וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורמולה 1: השינויים לעונת 2011

ירון אדרי

24.6.2010 / 15:26

כנף אחורית אקטיבית, איסור השתתפות במירוץ לנהגים איטיים וצמיגים חדשים. התאחדות ה-FIA מכינה את הסבב לעונה הבאה

ועדת הספורט המוטורי של התאחדות ה-FIA התכנסה אמש (רביעי) בז'נבה כדי לדון בשינויים אותם היא מתכננת לעונת 2011 בסבב הפורמולה 1. לא פחות מ-11 שינויים הוכרזו על ידה, חלקם יכנסו לתוקף עוד השנה. מדובר בהבהרה לתקנות מכונית הבטיחות לאחר העקיפה האסורה שביצע מיכאל שומאכר (מרצדס) על פרננדו אלונסו (פרארי) במירוץ האחרון במונקו וכן קביעת זמן מקסימום להקפה במקצה הדירוג כדי שנהגים לא יאטו נהגים אחרים, יסכנו אותם או ישבשו להם הקפות תחרותיות.

שני השינויים לעיל יכנסו לתוקפם כבר בסוף השבוע הקרוב במירוץ התשיעי לעונה שיערך בוולנסיה (הגרנד פרי האירופי). יתר השינויים יכנסו בעונה הבאה כששתי מטרות עיקריות עומדות לנגד ההתאחדות - שיפור הבטיחות ושיפור העניין לקהל.

לטובת העקיפות

לא מעט תקנות פרסמה ה-FIA בשנים האחרונות כדי להגדיל את מספר העקיפות במהלך המירוצים. החל מהעונה הבאה יותר לקבוצות להשתמש בכנף אחורית מתכווננת אשר תאפשר להם להשיג כ-15 קמ"ש נוספים למהירות המרבית בישורות וכך לשפר את סכויי המכוניות לעקוף. אלמנט זה יחליף את הכנף הקדמית המתכווננת המותרת לשימוש כיום וכן יאסר שימוש באלמנטים אחרים כמו ה-F דאקט למשל.

אלא שתקנה זו מורכבת מאוד. בשתי ההקפות הראשונות למירוץ לא יוכל הנהג לכוון את הכנף האחורית ולאחר מכן, הוא יוכל לעשות זאת רק בתנאי שהוא נמצא במרחק של שנייה לכל היותר מהנהג שלפניו. בעת הפעלת הבלמים, תחזור הכנף למצבה השכיח. הנהג הנעקף לא יוכל להשתמש באלמנט זה להגנה על מקומו. הבקרה תיעשה כמובן באמצעים אלקטרוניים.

תקנה נוספת שעדכנה ההתאחדות היא העלאת משקל המינימום של המכוניות מ-620 ל-640 ק"ג. זאת כדי להפוך את השימוש במערכת ה-KERS לאטרקטיבית יותר שכן השימוש בה ב-2009 התגלה כלא יעיל. תוספת הכוח הייתה זניחה לנוכח העלייה במשקל המכונית. איגוד הקבוצות FOTA החליט פה אחד שלא להשתמש העונה ב-KERS ואילו כעת הם שואפים להחזירה, בעיקר לנוכח העלאת המשקל.

לטובת המהירות

בהמשך לזמן המקסימום להקפה במקצה הדירוג שיכנס לתוקפו כבר במירוץ הקרוב, מחזירה ההתאחדות את תקנת '107 אחוזים' אשר בוטלה ב-2002 כדי לצמצום מספר הנהגים האיטיים והסמנים האחוריים במירוץ.

על פי תקנה זו שתכנס לתוקפה מהמירוץ הראשון של 2011, נהג שזמן ההקפה המהיר שלו איטי ב-107 אחוזים מזמן ההקפה המהיר ביותר במסלול, לא יוכל להתחרות במירוץ. הפעלת התקנה תהיה בחלקו הראשון של מקצה הדירוג (Q1) בלבד. כמו כן, באפשרות מנהלי ושופטי המירוץ לאשר לנהג להתחרות באם הזמנים שקבע במקצי האימונים המוקדמים היה סביר. זאת כדי למנוע מצבים בהם נבצר מנהגים מובילים להשתתף במקצה הדירוג כפי שקרה לאלונסו במונקו.

מי שצריכות לחשוש מהתקנה הן כמובן הקבוצות החדשות - היספניה, וירג'ין ולוטוס ויתכן שקבוצה נוספת ב-2011, שעדיין מציגות הקפות איטיות יחסית. בדיקת תוצאות Q1 של המירוץ האחרון בקנדה מעלה כי קארון צ'אנדהוק (היספניה) לא היה מורשה להשתתף ולוקאס די גראסי (וירג'ין) וברונו סנה (היספניה) היו קרובים מאוד להדחה באם תקנה זו הייתה תקפה השנה.

לטובת האחיזה

לאחר שבועות של מאבקים מתוקשרים בין יצרניות הצמיגים מישלין ופירלי, הודיעה ההתאחדות סופית שתהיה זו האחרונה (פירלי) שתספק את הגומי השחור לקבוצות באופן בלעדי בשלוש העונות הבאות. ב-FIA העדיפו את היצרנית האיטלקית שייתכן ותספק צמיגים גם לסבב המשנה GP2. בכך חוזרת פירלי לסבב הפורמולה 1 לאחר שפרשה ממנו ב-1996. בתחילה ביקשה פירלי כי ההתאחדות תשנה את המפרט הטכני של הצמיגים כמו הגדלת קוטר החישוק מ-13 ל-18 אינטש, אולם לבסוף הסכימה להתאים עצמה למפרט הקיים.

מישלין מצידה מבהירה לאחר הודעת ההתאחדות כי מעולם לא הגישה בקשה רשמית להצטרף. לדברי החברה מצרפת, היא הייתה עושה זאת רק תחת מספר תנאים - שינוי המפרט הטכני כפי שביקשה פירלי, הכנסת צמיגים ידידותיים יותר לסביבה וכן פתיחת הסבב לתחרות בין מספר יצרניות ולא בלעדיות רק עבורה. כידוע, ההתאחדות לא הסכימה לכך.

במקביל לכניסתה לפורמולה 1, פירלי תאבד מעמדה כספקית הצמיגים הבלעדית לאליפות העולם בראלי WRC. ועדת הספורט המוטורי שדנה בישיבתה גם בסבב זה, קבעה כי החל בעונה הבאה יותר לכל קבוצה לבחור באיזו ספקית שהיא רוצה לאחר שהחוזה עם פירלי יסתיים בסוף השנה. פירלי מספקת צמיגים לסבב בשלוש השנים האחרונות, לאחר שגם כאן העדיפה אותה ההתאחדות על פני מישלין שעשתה זאת לפניה באמצעות חברת הבת שלה BFGoodrich.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

לטובת מי?

ניכר שב-FIA מפנימים את הבעיות הגדולות של הסבב ובראשם הירידה ברייטינג בשנים האחרונות לנוכח הפיכתן של עקיפות למצרך נדיר. השינויים שהוכנסו בעונות האחרונות לא הצליחו לשפר את המצב בהרבה, אפילו השינויים הראדיקליים שהוכנסו במכוניות בעונה שעברה.

עד לפתיחת עונת 2011 בחודש מרץ, יהיה על הקבוצות לעמול במרץ רב כדי לתכנן את הכנף האחורית מחדש כך שאכן תשפר את סיכויי העקיפה של מכוניותן וכן להתאים מחדש את מערכת ה-KERS. אבל לא פחות חשוב, יהיה עליהן להתאים ולכייל את המכונית לצמיגים החדשים של פירלי. לנוכח האיסור לערוך מבחנים, זמן רב לא יהיה להן לכל זה אלא אם כן תסכים ההתאחדות להיענות לבקשת הקבוצות לערוך מספר מצומצם של מבחנים שלא במסגרת אלה המותרים. אחריות גדולה ביותר תיפול על הקבוצות החדשות שכן אלה תיאלצנה לשרוד בכל פעם מחדש את מקצי הדירוג.

האם התקנות החדשות תעזורנה סוף סוף לסבב להתרומם? על הנייר הן נראות ומבטיחות שכן. אולם, כפי שכבר נוכחנו בעבר, רק מבחן המציאות יעניק את התשובה לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully