות שצריך לרפא ויש מקום אחד מאוד ספציפי שיודע לעשות לנו את זה – כבישי הדרום ובייחוד כביש 31 התופר את הנגב מערד אל ים המלח בסדרת פיתולים שנגמרים רק אחרי 23 קילומטרים מסעירים, אם אין שם משאיות כמובן.

לשם גם לקחנו את ה-C63 AMG ושקשקנו מהיכולות שלה. גם עם ה-CTS-V נהנינו שם, אבל שקשקנו עוד יותר כי אם נתעלם מכך שהאמריקנית צריכה רק עוד ליטוש קטן בהגה כדי לשבור שם שיאי הנאה, הרי שללא בקרות יציבות ומשיכה מדובר במכשיר חסר תועלת. השלדה שלה לא מצליחה להתמודד עם כל הכוח הזה וצריך ללחוץ על דוושת הדלק ברגישות היסטרית כדי לא לגרום לה לצאת להחלקת כוח מטורפת, להסתבסב ו...

בלי אותן בקרות או כשהן כבויות לפחות, היא הזכירה לנו את הנשיא אובמה – יש לה את כל הכוח שבעולם, אבל היא לא יודעת מה לעשות איתו. על המסלול הרשינו לעצמנו יותר, גם לבטל את הבקרות ולחרוך את הצמיגים בפניות חדות, אבל אז גם נחשף ישבן משוחרר מדי וחרטום כבד מדי שקצת מעיבים על ההנאה ומקשים עלינו לשחזר עמה את משחקי הכיף שחלקנו עם המרצדס ההיא. אם כבר הזכרנו את המשקל, ה-CTS-V מטה את המאזניים עם 1,900 קילוגרמים.

אם לביצועים המשקל הזה לא מפריע (ע"ע זמני תאוצה), הרי שלבלמים הוא בהחלט כן. המכונית הזו מצוידת בבלמים ענקיים בקוטרם ובעוצמתם וגם קשיחות הדוושה מזכירה זאת בכל לחיצה, אבל קשה להם עם כל העומס הזה, של המהירות שאליה היא מסוגלת להגיע ועם המשקל הכללי. לנו זה מעט הפריע שעמידות הבלמים בנהיגה ספורטיבית אינה גבוהה כראוי וגם הנשיכה יכלה להיות חזקה יותר.

מה עוד נרשם לחובתה? במבחן שלנו צרכה ה-V בממוצע ליטר דלק לכל ארבעה קילומטרים, כשבנהיגה תובענית ועל אנושית כמעט, הצביע מחשב הדרך על ליטר דלק לכל 1.5 קילומטרים. הכוח חייב להגיע מאיפשהו.

מבחן דרכים לקדילאק CTS-V. ניר בן טובים
מבחן דרכים לקדילאק CTS-V/ניר בן טובים

אה, יש גם תא נוסעים מסביב

אחרי יומיים של שגעת, שריפת ליטרים על גבי ליטרים של דלק יקר ושיוף צמיגים, הגיע הזמן לחסל את הבלגן ולחזור הביתה. איפשהו בדרך לגוש דן, התחילו פקקי הערב להצטבר ועמם הזחילה האופיינית. פתאום ללא שאגות המנוע והאגזוז, ללא האש בעיניים מגלים שמסביבנו יש מכונית שלמה ואפילו לא רעה בכלל.

ראשונים הם המושבים (ריקארו) שאל האחיזה המצוינת שלהם בגוף התייחסנו כמובנת מאליה. הם נראים מעולה ומאוד מזמינים, התמיכות שלהם חובקות בדיוק במקומות הנכונים ואלה עוד משתפרות בזכות הכוונון החשמלי הרב. אחריהם מופיע שאר תא הנוסעים שנראה יוקרתי מאוד, גם בגווניו השחורים. יש גם תא מטען נדיב מאוד, מושב אחורי מרווח לשני מבוגרים וילד והמון המון אבזור, עם דגש על מערכת שמע סופר איכותית.

מבחן דרכים לקדילאק CTS-V. ניר בן טובים
מבחן דרכים לקדילאק CTS-V/ניר בן טובים

AMG קילר?

בסוף המבחן, לא יכולנו שלא לשאול את שתי השאלות המתבקשות: האם ה-CTS-V יכולה לכבוש את ברלין ולהתמודד מול הטובות שבגרמניה, ומה לעזאזל אפשר לעשות בישראל עם רכב שכזה?

ובכן, על השאלה הראשונה אפשר לענות רק חלקית, כי למרות בקשותינו, יבואנית מרצדס לא הצליחה להעמיד לרשותנו את ה-C63 AMG לעימות המעניין. בהתחשב ברמה הגבוהה שאליה הצליחו אנשי GM להגיע, יש כאן פייט רציני. הם לא רק הצליחו להתעלות על עצמם הפעם, אלא להפתיע אותנו לגמרי, גם עם העוצמה האדירה וגם עם התנהגות הכביש שמסוגלת להסתכל ללא מעט אירופיות בלבן של העיניים.

ולגבי השאלה השניה? זה נכון שיכולת המהירות שלה עומדת בניגוד גמור לרף המהירות המותרת בישראל ואין לנו כאן אוטובאהנים מוסרי מגבלות, אבל עדיין אפשר לברך על כך שאין חוק נגד האצה מסחררת (עד המהירות המותרת כמובן ולהשתדל לא לסחרר גלגלים) ולשמוח על כך שגם ביומיום אפשר להתנהל איתה בלי שום קושי או וויתורים (מלבד צריכת הדלק). להמליץ לכם לעבור על המהירות, לא נמליץ, אבל בזמנים מסויימים, בימים הנכונים ובשעות מוגדרות, אפשר למצוא כבישים טובים בארץ הזו שבהם אפשר לחדד את ההיכרות שלכם עם המפלצת.

ובשורה האחרונה בהחלט, נספר לכם שהמחיר של ה-CTS-V משחק מאוד לטובתה בתחרות נגד היבשת הישנה. זה עומד על 597,000 שקלים "בלבד", מעל למאה אלף שקל מתחת ל-C63, ל-M3 של ב.מ.וו וה-RS4 של אודי. צרות של עשירים.

.

  • עוד באותו נושא:
  • קדילאק
  • umi

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully