וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סע לאט, פלוט מעט

ירון אדרי

15.6.2010 / 8:09

מחקר שנערך בהולנד קבע כי הגבלת המהירות המרבית ל-80 קמ"ש תפחית את פליטת ה-CO2 ב-30 אחוזים. ומה עם רף הסבלנות?

בשנתיים האחרונות החלו להישמע תירוצים חדשים מדוע יש להגביל את המהירות המרבית המותרת בכבישים. עניין הבטיחות נזנח ועל הפרק עלו נושאים חדשים ובראשם איכות סביבה. מחקר חדש שנערך בהולנד מצא כי הגבלת המהירות המרבית ל-80 קמ"ש תביא לצניחה חדה של 30 אחוזים בפליטת ה-CO2 לאוויר. תירוץ מספיק טוב?

המחקר שנערך על ידי מכון הייעוץ האקולוגי CE בדלפט, טוען כי הפחתת הלחץ מהדוושה הימנית יצמצם משמעותית את תצרוכת הדלק במדינה, טיעון הגיוני. אלא שלא מכאן יבוא השינוי המשמעותי אלא מהכיוון המשני. נהיגה במהירות כה נמוכה תגרום לאנשים פשוט לוותר על נסיעות, כי כמו הירידה ב-CO2 סביר גם שסף הסבלנות ירד.

במקביל לוויתור על הישיבה מאחרי ההגה, אנשים עדיין צריכים להגיע ממקום למקום. על כן קובע המחקר נחרצות שתהיה נהירה המונית של אנשים לעבר אמצעי התחבורה הציבוריים. בשלב העתידי, זה יגרום לאנשים לעבור לגור בסמוך למקום עבודתם כך שהליכה ברגל או מקסימום אופניים יהפכו לכלי הרכב העיקרי. פועל יוצא מכל זה הוא כמובן צמצום בפקקים, ברעש הסביבתי וכן, גם שיפור בבטיחות בדרכים.

CO2 הוא הגז המושמץ ביותר כיום בעולם בשל השפעתו על התחממות כדור הארץ. אלא שב-CE מדגישים כי הפחתת המהירות תביא לצמצום במזהמים נוספים ברמות של בין 8 ל-21 אחוזים. תחשבו על זה - נסועה מופחתת תגדיל את הטווח בין הטיפולים התקופתיים מה שיפחית בצורה משמעותית את החלפות השמנים והפילטרים, פחות בלאי צמיגים, פחות תאונות ועוד.

כמובן שדרישה מופחתת לשמנים וחלפים תצמצם את פעילות המפעלים המייצרים כך ששוב תהיה צניחה בזיהום האוויר. אלא שעל זה לא חשבו במחקר - זה לבטח יביא לצמצום בכוח האדם ופיטורים המוניים. בהולנד, זה עלול להגביר תחום אחר שמעלה עשן לאוויר. אולי בגלל זה עורכי המחקר מדגישים כי הוא רלוונטי רק למדינתם ולא למדינות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully