וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: עדכונים ממסלול המירוצים

ירון אדרי

4.6.2010 / 7:35

פורמולה 1: עוד חוזר הריגול; WRC: יחי סבסטיאן החדש; מוטו GP: לרוסי כואבת הכתף; IRL: כך יהיו מנועי העתיד; נאסקאר: משולש אהבה פראי; ישראלי: נקודות ראשונות לאלון דאי

פורמולה 1: פרשת ריגול חדשה

שוב פרשת ריגול בפורמולה 1. פורס אינדיה תובעת את לוטוס בבתי המשפט בבריטניה ואיטליה על כך שלטענתה גנבה ממנה מידע טכנולוגי חסוי. לדבריה, הלוטוס T127 תוכננה במנהרת הרוח של חברת 'יורולאב' האיטלקית שנתבעת אף היא, היות ובחזקתה היה המידע כמו גם דגם פיזי של מכונית פורס אינדיה 2009 אשר תוכננה בזמנו במתקניה. עוד בין הנתבעים המנהל הטכני של לוטוס מייק גסקויין, עובד פורס אינדיה לשעבר.

בהודעתה הרשמית הכחישה לוטוס בתוקף את כל המיוחס לה. מנגד, בפורס אינדיה אומרים כי לא היו יוצאים בהאשמות כה חמורות אלמלא היו בידיהם הוכחות חותכות. אבל יש עוד צד בסיפור שעשוי להסביר את הכל - 'יורולאב' תבעה בעבר את הקבוצה ההודית-בריטית על הפרה בוטה של חוזה ההתקשרות בינהן, מה שיכול להסביר מה קורה כאן. בנוסף, פרט לגסקויין, לוטוס צירפה לשורותיה בימים האחרונים עוד כמה אנשי מפתח בכירים שעבדו בפורס אינדיה וסביר שיודעים עוד כמה סודות מקצועיים.

כזכור, בעונת 2007 נרשמה פרשת ריגול חמורה כאשר קבוצת הפורמולה 1 של פרארי האשימה את מקלארן על כך שגנבה ממנה מידע טכנולוגי באמצעות מהנדסה הבכיר נייג'ל סטפני. מקלארן נמצאה אשמה ונקנסה על ידי ה-FIA בסכום שיא של 100 מיליון יורו וכל נקודות אליפות היצרניות שהשיגה לאותה עונה נלקחו ממנה. ללוטוס אין אמנם סכום כזה, אבל למזלה אין לה נקודות שהיא יכולה לאבד.

פורמולה 1: ווטל או וובר?

תוך יום איבדה רד בול את כל המוניטין החיובי שהיה לה, כאשר את התאונה בין נהגיה סבסטיאן ווטל ומארק וובר בגרנד פרי הטורקי היא הפילה על האחרון ועזבו שהוא לא אשם. אחר כך באה הודעה רשמית שאמרה אחרת וניסיון אחרון לשלום בית היה אמש (חמישי). פגישה יזומה של כל המעורבים הוציעה הודעה בסגנון "שמנו את התאונה מאחור, אנחנו מקצוענים, יש לנו מירוץ בשבוע הבא".

מבעד לחיוכים המזוייפים של השניים והתמונה המאולצת משהו, ניכר כי וובר ממשיך להחזיק עצמו כדי לא להתפוצץ. "זה ספורט ודברים כאלה קוראים, אבל זה לא היה צריך לקרות", אומר מי שמאמין בחפותו. ווטל לעומתו אומר "זה לא טוב לקבוצה מה שקרה, אני מצטער בשבילה". האם זה מסכם את הסיפור או מסכם מי אשם באמת?

אפשר להבין את וובר, שנראה שהקבוצה לא מעניקה לו את היחס שהיא מעניקה לגרמני הצעיר. עוד דוגמה? בראיון ל'אוטוספורט' חשף מנהל הקבוצה כריסטיאן הורנר שהקפה לפני התאונה ביקש ממנו האוסטרלי למסור לווטל שיתרחק וייתן לו לנשום, והוא לא הסכים לעשות זאת. הורנר אומר כי היחסים בקבוצה טובים, אך הוא מסייג זאת. "הם אולי לא ילכו יחד לשתות בירה בפאב, אבל הם ממשיכים לעבוד ביחד בצורה מקצוענית".

עוד חושף 'אוטוספורט' כי ברד בול רוצים להאריך את חוזהו הנוכחי של ווטל בשלוש שנים, עד 2015, כמובן כדי למנוע מקבוצות בעלות ממון כמו פרארי ומרצדס לגנוב אותו מהן. ווטל אמר בעבר כי נהיגה בפרארי היא חלום עבורו והבוס הגדול דיטריך מאטשיץ אמר שלעולם לא יעמוד בדרכו אם ירצה לעזוב. כן, בטח. גם את וובר נכון לעכשיו הם רוצים לשמור, אך רק באמצעות חוזה שיחודש כל שנה.

לפני שנעבור לאייטם הבא נספר שהמרוויחה הגדולה מכל הסיפור היא מקלארן, שגם זרתה מלח גס על היבלת של השור האדום אחרי המירוץ. "שני הנהגים שלנו מאוד, מאוד נבונים", הם אומרים בהתייחסותם לזה שהם בניגוד לאחרים לא התנגשו והרוויחו את הנצחון.

פורמולה 1: 40 למותו של מקלארן

בשנת 1966 הקים ברוס מקלארן את הקבוצה הנושאת את שמו, אשר הפכה ברבות השנים לאחת המעוטרות ביותר בפורמולה 1. הניו-זילנדי המוכשר התחרה לראשונה בפורמולה 1 בגרנד פרי הגרמני ב-1958, ואת נצחונו הראשון השיג שנה מאוחר יותר בגרנד פרי האמריקני כשהוא בן 22.

מקלארן נהרג במסלול גודווד שבאנגליה ב-2 ביוני 1970 כשהוא בן 32, במהלך מבחנים לסבב הקאן-אם. עד אז, הוא התחרה ב-104 מירוצי פורמולה 1 בקבוצות קופר, איגל וכמובן הקבוצה אותה הקים ושממשיכה את המסורת שלו. בסך הכל השיג מקלארן ארבעה נצחונות בסבב, כאשר לזכותו עומד גם נצחון במירוץ 24 השעות של לה מאן ב-1966. בשנים 1972, 1974 ו-1976 זכתה קבוצתו באינדי 500.

השבוע ערכה הקבוצה ארוע מיוחד לציון יום השנה הארבעים למותו של מייסדה. הארוע צויין בדקה דומייה ולאחריה דקה שלמה בה השמיע קולו מנוע ה-V8 במכונית הקאן-אם בה מצא את מותו. מנהל הקבוצה מרטים וויטמארש סיכם כשאמר "החזון שלו עדיין נמצא בקרבנו". מעניין איך היה מגיב מקלארן לפרשת הריגול, פרשת השקר של המילטון והעקיצה נגד רד בול.

עוד בעניין מקלארן נספר כי ג'נסון באטון זכה סוף סוף לקבל את תואר ה-MBE, חבר במסדר האימפריה הבריטית אותו העניקה לו השבוע המלכה. מזל טוב.

WRC: רייקונן לאן?

15 נק' ומקום עשירי בטבלת האליפות, זה מה שהצליח להשיג קימי רייקונן (סיטרואן) בששת המירוצים הראשונים שלו ב-WRC. זה בטח לא מה שהוא ייחל לו אבל צריך לקחת בחשבון שעד כה לא היו לו מירוצי אספלט, התחום בו הוא אמור להתמחות. בסוף השבוע הבא יקבל הפיני את הצ'אנס לעשות זאת במירוץ באיטליה שאינו נמנה על הסבב, כשיחד איתו ינהג הכוכב העולה של סיטרואן סבסטיאן אוג'ייה שניצח את המירוץ האחרון בפורטוגל. אוגיי'ה יתחרה גם בסוף השבוע הקרוב עם קבוצת פיג'ו בראלי סרדיניה של סבב ה-IRC (שידורים ישירים וסיכומים במהלך סוף השבוע ביורספורט).

כדי לנסות ולשפר את יכולתו, יקבל רייקונן עוד כעשרה ימי אימון עד לסוף העונה, בין שבעת המירוצים שנותרו. למה זה חשוב? כי יתכן וזה מה שיקבע את עתידו. לדברי מנהלו האישי סטיב רוברטסון, בינתיים הכל פתוח לעונה הבאה כולל חזרה לפורמולה 1. אלא שכרגע זה לא נראה אפשרי ולא רק בגלל שמאז שעזב הוא שתה יותר מידי בירה. רייקונן לבטח לא ירצה לשוב לקבוצת תחתית וכל קבוצות הצמרת תפוסות, אפילו רד בול נותנת החסות שם הוא ישמח ללכת עם כל אחד לפאב, תלוי כמובן אם וובר ישאר. תוצאות טובות במירוצים הבאים לבטח תגרומנה לו להשאר ב-WRC.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

WRC: איזה סבסטיאן?

שוב היה זה סבסטיאן של סיטרואן שעמד על המדרגה הגבוהה בסופו של הראלי, אלא שהפעם לא היה זה לואב. אוג'ייה סומן כבר מזמן כיורש לאלוף השנים האחרונות והנה סוף סוף הוא מצליח להשיג את הנצחון הראשון שלו בסבב. ואם זה לא מספיק, סבסטיאן לואב עצמו מחזק את המוטיבציה של הנהג הצעיר באומרו כי הוא מתמודד ראוי לתואר האליפות והוא היחיד שיכול להפריע לו.

אלא שבסיטרואן לבטח ירצו לחכות עוד קצת לפני חילוף המשמרות ולא יסכימו שקבוצת המשנה ונהגה יסכנו את הקבוצה הרשמית. "המטרה שלנו היא אליפות נהגים ואליפות יצרנים", כך לדברי מנהל הקבוצה אוליבייה קנסל. חשוב לציין כי בין שבעת המירוצים הקרובים ארבעה הם על אספלט, הספסייליטה של לואב, אלא אם כן כמובן רייקונן יפריע לו. ובכלל, לאיפה נעלמה פתאום פורד?

מוטו GP: רוסי בסכנה?

"הכתף של ולנטינו רוסי במצב חמור יותר מכפי שחושבים. היא כמעט יצאה ממקומה", כך אמר השבוע ל'מוטוספרינט' ד"ר קלאודיו קוסטה, הרופא של סבב מירוצי האופנועים. האיטלקי נפצע בחודש אפריל בתאונת מוטוקרוס ומאז מתברר הוא סובל מאוד. לבקשתו, נערכה בדיקה מעמיקה בה מצא הד"ר כי יש פגיעות בסחוס ובעצמות וכן דלקת המגבילים את תנועתו.

רוסי ניצח את מירוץ פתייחת העונה ולאחר מכן סיים שלישי בספרד ושני בצרפת כשאת הנצחון בשני המירוצים קוטף בן קבוצתו בימאהה חורחה לורנצו. ביום ראשון יערך במוג'לו איטליה המירוץ הרביעי (שידור ישיר החל מהשעה 15:00 ב-5+ לייב) וספק אם רוסי ינצח במצבו. את טבלת האליפות מוביל לורנצו עם 70 נק' ואחריו רוסי עם 61 נק', אנדראה דוביציוזו (הונדה) עם 42 נק' ודני פדרוסה (הונדה) עם 40 נק'.

IRL: מנועים חדשים ב-2012

אחרי השגעת של האינדי 500, חוזר הסבב האמריקני לשגרה וכבר בסוף השבוע הקרוב הוא יקיים מירוץ נוסף בטקסס. בין לבין, דואגים בסבב לעתיד והשבוע חשפו את תקנות המנועים החדשים שיכנסו לשימוש ב-2012. לעומת הפורמולה 1 שם הכל די שרירותי, כאן מקווים להעניק לקבוצות קצת חופש פעולה שיביא אולי טכנולוגיות חדשות.

מנועי העתיד יכילו שישה צילינדרים לכל היותר, נפחם המרבי יעמוד על 2.4 ל' ויותר שימוש במגדש טורבו. הזנת הדלק תישאר אתאנול כאשר ההספק המשוער ינוע בין 550 ל-700 כ"ס. בכך מקווים בסבב לקרוץ ליצרניות נוספות להצטרף להונדה שהיא ספקית המנועים היחידה מאז 2006. מי שכבר זמן רב מסומנת כמצטרפת אפשרית היא פולקסווגן שבוחנת גם כניסה לפורמולה 1. תקנות השלדות העתידיות טרם פורסמו.

ומה באליפות בינתיים? ערב המירוץ השביעי לעונה, את טבלת האליפות מוביל וויל פאוור (פנסקה) עם 227 נק' ואחריו מנצח האינדי 500 דריו פרנקיטי (גנאסי) עם 216 נק', סקוט דיקסון (גנאסי) עם 203 נק' והליו קסטרונבס (פנסקה) עם 199 נק'. סבב ה-IRL מריץ במקביל שני תארי אליפות עבור מסלולים אובאליים ומסלולים רגילים בהם מדורגים פרנקיטי ופאוור בהתאמה. לחובבי דניקה פטריק (אנדרטי) נספר שהיא במקום ה-12 הכללי עם 118 נק'.

מירוץ האינדי 500 כזכור הסתיים בתאונה מרהיבה של מייק קונוואי שהתעופף והתרסק על גדר הבטיחות. הבריטי שמספר דקות קודם לכן עוד הוביל במירוץ, סיים עם חוליה שבורה בגבו וכמה שברים ברגלו ויאלץ להיעדר שלושה חודשים לפחות.

נאסקאר: עוד פעם וילנייב?!

בפעם המי יודע כמה, שמו של ז'אק וילינייב שוב נקשר עם הנאסקאר. הקנדי ישוב לשני מירוצים בסבב המשנה ניישנווייד עם טויוטה – אחד במסלול רואד אמריקה ב-19 ביוני ואחד במסלול שעל שם אביו ז'יל במונטריאול ב-29 באוגוסט. עד כה התחרה ווילינייב פעמיים במסגרת הסבב, במונטריאול, כשבפעם הראשונה הוא התרסק ובשנייה סיים רביעי. גם ברואד אמריקה הוא התחרה פעמיים בעבר, במסגרת סבב הצ'אמפקאר מנוחתו עדן, והוא ניצח בשני המירוצים.

המירוץ הבא בסבב הניישנווייד יערך בסוף השבוע במסלול האובאלי (D שייפ) שבנאשוויל (שידור ישיר בלילה שבין שבת לראשון החל מהשעה 02:00 ב-ESPN).

בסבב הספרינט קאפ עניינים כרגיל. את קרב החתולות הזמני תופסים קייל בוש (טויוטה, 18) וג'ף בארטון (שברולט, 31) לאחר שהאחרון טוען כי יריבו למסלול היה אגרסיבי מידי במירוץ האחרון בשארלוט. את המירוץ אגב ניצח קורט בוש, האח הגדול של קייל שגם בינהם אין אהבה גדולה. הצ'ילבות האחרונות כזכור היו קייל ובן קבוצתו דני המלין (11). לפחות הוא עקבי.

ביום ראשון יגיע הסבב למירוץ ה-14 בעונה במסלול המעניין בפוקנו שצורתו משלוש. הפייבוריט לנצחון הוא טוני סטיוארט (שברולט, 14) שניצח כאן פעמיים בעבר כולל שנה שעברה ושבע פעמים סיים בחמישייה הראשונה. את טבלת האליפות מוביל קווין הארוויק (שברולט, 29) עם 1,898 נקודות ואחריו קייל בוש עם 1,869 נק', מאט קנסת' (פורד, 17) עם 1,781 נק' וג'ף גורדון (שברולט, 24) עם 1,760 נק'. סטיוארט מדורג 16 עם 1,520 נק'.

ישראלי: אלון דאי במרחק נגיעה מהפודיום

נהג המירוצים הישראלי אלון דאי שמתחרה העונה בסבב הפורמולה 3 הגרמני, רושם לעצמו הישג נאה ראשון העונה. במירוץ האחרון שהתקיים במסלול הוקנהיים, מסיים דאי הצעיר במקום הרביעי ובכך הוא צובר לעצמו נקודות ראשונות בסבב המאוד תובעני. קודם לכן באותו סוף שבוע, סיים דאי עשירי.

עד כה התקשה דאי להדביק את הפער ממובילי הסבב, ממנו רוצים רובם ככולם לקפוץ היישר לפורמולה 1. לאחר סדרת בדיקות התגלה כי מדובר בתקלה קלה הקשורה לדוושות ולאחר שתוקנה נקבע ההישג. אנו מקווים כי הישראלי שלנו המחזיק באמתחתו את תואר אלוף אסיה בפורמולה רנו, יחזור כמו טורנדו למקום לו הוא רגיל וגם ראוי – הפודיום ורצוי מקום ראשון.

על הפנים

בשבוע שעבר התחלנו במסורת חדשה במסגרתה אנו מביאים לכם תמונה מעניינת מעולם הספורט המוטורי וכל שאתם נדרשים לעשות הוא להצמיד לה כיתוב מתאים. מי שהצחיק אותנו הכי הרבה היה אלעד שכתב "בתמונות ביד 2 הן נראות קצת יותר טוב.

התמונה השבוע נלקחה ממירוץ הפורמולה 1 האחרון בטורקיה, ובה נראה ווטל לאחר שאירגן לעצמו טרמפ כי את המכונית שלו הוא שלח לפירוק. זה קרה קצת לפני שהמקומיים התחילו לשנוא אותנו.

סבסטיאן ווטל נהג מירוץ פורמולה 1 קבוצת רד בול. Mark Thompson, GettyImages
ועכשיו נלמד לעשות חנייה ברוורס/GettyImages, Mark Thompson

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully