וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת הולכת על פסים אישיים

אבי בר-אלי

18.6.2010 / 8:35

"התבקשתי לוותר על מנכ"לות הרכבת לטובת מועמדו של השר", כך מצהיר מי שהיה המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל רכבת ישראל

שורה של אירועים תמוהים ליוו את סאגת מינוי המנכ"ל הבא של רכבת ישראל - חלקם העלו ניחוח לא נעים של התערבות מצד גורמים פוליטיים. כעת נרשמת עליית מדרגה שעלולה להוביל לרעידת אדמה פוליטית: אורן מוסט, שהיה המועמד המוביל במכרז לתפקיד, העיד בימים האחרונים כי דירקטור בחברת הרכבת ביקש ממנו לפרוש מהמרוץ לתפקיד - בטענה כי שר התחבורה, ישראל כץ, מתנגד למינויו. לפי מוסט, הוא נדרש לפרוש לטובת מועמדו של השר.

מוסט העלה את טענותיו על הכתב בפנייה רשמית ששלח השבוע אל משרדי מנהל רשות החברות הממשלתיות, עו"ד דורון כהן; אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין; ואל מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס.

במכתבו של מוסט, אשר הגיע אתמול לידי themarker, לא צוינה במפורש זהות הדירקטור שפנה אליו לכאורה בדברים אלה. ואולם בדירקטוריון רכבת ישראל מכהנים כיום חמישה דירקטורים - ורק אחד מהם היה מעורב בשבועיים האחרונים בהליכי המכרז לתפקיד המנכ"ל. מדובר ביועצו הכלכלי של ראש הממשלה, אורי יוגב, המיועד לתפקיד יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל.

יוגב מונה לתפקיד דירקטור ברכבת שבוע בלבד לפני כן, בהליך מזורז שאושר בוועדת המינויים במגזר הציבורי (ועדת שפניץ) בתום הצבעה טלפונית. יוגב אישר אתמול כי נפגש עם מוסט בביתו לשיחה בנושא - אך הכחיש את תוכן הדברים.

"יש תקלה חמורה"

ביום ראשון שעבר הפתיע דירקטוריון הרכבת כשהודיע על חזרתו של המנכ"ל היוצא, יצחק (חקי) הראל, אל כס המנכ"ל בחברה. היה זה לאחר הליך מכרזי רצוף שערוריות לבחירת מחליפו. שלושת המועמדים הסופיים במכרז להחלפת הראל - אורן מוסט, ששי שילה ואיציק בן-טוב - היו אמורים להתייצב באותו היום בפני הדירקטוריון כדי לעמוד במבחן סופי לקראת הבחירה במי מהם לתפקיד. ואולם בשעות הצהריים קיבלו השלושה הודעה שלא להגיע, והתבשרו על ביטול ההליך המכרזי.

בהודעה שפירסמה אז רכבת ישראל נמסר כי הדירקטוריון, שבאותה ישיבה מנה שלוש חברות וחבר אחד (יוגב), החליט פה-אחד לאשר את המשך כהונתו של הראל כמנכ"ל. הראל, כך צוין, נעתר לבקשות ראש הממשלה בנימין נתניהו וכץ לחזור בו מההתפטרות שהגיש שלושה חודשים לפני כן. המשך כהונתו אושר בטענה כי הוא עובד חברה מכיוון שהתפטרותו לא נכנסה עדיין לתוקף.

אורי יוגב, חבר דירקטוריון הרכבת הטרי, שניהל את הישיבה המיוחדת, מסר אז: "אני מברך על חזרתו של הראל לתפקיד מנכ"ל הרכבת, שנעשתה בעידוד ובתמיכה של כל הגורמים המעורבים, בראשם ראש הממשלה ושר התחבורה".

במכתב ששלח טוען מוסט כי ביום חמישי, שלושה ימים לפני הדיון בדירקטוריון, התקשר אליו בדחיפות "חבר דירקטוריון הרכבת" כלשונו, ואמר לו ש"יש תקלה חמורה ושכדאי שניפגש בדחיפות". השניים נפגשו עוד באותו הלילה, ובמהלך הפגישה, טוען מוסט, אמר לו הדירקטור כי השר כץ, מתנגד בכל תוקף למינויו לתפקיד, וכי "לטובת רכבת ישראל כדאי שאסיר את מועמדותי כדי שמועמד אחר, המקובל על השר, ייבחר לתפקיד". לטענת מוסט, הדירקטור ציין באוזניו כי ייתכן שהראל ישוב לתפקידו לאחר שישוחח עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וייענה בחיוב לבקשתו.

מוסט מציין עוד שנאמר לו במפורש כי אם הראל לא ישוב לרכבת, ואם הוא עצמו לא יסיר את מועמדותו וייבחר לתפקיד המנכ"ל, הרי שאז "שר התחבורה לא יחתום על המינוי שלי, וכי על-פי החוק ניתן לכהן כממלא מקום מנכ"ל חברה ממשלתית עד שישה חודשים, על כל המשתמע מכך".

מוסט השיב, לטענתו, בשלילה: "אמרתי שאני אדם שאינו עשוי מחומרים של הרמת ידיים וכניעה מול קושי ואתגר", הוא כותב בפנייתו. "הבעתי את ביטחוני, שלאור ניסיוני הרב בעבודה עם ממונים ויושבי ראש מהמאתגרים והקשים ביותר שנודעו, אני משוכנע שאם אבחר לתפקיד המנכ"ל יש ביכולתי להושיט יד לשר התחבורה, לשלב עמו ידיים ולהוביל את רכבת ישראל, תחת חסותו, לפיתוח ולהישגים גדולים".

לדברי מוסט, הוא השיב לדירקטור כי הוא בטוח ב-80% שלא יסיר מועמדותו לתפקיד, וכי הוא משוכנע שדעתו לא תשתנה, אך "למען הנימוס ומתוך כבוד כלפיו" הבטיח למסור לו את תשובתו הסופית במהלך סוף השבוע.

ממכתבו של מוסט עולה כי השניים לא הצליחו לשוחח ביום שבת, ורק ביום ראשון - יום כינוס הדירקטוריון - הודיע מוסט לדירקטור כי דעתו לא השתנתה וכי הוא ממשיך בהתמודדות על תפקיד מנכ"ל הרכבת. בשעה 14:00, מתאר מוסט במכתב, הודיעה לו מזכירת דירקטוריון הרכבת כי הישיבה שאליה זומן בוטלה, וכעבור שעה התקשר אליו הדירקטור עצמו והודיע לו שהראל יחזור לכהן כמנכ"ל. "לשאלתי אם המינוי עולה בקנה אחד עם המכרז שבו השתתפתי, התשובה היתה: 'אין בעיה, כי הראל עדיין עובד חברה'", טוען מוסט במכתב.

"חסר זיקה למפלגה ולשר הנכונים"

ההליך המכרזי לבחירת מנכ"ל הרכבת הבא לווה בחודשיים האחרונים בשורה של אירועים שהעלו סימני שאלה - החל בשינוי תנאי הסף במכרז לתפקיד, דרך שינוי ניקוד תמוה שהוענק לאחד המתמודדים ותיקונו לאחר מכן, וכלה בהצבעה האחרונה של חברי ועדת האיתור לתפקיד על זהות המנכ"ל הנבחר.

ערב הראיונות הסופיים למתמודדים, דורג מוסט ראשון מבין שלושת המועמדים הסופיים לתפקיד - ובפער ניכר. בתום סדרת הראיונות העניקה נציגת הציבור בוועדת האיתור, השופטת בדימוס קיי בלנש, ציון של תשע מתוך 10 נקודות למוסט, לעומת ציון של ארבע נקודות לשילה.

ואולם אז החליטו שני עובדי משרד התחבורה הנמנים על הוועדה, עו"ד אביבה נסים-וולף ופיליפ פראן, להעניק לשילה ציון מקסימלי של 10 נקודות. נסים-וולף העניקה למוסט נקודה אחת, ופראן העניק לו חצי נקודה בלבד.

הניקוד שהעניקו נציגי משרד התחבורה לשילה איפשר לו לעקוף את מוסט בסיכום הסופי ב-0.2 נקודות. עם זאת, רשות החברות ביטלה את הצבעתם של השניים בטענה כי עלה חשש שהיא "נעשתה כדי להטות את תוצאות ההליך". נגד השניים נפתח הליך שימוע לפני הדחתם מהדירקטוריון. בינתיים הספיקה נסים-וולף להתפטר בעצמה מהתפקיד.

ניסיון מצדו של דירקטור, השותף לאיתור נושא משרה בחברה ממשלתית, להשפיע על זהות המועמדים למשרה באמצע הליך מכרזי עשוי להוות עבירה על חוק, תוך חשש להפרת אמונים. קל וחומר כאשר מדובר בניסיון לכאורה לשנות את תוצאות המכרז באמצעות שכנוע מתמודד לפרוש ממנו.

במכתבו מתאר מוסט את האירועים, ומבקש מרשות החברות להתייחס למיצוי ההליכים נגד נסים-וולף ופראן, וכן לבדוק את ביטול המכרז למינוי המנכ"ל ואת מינויו של הראל לתפקיד. בנוסף, שואל מוסט את רשות החברות אם מעורבותו לכאורה של שר התחבורה, או מי מטעמו, בהליך המכרז והתערבותו של ראש ממשלה תוך קריאה למנכ"ל מתפטר לחזור בו - עומדות בכללי המינהל תקין.

מוסט מדגיש במכתב כי הגיש את מועמדותו לתפקיד מנכ"ל הרכבת, "למרות עצות ואזהרות שקיבלתי מכל עבר, שהמכרז 'תפור' ושאין סיכוי למועמד כמוני - מנהל מקצועי המגיע מהמגזר העסקי וחסר כל זיקה למפלגה ולשר 'הנכונים'".

לדבריו, האמין כי בתור "מנהל בכיר ועתיר ניסיון בסקטור העסקי, הגיעה העת להתגייס למאמץ הלאומי להשבחת הניהול במדינה", וכי לשם מטרה זו החליט לפרוש מפעילותו העסקית. "למותר לציין שהשתתפותי במכרז לתפקיד מנכ"ל הרכבת גרמה לי נזק רב, השקעת זמן ומאמץ מיותרים ואכזבה עמוקה מהתנהלות עלובה של מערכת ממשלתית כה חשובה ומשמעותית במדינה. אני מניח שהדברים אמורים גם לגבי מועמדים אחרים שניגשו למכרז בתום לב", כתב.

מוסט, 59, היה ממקימי סלקום, שימש סמנכ"ל השיווק הראשון של החברה והמשנה למנכ"ל. בעבר כיהן גם כמנכ"ל ונשיא גילת תקשורת לוויינים וניהל את הוצאת הספרים כתר. בשנים האחרונות פנה להשקעות בחברות סטארט-אפ ובמקביל התמודד על כמה תפקידי מנכ"ל במגזר הציבורי. בין היתר נמנה מוסט עם המועמדים הסופיים לתפקיד מנכ"ל רכבת ישראל במכרז שנוהל לפני כשלוש שנים, ובו זכה לבסוף חקי הראל. לאחר מכן סיים שני במירוץ לתפקיד מנכ"ל מקורות, תפקיד שבו זכה לבסוף עידו רוזוליו.

"אני אוהב את מדינת ישראל ואיכות החיים בה כאזרח חשובה לי ביותר", כותב מוסט במכתבו. "במהלך חיי נרתמתי לטובת המדינה והחברה והגעתי למסקנה שעלי להתגייס לשדרת המנהלים במגזר הממשלתי כחלק ממחויבותי ורצוני לשפר ולקדם אתגרים כלכליים וחברתיים גדולים ומשמעותיים במישור הלאומי.

"לשם כך הייתי נכון להשתתף בהתמודדות במכרז לתפקיד מנכ"ל הרכבת ולוותר על נוחות כלכלית ואחרת שממנה אני נהנה בפעילויותיי בסקטור העסקי", מוסיף מוסט, ומסכם בפנייה אישית למנהל רשות החברות: "אני מצפה לפעולותיך הנחרצות ולתשובותיך הברורות כדי לוודא שמחדל שערורייתי מסוג המכרז למנכ"ל רכבת ישראל לא יישנה".

כץ: "לא הייתי מעורב בהליך האיתור"

אורי יוגב אישר אתמול בשיחה עם themarker כי נפגש עם מוסט בביתו שבמכבים - אך הכחיש את תוכן הדברים כפי שהוצג במכתבו של מוסט. "כמה ימים לפני כינוס הדירקטוריון נפגשתי עם מוסט בביתי לבקשתי", אמר יוגב. "אנחנו מכירים הרבה שנים. דיברתי איתו כפי שדיברתי עם כולם, והודעתי לו על הבחירה בהראל כפי שהודעתי לכולם. תוכן הציטוטים נראה לי כסדרה של אי-אמיתות בלשון המעטה".

לשאלה מדוע ביקש להיפגש עם מוסט בביתו השיב יוגב: "לשיחה שקטה בינינו. זה לא סוד שבימים שלפני בחירת המנכ"ל עסקתי בסוגיה זו לבקשת כולם, אבל לא ביקשתי ממנו כלום - והדברים המצוטטים לא היו ולא נבראו". מוסט סירב להגיב לדברים.

שר התחבורה, ישראל כץ, מסר בתגובה: "לא הייתי מעורב בהליך איתור מנכ"ל רכבת ישראל. מעולם לא פניתי לאף מועמד, ולא ביקשתי מאיש לעשות זאת בשמי, בקשר למועמדותו. אני מכחיש באופן חד משמעי את כל המיוחס לי, גם אם הדבר נעשה בדרך עקיפה".

מרשות החברות הממשלתיות נמסר בתגובה: "במסגרת בחינת התנהלות ועדות האיתור לתפקיד מנכ"ל הרכבת, זומנו לשימוע שני דירקטורים בחברת הרכבת, בנושא התנהלותם בוועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל הרכבת. אחת הדירקטוריות בחרה להגיש את התפטרותה, טרם השימוע. הליכי השימוע לדירקטור נוסף טרם הסתיימו ולפיכך, בשלב זה נמתין לסיום הליכי השימוע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully