וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאזדה 3 משומשת, שווה?

14.6.2010 / 8:25

מאזדה הוכתרה כיורשת של סובארו ומיצובישי כמכונית העממית המבוקשת בארץ. כיצד עומד הדור היוצא ל-3 בתלאות הזמן?

מה עוד לא נאמר ונכתב על מאזדה 3? טוענים שאם תקבר בארץ קפסולת זמן ותחפר החוצה בעוד 200 שנה, ה-3 הרוויחה את מקומה שם בין שקית במבה, גביע קוטג', ודי בטוח שתמצא שם גם תמונה של בר רפאלי. היקף השפעתה כל-כך נרחב עד כי במאזדה העולמית דואגים כי לא תחסרנה מאתנו מכוניות שתוצענה בכל עת ובכל גרסה עממית (למעט גיר ידני כמובן), רק העיקר שנמשיך לקנות. ואחרי שהחליפה את ה-323 בשיאה לפני כ-7 שנים והתעלתה על כל הישגיה וכישוריה, כנראה שלא ניתן עוד להטיל ספק שהנוסחה עובדת.

ועל גל המומנטום של ה-323, העפילה מאזדה 3 אל ראשות טבלת המסירות בישראל. יבואנית מאזדה-פורד קבוצת 'דלק מוטורס' מיתגה את המשפחתית כבחירה ראויה לציי רכב וחברות גדולות. אך בעוד הגישה הליברלית למגזר העסקי הבטיחה בצידה הצלחה כלכלית ליבואן, היא טלטלה את המגזר הפרטי לאחר שנודע כי הדגמים נפלו קורבן להתייחסות זולה. והתייחסות לא תקינה הופכת את הקנייה שלה בשוק המשומשות למעט מסובכת וגם, לקצת מסוכנת.

מאזדה 3 דור ראשון. אתר יצרן
המאמי הלאומית על גלגלים. מאזדה 3/אתר יצרן

דגמים

מאזדה 3 מוצעת בישראל מצוידת בנפח בסיסי של 1.6 לצד מנוע ה-2.0 ל' (משותף לפוקוס), כשבתוכן מצורפות חבילות אבזור בהתאם למחיר. המרכבים החיצוניים עוטים 4 או 5 דלתות ובשורותיה של היפנית רמות מפרט מגוונות; העירומה והפשוטה שבהן היא 'האקטיב'; מעליה מותקנת חבילת 'קומפורט', במרכז ישנו היתוך בין קומפורט לספורט, ובקצה ההיצע נתפר סט בלעדי למנוע ה-2.0 ל' תחת כותר 'ספיריט'.

ב-2004 עת הושקו הדגמים הראשונים ספגה מאזדה ביקורות על חבילות בטיחות חסרות. דגמי 'האקטיב' לשם הדוגמא באים מצוידים רק ב-2 כריות אוויר ונעדרת בקרת יציבות (ESP). לדגם הקומפורט מאותו השנתון ישנן 6 כריות אוויר והמפרט עשיר יותר במערכות שמע מובנות, חישוקי סגסוגת קלה ועוד. דגם הספיריט מוסיף מההיבט הטכנולוגי בקרת יציבות (DSC) משולבת בקרת אחיזה (TSC) ומהפן הקוסמטי מובחנת הספיריט בחישוקים גדולים יותר, גג-שמש וכמה פריטים שוליים. ב-2007 קיבלה ה--3 מתיחת פנים סולידית וכיול מחודש למערכת המתלים.

המנוע של ה-3 מפיק 105 כ"ס ב-6,000 סל"ד. שיא המומנט כ-14.8 קג"מ מושג ב-4,800 סל"ד והשידוך הוא לתיבה אוטומטית עם 4 יחסי העברה. יחידת ה-2.0 ל' שלפרקים הוכתרה כ'ספורטיבית לייט' מייצרת כ-150 כ"ס ומאיצה מהמקום ל-100 קמ"ש ב-9.9 שניות. היא גמישה ממנוע ה-1.6 ל' תודות למומנט מוגבר של 19.5 קג"מ וגם אינה כבדה במיוחד על משקל של 1.3 טון. ה-3 נבחנה במבחני הריסוק של איגוד Euro-ncap ב-2006 וזכתה ל-4 כוכבים בלבד. הדור השני שהושק בישראל השנה גרף את הכוכב החמישי.

מאזדה 3 מבחן ריסוק 2006. אתר יצרן
מאזדה 3 מבחן ריסוק 2006/אתר יצרן

אחזקה, חלפים

רכיביה המתכלים של ה-3 אינם חורגים מעבר להוצאה ממוצעת, ועל כן הטיפול בה לא פוזל מתקציב עממי. טיפול בסיסי הכולל החלפת שמן מנוע, דיסקיות בילום (כ-360 שקלים) ומסנן אוויר (כ-200 שקלים - מומלץ להחליף תדיר בשל טינופת), נעשה במרווחים של 15 אלף ק"מ ועלותו נעה בין 500 ל-630 שקלים. במידה ויש צורך להחליף פלאגים (מצתים) התוספת כרוכה בכ-400 שקלים נוספים. בעניין זה נציין כי מומלץ לצייד את מנוע ה-2.0 ל' של ה-3 במצתים איכותיים מסוג 'אירידיום' שאמנם יקרים יותר, אך דורשים החלפה פחות תכופה.

טיפול גדול יותר ל-3 הכולל ניקוז רוב השמנים והחלפתם וכן בדיקת מערכות וחיישנים, מאמיר פעם בשמיטה עד 1,600 שקלים. ל-3 מותקנת שרשרת תזמון ומכאן כי נחסכת הוצאה גדולה של החלפת סט טיימינג (תזמון) כפי שנוכח במכוניות אחרות ומרכיב בתוכו עלות עבודה יקרה במוסך. חשוב להקפיד שהשמן המזין את ה-3 יהיה חצי סינתטי כדי לשמור על תקינות המכללים. לא לחלטר בעניין הזה, וכן להקפיד על נוזל קירור מקורי של מאזדה.

טיפול במוסך על ה-3 נגיש יותר לידי המכונאים על גרסת ה-2.0 ל' מאשר על המנוע הפותח בנפח 1.6 ל'. סידור הושבת המנוע הבכיר יוצר גישה נוחה לכל האיזורים החיוניים; ואילו דווקא בגרסת ה-1.6 ל' בה מחשב הרכב (ECU) מותקן תחת מכסה המנוע ליד צמת החיווט הצפיפות הופכת את מלאכת הטיפול למסורבלת וקשה. יש לזכור שכל עבודה נוספת מסתיימת בחשבון הוצאות מנופח, כך שלא תמיד הבחירה במנוע הקטן יותר, משמעותה הוצאה כספית נמוכה יותר במוסכים.

חלקי החילוף למאזדה 3 גם הם ממוצעים (יחסית) במחירם ודומים בעלותם לאחות הגדולה מאזדה 6 עם פערים לא מורגשים כל כך בארנק. פגושים חליפיים נעים בגזרת ה-1,000 שקלים ומעלה, מראת צד כ-400 שקלים, ידיות איתות כ-600 שקלים וכדומה.

מאזדה 3. אתר יצרן
מאזדה 3/אתר יצרן

ריקול

קריאות תיקון הפכו בשנים האחרונות לעוד "יום במשרד" עבור יצרניות רכב רבות. ולמרות כתרי האמינות המעטרים את ראשן של החברות היפניות, מעולם לא עמדה לזכותם חסינות אל מול פרשיות אלה. ולראייה – טויוטה, שאת הרפטואר בנתה על אמינות בלתי סדיקה, זימנה השנה כ-9 מיליון כלי-רכב להגיע למוסכים בגלל דוושת האצה דביקה ובעיות במערכת הבלימה של הפריוס. לא כולל את התקלות המקבילות בחטיבת היוקרה לקסוס.

למאזדה 3 קשרו שורה של ריקולים מאז שהושקה לפני כ-8 שנים. אך חלק עיקרי אינו רלוונטי לדגמים בארץ. רק אחד מהם עורר פה דאגה, לאחר שדרש מכ-50 אלף ישראלים לגשת למרכזי השירות לתקן תקלה בצמת החשמל של המנוע. זאת לאחר שהתגלה בשנת 2008 כי שנתוני 2004-2006 החמושים במנועי 1.6 ל' ותיבה אוטומטית חשופים לכשל במערך ניהול המנוע בשל חשיפת החוטים והתחככות בחיפוי מכסה השסתומים. מאזדה תיקנה את התקלה בישראל על ידי הוספת חומר בידוד לצמת ללא עלות מצד הלקוחות, רוב המכוניות שזומנו – מליסינג כמובן. ריקולים נוספים שדרשו זימון למוסך טיפלו בתוכנת התיבה האוטומטית ותיקון מערכת המיזוג בגלל קירור לקוי (מסנן פנימי).

תקלות אופיניות

נפתח עם הבשורה החיובית: מאזדה 3 היא מכונית מאריכת חיים, עם אמינות טובה ומוערכת. הכול כמובן בכפוף לשנתון, למוצאה (פרטי או חברה), ומטבעו של השוק הישראלי - לאופן תחזוקתה. הדגמים שהגיעו אחרי שנת 2005 פחות רגישים לכשלים טכנולוגים שמצטברים עם השנים. במכוניות שהגיעו מציי רכב מוטב לשים דגש כפול ומשולש, ואם אפשר קבעו לעצמם כלל ברזל על פיו תמצו את האופציה הפרטית טרם הפניה למגרשים, גם אם מדובר בהמתנה וחיפושים ארוכים.

אז מה בכל זאת עלול לשתק אתכם באמצע הדרך? תיבות ההילוכים האוטומטיות להן 4 יחסי העברה עלולות להתקע במעבר בין ההילוכים במנועי ה-1,600 סמ"ק יחד עם בעיות בשילוב להילוך אחורי. בגרסאות מנוע אלה כן קיימת לעתים תופעה (נדירה יחסית) של התחממות או תקלה שנובעת מתרמוסטט שנתפס ומאווררים שהפסיקו לעבוד. בעיות במערכת התזמון הן נדירות בשתי גרסאות ההנעה.

כשנלקח רכב לבדיקה יש לוודא תקינות מערך ההיגוי; מערכות מתלים רבות עברו חיים קשים על הכביש בשל צליחה בשטחים לא אופיינים, בגינם אף נתלש הדיפון התחתון המגן על מכללי המנוע - החלפתו יכולה להסתכם בכ-1,200 שקלים. שימו לב לחופש במערכת התחתונה כגון עיוות של צלחות הבילום, בולמים שאינם משככים כראוי, חופש בזרועות החיבור או באם אלה מרעישות, נקישה ממוט ההיגוי, או צקצוקים מהפלסטיקה הפנימית של ההגה בקבינה, כפי שקיים במאזדה 6.

בענף האלקטרוניקה ישנם כמה ענינים שמצריכים בדיקה. בראשם - מערכת השמע המובנית בקונסולה המרכזית. בחלק מהדגמים אותרה תקלה שמנעה קליטת תחנות בעברית והתקעות על מצב בו נקלטות רק תחנות בשפה הערבית. בחלק מהדגמים ניתן לפתור זאת על ידי ויסות המקבע את התדרים ומונע קפיצה בין תחנות (בידקו בספר המכונית), אך יש מקרים בהם נדרש ביקור במוסך ותיקון. עוד נמצא שנגן הדיסקים עבר צרור של תקלות משונות, ביניהן אי יכולת לפענח ולהשמיע תקליטורים.

פרט לכך, ה-3 שומרת מרחק מתקלות בחיישנים אלקטרונים. לעתים רחוקות נכנסות למוסך מכוניות עם בעייה בחיישן כרית אוויר, חיישן לחץ מושב נהג, מוח מערכת למניעת נעילת גלגלים שאינו תקין (ABS) או חיישן אוויר.

מחירים

עבור דגם משנת 2004 תשלמו בין 56 ל-66 אלף שקלים (מנוע 2.0 ל' ספיריט). דגמי 2005 מתחילים ב-67 ומסתיימים ב-77 אלף שקלים, ואילו ב-2007 כבר תשלמו בין 78 ל-95 אלף שקלים. הדגמים האחרונים משנת ייצור 2009 מוערכים ב-98 אלף שקלים למנוע ה-1.6 ל' ועד 117 אלף שקלים לגרסה הבכירה ביותר של מנוע ה-2.0 ל'.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כדאי?

מאזדה 3 מוכיחה שגם סמרטוטים חבוטים של ציי רכב מחזיקים מעמד יפה מאוד לאורך השנים חרף תקלות הנובעות מבלאי שוחק ושימוש לא נכון. וממה שהספקנו ללמוד עליה מעבר להיותה מכונית מתגמלת מאוד בתחום הנהיגה, הוא שה-3 אינה מסוג המכוניות שמפילה על הנהג תקלות יוצאות דופן שלא ניתן לטפל בהן ולפתור אותן ביסודיות.

ביקורת חשובה מאוד נוגעת לעדכוני התוכנה אותם ציינו בריקולים, לאופן שבו תוחזקה על ידי הנהגים, לסוג השמנים שהיא מעבדת מהמוסכים, ומובן שאם אפשר להצטייד במאזדה מאדם מן היישוב ולא מציים, מגרשים או סוחרים למיניהם - מה טוב. הדגמים המומלצים למאזדה 3 עדיף שיהיו אחרי שנת 2005 בתום כל השינויים שמגיעים במסגרת חבלי הלידה. בשורה התחתונה? מאזדה 3 היא מכונית משפחתית דינאמית וטובה עם ערך מוסף לנהג, וכפי העולה מהתקלות המועטות הפוקדות אותה, מתברר שזו מכונית שבהחלט מותר לסמוך עליה.

** תודה ליוסי מ'מרכז שירות זיסו' על תרומתו בהכנת הכתבה, ולרפי לין מנהל אתר 'מוסך' על סיועו.

  • עוד באותו נושא:
  • מאזדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully