וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה הקלאסית מודרנית

17.6.2010 / 8:30

פולקסווגן פולו החדשה מגיעה לישראל ומייד נזרקת אל גוב האריות. איך היא מתמודדת עם יריבות אירופיות נוספות? פורד פיאסטה וגם אופל קורסה. יצאנו לבדוק

קובי ליאני

צילום: דייב שחר
עריכה: בת גולן
בוחנים: קובי ליאני, ירון אדרי, ניר בן טובים

מי, כמה, למה?

בשנה החולפת, פלח שוק מכוניות הסופר מיני ידע התחדשות עצומה. כמעט כל אחד מהמותגים המיובאים אלינו, הציג דגם אחד או אפילו שניים חדשים או מחודשים בקטגוריה זו. יונדאי עם ה-i20, פיג'ו חידשה את ה-207, הקליאו התרעננה, סוזוקי מביאה את הספלאש, ועוד חופן דוגמאות כאשר בעתיד הקרוב מאוד נקבל כאן גם את הסיטרואן C3 החדשה.

הסיבה להתחזקות הזו קשורה לא רק לציי הרכב המתעצמים, אלא גם לכבישים העמוסים והערים הדחוקות שלנו וכן גם למודעות הגוברת בקרב רוכשי כלי הרכב בישראל שמכונית קטנה לא רק תהיה זולה יותר לרכישה ואחזקה, אלא גם לעובדה שכעת הן כלל לא סובלות מצמצום ממדים בתאי הנוסעים.

בקטע הזה של היעילות, פולקסווגן הלכו רחוק מאוד בפולו החדשה. ממדיה נדיבים, היא מציעה רמה גבוהה של בטיחות ועם המנועים ותיבות ההילוכים החדשניים שלה, גם צריכת הדלק מבטיחה לא להכאיב בארנק. אז לכבוד הגעת הפולו החדשה לישראל, החלטנו לערוך לה היכרות מקומית עם שתי מתחרות חשובות.

שתיהן מאירופה ושתיהן מחביאות קלפים בשרוול - אופל קורסה המחודשת ופורד פיאסטה המעוצבת ואיתן לצאת למבחן ארוך כדי לענות על השאלה הפשוטה, מי מהן טובה יותר ומי מהן כדאי לקנות.

מבחן השוואתי פולקסווגן פולו TSI מול פורד פיאסטה מול אופל קורסה. קובי ליאני
מבחן השוואתי פולקסווגן פולו TSI מול פורד פיאסטה מול אופל קורסה/קובי ליאני

אופל קורסה: 1.4 ל', 100 כ"ס, 4 היל' אוט'

את האופל קורסה רבים זוכרים, אבל מעטים מכירים, או מכירים באמת. המכונית הקטנה של אופל שנמצאת איתנו כבר שני עשורים, אף פעם לא ככבה בשוק המקומי, בטח שלא בדורה המוחלף. זה, למרות שהציע שפע של מקום בתא הנוסעים ואיכות גבוהה ביחס למתחרות וכן גימיקים מבריקים כמו מנשא אופניים המתקפל מתוך הפגוש האחורי, דרכו לא הייתה סוגה בשושנים. הסיבה: מנוע חלוש ודל שרירים. 90 כ"ס בלבד היו לו ואם נהיה נדיבים, נאמר שזה רק הספיק כדי לנוע ממקום אחד לאחר. על האצות בטוחות בעקיפות ואפילו עמידה בקצב של התנועה קשה היה לדבר.

בחודש האחרון, הקורסה עברה עדכון חשוב, לא בתא הנוסעים, לא בעיצוב, שם אין באמת צורך לעדכן, אלא במנוע. בחזיתה הותקן מנוע חדש, גם כן בנפח של 1.4 ליטר, אבל זה קיבל תוספת של 10 סוסים והשתפר בפליטות המזהמים שלו. עם עדכון זה, מבטיחים באופל לפצות על החולשה של הקורסה הקודמת - הביצועים. האם זה הצליח להם?

חלקית בלבד. לצערנו, מדובר ב-10 סוסים בלבד ובסכום כולל של 100 כ"ס, אבל המבחן שלנו גילה שלמרות המנוע המשודרג, בסעיף הביצועים עדיין אין לנו או לה בשורות טובות. המנוע מרגיש מעט חי יותר מבעבר, אבל אפילו בהשוואה לפיאסטה החלשה ממנה, בכל מבחני ההאצות היא השתרכה מאחור וממש התקשתה לעמוד בקצב של האחרות, בייחוד זה של הפולו. את האשם בכך אפשר להפנות בעיקר אל תיבת ההילוכים שלה. זו מציעה רק ארבעה הילוכים ואלה חולקו ליחסי העברה ארוכים מאוד (2,500 סל"ד ב-100 קמ"ש בהילוך הגבוה) ואלה מכבידים על המעט סוסים שיש. במבחן שלנו צרכה הקורסה ליטר דלק לכל 10 קילומטרים בממוצע.

גם את מבחן העיצוב היא עוברת בציון סביר בלבד. מכל כיוון בה הבטנו, לא יכולנו לומר שהיא המכונית היפה מבין השלוש. אבל כן ניתן לומר שהעיצוב שלה מצליח להסתיר את הממדים שלה שבמספרים מבטאים נדיבות ביחס לאחרות. ולכן כשפותחים את הדלתות שלה, הקורסה חושפת את היתרון שלה על פני האחרות. תא הנוסעים שלה הוא המרווח מבין השלוש עם המון מקום מלפנים ומאחור בהתחשב בגודלה. תוספת הסנטימטרים בה מורגשת הן מלפנים והן מאחור ושני מבוגרים גבוהים יכולים לאכלס את המושב האחורי שלה ללא שום קושי. גם תא המטען שלה מציע שפע של מקום ביחס לסופר מיני.

בכל הקשור לנוחות ונינוחות הנסיעה, הקורסה סופגת שיבושים קטנים בקלות, אבל כשהכביש הופך לגלי, היא מתמודדת בקושי עם התנאים ומגיבה בנדנודים וחבטות מיותרים. לזה גם מתלווה רעש מוחשי מהגלגלים שמושפע מאוד מסוג האספלט עליו נוסעים. כשמנסים להעלות את הקצב ולדחוק בגרמניה הזו בכביש מפותל, היא מבהירה מהר מאוד שזה לגמרי לא הקטע שלה - היא מעדיפה נסיעות עירוניות ושיוטי אוטוסטראדות על פני כבישים הרריים, גם בגלל חיסרון הכוח וגם בכיול הכללי. ההגה לא חד מספיק, לא מעביר תחושות נכונות מהגלגלים וגם הבלמים מתחממים ומבקשים לחסל את החגיגה מהר מאוד.

אופל קורסה שבמבחן - טיפולים ועלויות:
טיפול 30,000 ק"מ - 500 שקלים
טיפול 60,000 ק"מ - 1,846.7 שקלים
טיפול 90,000 ק"מ - 500 שקלים

מבחן השוואתי פולקסווגן פולו TSI מול פורד פיאסטה מול אופל קורסה. קובי ליאני
התנהגות כביש בסיסית, לא מהנה, אבל בטוחה/קובי ליאני

פורד פיאסטה: 1.4 ל', 96 כ"ס, 4 היל' אוט'

אם הקורסה לא נהנתה ממספרי מכירות גבוהים בישראל, הרי שהפיאסטה החדשה נהנתה מכך עוד פחות. גם היא לא בדיוק כוכבת מכירות כאן בישראל, בעיקר בגלל אחותה, המאזדה2 שרבים מכם אוהבים כל כך. אבל בואו נעצור רגע כדי להביט בה - נכון שהיא אחת ממכוניות הסופר מיני הכי יפות בארץ? מכל כיוון שמתבוננים בה היא נראית צעירה, דינאמית ומעניינת ואת זה איש לא יוכל לקחת ממנה. היא פשוט יפה.

גם כשפותחים את הדלתות, המקוריות של העיצוב החיצוני ממשיכה פנימה עם תא נוסעים מפוסל ונאה מאוד. אולי היפה ביותר משלוש המכוניות שהבאנו היום. לעומת זאת, איכות החומרים בה אינה אחידה, פה ושם ניתן למצוא דיפון רך ונעים ובמקומות אחרים פלסטיקים קשיחים וגם ההרכבה יכלה להיות טובה יותר. ועדיין, המושבים שלה נוחים מאוד, גם מלפנים וגם מאחור, מבוגרים יכולים לנוח בה בנעימות וגם תא המטען שלה מציע נפח מכובד.

כבר במבחן הראשון שערכנו לה מייד עם הגעתה לישראל, לא חסכנו ממנה ביקרת בסעיף הביצועים. גם היא לא בדיוק מכונת תאוצות רמזורים מושחזת ולכן סברנו שבמבחן זה, עם 96 סוסיה ממנוע ה-1.4 ותיבת ה-4 הילוכים, היא תהיה כאן לאנדרדוג שיתבייש בכל האצה. אולם, המציאות התגלתה מעט אחרת. עדיין צריך לתקוע את הדוושה ברצפה כדי להיות ראשונים ברמזור וכדי לסיים עקיפות במהירות, אבל בזכות יחסי העברה קצרים יותר בתיבה (100 קמ"ש ב-2,800 סל"ד לערך בהילוך הגבוה), היא רחוקה מלאכזב ועדיין מצליחה להשאיר את הקורסה מאחור בכל מבחני התאוצות. אולם, לקיצור זה של יחסי ההעברה בתיבה יש מחיר בתצרוכת הדלק עם הרגלי שתיה של ליטר דלק לכל 9.2 ק"מ בממוצע.

מה שהפיאסטה כן יודעת לעשות טוב, זה לפנק ולהתנהג. המתלים שלה רכים ולכן הם מצליחים לספוג את כל סוגי השיבושים באספלט ללא דרמה וליצור נסיעה רגועה ונינוחה. מלבד מעט רעשי רוח מעל ל-100 קמ"ש ואספלט ממש גרוע, שום דבר לא באמת מפריע לשלווה של הנהיגה בה. אחרי שמתרגלים לנוחות שלה, מגלים שגם בכביש המפותל היא הצליחה להעלות אצלנו הכי הרבה חיוכים. הפיאסטה היא המכונית הכי כיפית לנהיגה במבחן שלנו - ההגה שלה חד, השלדה מאוד שמחה להכניס את האף לפניות וגם הבלמים עושים עבודה מצוינת ולא ממהרים להתחמם, גם תחת עומס רב. חמודה כזאת.

פורד פיאסטה שבמבחן - טיפולים ועלויות:
טיפול 15,000 (או כל 12 חודשים) - 449 שקלים
טיפול 30,000 (או כל 24 חודשים) - 779.4 שקלים
טיפול 45,000 (או כל 36 חודשים) - 501.2 שקלים
טיפול 60,000 (או כל 48 חודשים) - 1,137 שקלים
רענון נוזל בלמים אחת לשנתיים - 128.9 שקלים
המחירים אינם כוללים עלויות חלקי מערכת בלמים, תיקוני בלאי ותקלות.

מבחן השוואתי פולקסווגן פולו TSI מול פורד פיאסטה מול אופל קורסה. קובי ליאני
הכי כיפית לנהיגה מבין השלוש/קובי ליאני

פולקסווגן פולו: 1.2 ל' טורבו, 105 כ"ס, 7 היל' אוט'

המתמודדת השלישית כאן היא כמובן הפולו החדשה, המכונית הכי חדשה במבחן שלנו. לפני הגעתה לארץ נהגנו בהשקתה בסרדיניה וכבר אז הופתענו מרמת הטכנולוגיה שנדחסה לתוכה וברמת ההשקעה בה. עם הדור החדש, פולקסווגן שינו מעט את הגישה וייצרו מעין גולף קטנה. תראו כמה היא דומה לה. בקלות אפשר להתבלבל בין השתיים, גם משום שהממדים הכלליים קרובים מאוד. היא אמנם פחות משעשעת למראה מהיאסטה, אבל היא נראית כמכונית המכובדת והיוקרתית ביותר כאן.

גם בתא הנוסעים שלה אין הפתעות רעות. הכל בנוי ומורכב בדיוק כפי שהורגלנו לצפות מפולקסווגן. החומרים מעולים ורכים, הכל יושב במקום והקבינה מרגישה הכי מוצקה ויוקרתית במבחן שלנו. למרות זאת, לא הכל מושלם. דווקא המושבים שלה היו לקטנים ביותר כאן ולאוחזים פחות בגוף, בעיקר בירכיים ובקצה העליון של המשנעת הורגשה בליטה משונה. המושב האחורי שלה היה לצפוף שבחבורה, עם פחות מקום לברכיים למבוגרים והרבה פחות מקום לכפות הרגליים, אבל מושביה האחוריים היו לנוחים ביותר לישיבה במבחן זה. כמו כן היינו גם שמחים לקבל קצת יותר ייחודיות בעיצוב הפנימי ולא היינו מתנגדים לעוד כמה ליטרים בתא המטען.

בפולו שלנו יש מנוע 1200 סמ"ק טורבו שמפיק 105 כ"ס ושפע של מומנט וכבר ראינו מה המנוע הזה מסוגל לעשות, אפילו במכונית גדולה וכבדה ממנה בהרבה, האוקטביה. גם כאן בפולו הקלילה, אין לו שום רגשי נחיתות ועם תיבת ה-DSG שלה שבעה הילוכים, היא הובילה באופן משמעותי וחד משמעי על פני האחרות בכל סעיפי הביצועים. אבל הפולו הזו לא רק הייתה הכי זריזה ומהירה כאן, אלא גם הכי חסכונית כשצרכה כמעט 50 אחוז פחות מהדלק שהמתחרות האחרות לגמו – ליטר דלק לכל 14.5 קילומטרים בממוצע. לטעמנו, יצרניות הרכב האחרות לא יוכלו להישאר עוד אדישות ויהיו חייבות לייצר מנועי טורבו קטני נפח ותיבות כפולות מצמדים בדומה למצוי בפולו.

גם בנסיעה יומיומית, קשה להתעלם מרמת האיכות של הפולו. הנסיעה בה שקטה מאוד ורגועה. מאוד רגועה. כמעט ללא מאמץ. המתלים שלה מכוילים לפשרה הכי טובה כאן בין נוחות להתנהגות ועדיין יש לה המון להציע בשני הסעיפים. שיבושים לא מזיזים את עפעפיה, סוג האספלט לא משנה את חרישיות הקבינה ושום רשרוש לא נשמע מסביב. מכונית פאר קטנה.

אולם, היא לא המכונית המהנה ביותר לנהיגה כאן. למרות שמשקל ההגה שלה הוא הנעים ביותר והעובדה שקל מאוד לשלוט בה בכבישים מפותלים. היא עושה את הכל מבלי להתרגש או מבלי לרגש. תת ההיגוי מופיע כשדוחקים בה חזק בפניות וגם הבלמים נחלשים עם העלייה במאמץ. סטרילית כזו. ועדיין, למרות מיעוט החיוכים בנהיגה ספורטיבית בה, היא ללא ספק המהירה ביותר במבחן שלנו גם באותם קטעים מפותלים.

פולקסווגן פולו שבמבחן - טיפולים ועלויות:
טיפול 15,000 ק"מ - 530.1 שקלים
טיפול 30,000 ק"מ - 614.8 שקלים
טיפול 45,000 ק"מ - 533.6 שקלים
טיפול 60,000 ק"מ - 1,856 שקלים

מבחן השוואתי פולקסווגן פולו TSI מול פורד פיאסטה מול אופל קורסה. קובי ליאני
עושה מה שצריך, בלי יותר מדי רגשות. סטרילית כזו./קובי ליאני

האטרקטיבית, המושכת והיוקרתית

בסופו של המבחן ואחרי כמעט 2,500 קילומטרים איתן, אפשר לעצור ולסכם. האופל קורסה היא הגדולה והמרווחת ביותר כאן, אבל החולשה שלה בביצועים ובאיכות הכללית מספיקה לה רק כדי להגיע למקום השלישי. לזכותה עומד המחיר האטרקטיבי ביותר כאן של 100 אלף שקל.

הפיאסטה היפיפייה כבשה אותנו בהופעה שלה ובהתנהגות הכביש שלה, שלא רק נותנים לה סוג של ייחודיות, אלא גם המון אופי. אל המקום השני היא מגיעה בקלות, אבל כבר די הגיע הזמן שנקבל בה מנוע מודרני יותר וגם עוד הילוך או שניים, או שלושה בתיבת ההילוכים. המחיר שלה מציב אותה באמצע עם 105,500 שקלים.

ובמקום הראשון... נו, זו כבר לא הפתעה, נמצאת הפולו 1.2 TSI. קל מאוד להרעיף עליה שבחים, קשה לומר עליה מילים רעות וקשה שלא לחוש ביתרון המשמעותי שלה על פני האחרות, כמעט בכל סעיף שתבחרו והטכנולוגיה היא רק חלק מהסיפור. אבל כדי ליהנות ממנה, צריך לשלם והיא גם היקרה ביותר כאן עם תג מחיר שעומד על 113 אלף שקל. יקרה יותר, אבל גם פשוט טובה יותר. לפולו ישנה גם גרסה חלשה יותר שלה גם כן מנוע 1.4 פשוט שמפיק 85 סוסים חלושים ומחירה קרוב לאלה של האחרות, אבל היא לא הייתה זמינה עבורנו והכל מקרה כדאי להעדיף את גרסת ה-TSI על פניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully