וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המוסך הזול יקר?

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים

6.6.2010 / 9:44

טענות רבות ומגוונות עולות תדיר על המוסכים החוקיים הפועלים בישראל. יו"ר האיגוד רונן לוי מבקש לעשות קצת סדר בנושא

בשבוע שעבר פרסמה כאן היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו"ד אינגריד הר-אבן, מאמר המתבסס על נסיבות וקביעות שופטים בפסקי דין בהם נתבעו מוסכים על ידי לקוחותיהם בעילות שונות. המאמר זכה לתגובות רבות – ושמחנו לראות שהנושא מעניין את הציבור – אך רובן היו עוינות למוסכים. מצאתי לנכון להתייחס לסוגיות כלליות ופרטניות שעלו בתגובות – לא מתוך עיסוק "היסטורי" בתדמית המוסכים אלא בהסברה מהו מוסך מודרני ויחסי הגומלין העכשוויים בין המוסך ללקוח.

בשנים האחרונות, איגוד המוסכים כרת ברית עם הציבור הרחב בכל הקשור בבטיחות בדרכים ובהוגנות צרכנית (ולא רק בתחומים הקשורים ישירות למוסך). הנכם מוזמנים להתרשם מפרסומינו ופועלינו בתחומים אלו. דוגמאות בלבד: המאבק לעצירת ההונאות בסחר משומש, ביטול מוסד ה- "אובדן להלכה", חוק הגילוי הנאות, חוק רישום החלפים (אשר הביא להפחתת גניבות הרכב בכ-40 אחוזים בשנה - 15,000 אזרחים שנחסך מהם העינוי) , תקני בטיחות ליבוא חלפים ולפעילות במוסך, הסברה ומניעה בנושא צמיגים, השבת הרכב לקדמות לאחר תאונה בהיבט הביטוח ועוד.

במקביל, אנו ארגון מעסיקים ייחודי שכפה על חבריו מטלות אזרחיות רבות שכל כולן מיועדות לטובת הציבור ולשמירה של שלומו ועל איכות וערך הרכב שברשותו, אך המהוות לנו נטל כלכלי כבד, כגון - סילוק ופינוי שמן שרוף, פינוי מסנני שמן לרמת חובב, תקני כיבוי אש מחמירים, חובת תשלומים סוציאליים לעובדים - מהטובים במשק הפרטי, רכש ציוד דיאגנוסטיקה ממוחשב תואם למכוניות המודרניות, מימון ומילגות להכשרות עובדים, בטיחות וגהות במוסכים, תקני זיהום אוויר, תקני זיהום קרקע (הזיהום הנובע מעבודת המוסך זעיר ביחס לזיהומים הנובעים מעסקי המזון, למשל) ועוד.

מעבר לכך, ציבור המוסכים המודרני שוקד ומשפר את השירות ללקוחות וכמעט לא ניתן למצוא כיום מוסך חוקי שאינו מספק שירות הסעות, רכב חליפי, פירוט החשבון ומקור חלקי החילוף, סדר וניקיון במוסכים, חדרי המתנה, כיבוד, רחיצת הרכב, החלפות של נורות (הנשרפות בהמוניהן בשל איכות הכבישים הירודה בישראל) ועוד ללא תשלום.

ממחקרים ישראליים וכלל עולמיים, ומניתוחי הענף שאנו עושים באיגוד עולה, כי רמת ההונאות בענף שלנו אינה נופלת מזו שבכל ענף אחר בארץ ובעולם. אנו לא הופתענו.

אני מעריך, כי אחת הבעיות הינה חוסר יכולתו של הלקוח למדוד את הערך שקיבל במוסך עבור כספו, מאחר ומצב הרכב לפני ואחרי לא תמיד נראה לעין ובלתי נתפס בחושיו. על מנת להתמודד עם חוסר האמון ועם בעיית ערך זו, בעלי המוסכים יכולים להשתמש רק בהסברים ובהסברה על אופן ועל חשיבות ביצוע העבודה ועל החשיבות בהחלפת חלקים שהתבלו ו/או התקלקלו, וכמובן – מקור החלפים וטיבם. מעבר לכך, ציבור שאינו חוסך ואינו מכניס את עלויות אחזקת הרכב בתקציב השנתי המתוכנן שלו - תמיד מופתע במוסך.

ציבור בעלי המוסכים החוקיים בישראל, הינו ציבור איכותי, שברובו שירת ומשרת בצה"ל, וכיום - יותר ויותר צעיר, אקדמאי ומשכיל, וכבר אינו חש נחיתות "מעמדית" ביחס לעוסקים אחרים במדינה ואינו חש צורך להתנצל על הדרישה לתשלום עבור השימוש בידע, בכוח האדם המיומן ובמתקנים שלו – נהפוך הוא. מתנהלת תחרות יפה ובריאה על איכות, על מחיר, על שירות, על זמינות חלקי חילוף ועוד.

במקביל ולצערנו הרב, התפתח ענף תיקונים "שחור" המקבל לגיטימציה מאזרחים "ישרי דרך" שמעוניינים לחסוך על אחזקת הרכב שלהם והמעודדים בעקיפין ו/או במישרין את כל מה שכולנו מנסים לשפר – לטובת הציבור עצמו: כלכלה שחורה, זיהום אוויר, גניבה ממעביד (אלה שמתקנים לכם את הרכב בבית – גונבים מאיתנו חלקים וכלי עבודה יקרים, שלא לדבר על ידע והכשרה), מעילה באימון, גניבות רכב וחלקים, ביקוש לחלקים מזויפים, שימוש בצמיגים משומשים ומסוכנים, הפרעה לשכנים ולציבור, זיהום שטחים ציבוריים, סיכון ילדינו – מרחקי בלימה גדלים, מגבים שלא מנקים, פנסים שאינם מאירים ועוד צרות אחרות השייכות לרוב למדינות עולם שלישי. אז כן ,זה בהחלט תלוי גם בכם.

להלן התייחסות פרטנית למקצת הנושאים שעלו בתגובות, שחלקם מקורו בחוסר ידע של הציבור ובחוסר הסברה של המוסכים, אותו אנסה לתקן ולו במקצת.

אחריות על התיקון והחלפים

החוק מחייב את בעל המוסך ואת ספקי החלפים לתת אחריות של שלושה חודשים או 6,000 ק"מ. ישנם מוסכים ויבואני חלפים הנותנים אחריות לתקופות ארוכות יותר (לעיתים עד שנתיים) – רצוי לוודא טרם התיקון פרט חשוב זה. לעיתים שווה לשלם יותר ולרכוש חלק איכותי יותר ואחריות ארוכה יותר.

יחד עם זאת לא כל תיקון הוא "תיקון חוזר" ולעיתים גם אם אתם משוכנעים כי התקלה החדשה נגרמה בשל תיקון קודם - זה לא נכון (אני מפנה לריבוי פסקי הדין ששללו "קשר סיבתי" בין תקלות שנדמות ללקוח כזהות).

שימו לב - אין אחריות על חלפים שהלקוח מביא, ואם המדובר בחלפים בטיחותיים – חל איסור על המוסך להתקינם.

טיפולים שוטפים ומנועים

רוב התקלות והחיכוכים המסחריים והמשפטיים בין המוסכים ללקוחותיהם נובע מתיקוני מנוע, וממה שקדם להם (ונזקיו לא מידיים) – הטיפול השוטף. הדבר מתחיל לרוב בתחזוקה "קמצנית" במיוחד מצידו של "הישראלי החוסך": שימוש בשמנים זולים ו/או שאינם מתאימים לשימוש בדגם מנוע ספציפי, נוזלי קירור לא מתאימים, מצתים לא מתאימים, אי-החלפת שמנים ומסנני אוויר בזמן (בכל זאת מדינה חמה ומלאת אבק) תוספות והתקנות ברכבים המונעים כניסת אוויר למנוע לצרכי קירור, מצננים לא תקניים, מעבי מזגן וטיפול לקוי במיזוג אוויר ועוד. כל אלה מקצרים את אורך חיי המנוע ובדרך כלל גורמים למנועים נזקים יקרים ובלתי הפיכים הגורמים להשקעת כסף נוסף ו"לקינוח" – גם הליך משפטי.

אז שימרו על המנוע והימנעו מצרות: 1. היצמדו להמלצות היצרן או החמירו אותן (קצרו את התקופות בין טיפולים); 2. התעקשו עם המוסך על שמן איכותי ותואם את המנוע; 3.החליפו מסנן שמן איכותי ומותאם לרכב; 4. היזהרו מעודף שמן במנוע; 5. הקפידו על התקנת מסנן אוויר התואם לחלוטין את הרכב – זה קריטי; 6. השתמשו רק בנוזלי קירור עליהם ממליץ היצרן –חשוב ומהותי; 7. הקפידו לוודא כי המוסך מכיר את הוראות היצרן של הרכב.

אבחון תקלות

לעיתים אבחון תקלות אורך זמן ומספר שלבים. לרוב, היצרן מפרט סדרת בדיקות ארוכה וממושכת טרם ימליץ על קו פעולה לתיקון הרכב והמוסך כמובן מחויב לפעול בהתאם לכך. אם יעשה כן "לפי הספר" ואתם לא תלחיצו אותו – אבחון "ארוך" יביא אתכם הכי מהר הביתה: אין תקלה חוזרת, אין כעסים, אין איבוד זמן, אין מחלוקות, אין תלונות ואין תביעות בבתי משפט.

לעיתים המוסך משקיע הון וכסף רב באבחון ותיקון תקלה והכשל לא נפתר בניסיון הראשון – זה קורה גם בתחומים אחרים – שיקול דעת, ניסיון, ידע ומומחיות, אופי המתקן וכדומה קובעים את אחוזי ההצלחה של המוסך באבחון מקרים מיוחדים. מאידך, אי-הצלחה מיידית באבחון (בניגוד לציפית הלקוח הממהר תמיד) אינה נובעת לרוב מניסיון הונאה ו/או מחוסר מקצועיות. אנא – גם אנו בני אדם. סובלנות והתנהגות תרבותית מקצרות הליכים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תקלות יצרן

המוסך לא אשם...

תעריפי חלקים

שוק חלקי החילוף הוא שוק תחרותי, המתנהל על פי היצע וביקוש ככל שוק התעריפים שונים ומגוונים ותמיד כדאי ורצוי לבחור בחלק הטוב והמתאים ביותר ובמחיר הטוב ביותר, וחוץ מזה – תתמקחו.

תעריפי עבודות

זמן התקן המוקצה לעבודה על פי שעתוני היצרן מבוסס על מדידות היצרנים לעבודה של עובד ממוצע ומבוסס על תיקון התואם את כלל הפעולות שהיצרן מחייב לעשות בכל תיקון. מוסך המקפיד על ביצוע עבודה על פי הוראות היצרן בדרך כלל מקדיש את כל הזמן המומלץ בשעתון. את זמן התקן מכפיל המוסך במחיר שעת העבודה אצלו (והוא מחוייב להציגו במקום בולט).

הואיל ועיקר הוצאות המוסך הן על כוח אדם המקבל את שכרו בתום חודש העבודה, מרכיב זה הינו חשוב ומהותי לבעל המוסך ולא בכדי מחיר זה היה מפוקח במשך שנים ארוכות על מנת למנוע הפסדי תחרות למוסכים. כיום אין פיקוח ויש תחרות בין המוסכים. מחירי העבודה עלו בשנים האחרונות מאחר ועלויות השכר, הארנונה, יוקר המחייה, חשמל, תקשורת, דלק וכדומה (הוצאות של מוסך חוקי בלבד) – עלו. לידיעתכם, מחירי העבודה באירופה ובארה"ב יקרים יותר, גם ריאלית.

"עשה זאת בעצמך"

תופעה מסוכנת זו של תיקונים עצמיים מובילה לכשלים ואף לתאונות דרכים. רוב המתקנים העצמאיים אינם בקיאים בתיקון הרכב והגבורה הקטנה הזו של "מתקן לבד" היא מסוכנת ומסכנת את הציבור כולו לרבות יצירת הזיהומים עליהם דיברתי קודם – השלכת שמן ומסנן לביוב ו/או לתעלות ניקוז מי גשם - בגשם הראשון השמן חוזר אלייך.


אנא אל תהססו לפנות אלינו בכל שאלה או תלונה ומובטח כי האיגוד יסייע ככל הניתן לפתור בעיות אמון בין הציבור המיוצג על ידינו לבין ציבור לקוחות המוסכים החוקיים שאת טובתם אנו מבקשים.


* הכותב הינו יו"ר איגוד המוסכים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully