וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולר חריף

עם שני עשורים מאחריה ברזומה, השיקה חטיבת הפרמיום של ניסאן רכב מצויד במנוע טורבו דיזל עסיסי. אירופה מחכה לו?

הבעות פניהם של אנשי אינפיניטי בספרד הסגירו סימנים של אי-שקט, שחיקה ותשישות. כמי שהפעילו תוך פחות משנתיים עשרות שלוחות באירופה, נראה כי התאקלמותה של חברת הפאר של ניסאן טעונה ומעייפת; עד האחרון שבהם התגייס למען מטרה מוגדרת וחשובה - כיבוש השוק האירופאי.

עם מנוע סולר ראשון בתולדותיה של אינפיניטי, הוטלה על הנציגים המשימה להסביר למיליוני הפסיכים האלה באירופה שצורכים מנועי דיזל בערימות, שגם אינפיניטי חזק בתמונה. ואולי שם, טמון ההסבר מדוע מכווץ קימוט את מצחו של ווין ברוס - ממונה התקשורת הצעיר של אינפיניטי.

לברוס בהחלט סיבה (או תירוץ) לעמוד על המשמר. כי ללא מנוע דיזל, או בעצם - טורבו דיזל מודרני, אין לך מה למכור באירופה; אתה פשוט לא קיים. כל יצרן שמעריך את הקליינטורה שלו מעמיד לצד הבנזין אופציה לסולר. משום שבהיעדרו הפנייה לצרכן פחותה באופן ניכר והרווח מצטמק. ומה, שניסאן תפסיד נתח פוטנציאלי? אין סיכוי.

עם המנוע החדיש שהותקן ב-FX - הרכב הפופולארי (והנמכר) ביותר של אינפיניטי, יש לחטיבה הספורטיבית את הכלים להפוך לסיפור הצלחה מעניין מחוץ לאמריקה. וזאת, היא צריכה לעשות במקום שהיה זר לה עד תחילת 2009. האם היא תפרח בעידן הדיזל החדש? ההתחלה בכל אופן, נראית מבטיחה.

השקה לאינפיניטי FX30 דיזל (ספרד). ניר בן טובים
אינפיניטי FX30 דיזל. כמו שאוהבים באירופה/ניר בן טובים

שמור מרחק, שלא תקבל טיל למפשעה

כר ההשקה ל-FX30 דיזל נבחר בקפידה. ספרד היא השוק הרווחי ביותר למותג היפני באירופה מתוך 16 מוקדים שנוסדו ביבשת. אלא שעל פי כמות המבטים שננעצה ב-FX ברחובות ברצלונה, עושה רושם כי המקומיים טרם הספיקו לעכל את מבנה הזיוותים החדים וקווי הדמיון של הקרוסאובר הספורטיבי.

בכל קריטריון וויזואלי, מדובר בכלי יוצא דופן בצורתו. אמרנו זאת בכל המפגשים מולו אבל ה-FX הוא בפרוש לא מרכבי הפנאי הרגועים ביותר שראינו. סוג של טרמינייטור גבה קומה שמתגלגל על חישוקי סגסוגות ענקיים בקוטר 21 אינטש (S). יש לו איכויות צורניות של חוטב עצים סקנדינבי שמקפיץ סמירנוף עם אספירין בניסיון להפיג את המיחושים בעמוד השדרה. מסוג המפגשים שמשאירים עליך חותם לנצח אם התיישבת איתו לדרינק ב-3 בלילה.

תא הנוסעים ב-FX הוא מקום מפואר, פרקטי, אלגנטי וממצה. עמדת הנהיגה דומיננטית מעל העולם (איפה תותח הוולקן שנשלף מהגג?), הריפודים נעימים לאצבעות, איכות החומרים מצויינת, והמרווח שופע מאחור ובשורה הקדמית. שינויים לעומת גרסת הבנזין מזעריים וזה טיפה מאכזב. אבל אין צורך בהתעמקות בסעיף זה, מאחר ולא נחתנו על מתיחת פנים.

ישנן תוספות של דיפונים בחיפוי עור בתפירה בדגם ה-GT הבכיר, ואלה מעמידות הבדלה בתחושה הפנימית לעומת גרסת ה-S העירומה ממנו. עוד עם סימול ה-D, ערכה של מערכת התרעה על סטייה מנתיב שעלולה לעצבן את רגישי השמיעה אבל סופר-חשובה לבטיחות; מניסויים שערכנו היא עובדת ללא דופי ושומרת עליך ממורכז בנתיב וערני מאוד להסחות דעת. מצוין.

השקה לאינפיניטי FX30 דיזל (ספרד). ניר בן טובים
השקה לאינפיניטי FX30 דיזל (ספרד)/ניר בן טובים

דיזל זה טוב לפנאי?

תלוי במותג, וגם מותנה במטרות. אם נתייחס אל הפאול בקבוצת הפנאי - קאיין דיזל, קשה להחליט אם מותר למחול על הניסוי השפל הזה. לשאול מנוע של טוארג ולתחוב אותו במותג קלאסי משוטטגרט מעלה ספקות אם משפחת פייך מפורשה בעמדת הפיקוד, או שמא בכיריה סופגים איומים מפולקסווגן שישללו לעובדי המפעל את הבונוסים של חג-המולד.

באינפיניטי המצב שונה. לא בהרבה, אבל קיימת מידה מאוד ליברלית של מרחב פעולה בקרב החטיבות. מנוע הטורבו-דיזל של אינפיניטי הוקם תחת הברית המשולשת - רנו-ניסאן-אינפיניטי. וממה שהצלחנו לקלוט בין תחנות המדיה בהשקה, דאגה אינפיניטי שלה תהיה את המילה האחרונה בכל הקשור לאפיון המנוע. כלומר, היא לא תתפשר על תחנת כוח שאינה ספורטיבית בצביונה.

מנוע ה-FX30D מגיע בתצורת V6 בנפח של 3.0 ל', והספקו עומד על 238 כ"ס המתקבלים ב-3,750 סל"ד. זוהי יחידה שעטופה בחומרי גלם קלים, חזקים וקומפקטים בתרכובות ה- CGI - compacted graphite iron. חומר הקשיח ב-75 אחוזים מברזל, אך הבלוק של המנוע קל יותר ב-22 אחוזים. המנוע אף מתאים לכל ההנעות בין אם קדמית, אחורית או כפולה, כך שבווריאציה מסוימת, ניתן יהיה לאכלס אותו במכוניות של בעלת הבית בכפוף לשינויים הדרושים.

הטכנולוגיה ביחידת הכוח היא מסילה משותפת, בחיבור אל מגדש טורבו בלחץ של 1.8 באר. המומנט העומד לרשות הנהג מייצר כ-56.1 קג"מ (כמו בקאיין דיזל) החל מ-1,750 סל"ד והשידוך הוא לתיבה אוטומטית מזן ה-ASC - Adaptive Shift Control (מנופים מאחרי גלגל ההגה) המחלקת 7 יחסי העברה. תכונות אלה, בין היתר, מקנות ל-FX דיזל את נתון ה-CO2 המצומצם שעומד על 237 גק"מ - מופחת ב-15 אחוזים מה-FX37 שואב הבנזין.

השקה לאינפיניטי FX30 דיזל (ספרד). ניר בן טובים
השקה לאינפיניטי FX30 דיזל (ספרד)/ניר בן טובים

תעלול חסכוני

הקלקה על לחצן ההתנעה והדיזל ניעור לחיים; ויברציות, טרטורים, רעידות? תשכחו מזה. ה-FX מהדהד ברקע כאילו מנוע בנזין בריא ומשחר לטרף שולט במקצב, ורק הורדת החלונות הקדמיים הלשינה שמתחת למעטפת אכן שוכן אורח חדש ומכור לסולר.

כבר ביציאה ממגרש החנייה הכוח מתעצם. הנהימות של מנוע ה-V6 מתונות אך החלטיות. בהדרגה, ועם התקדמות הקצב וההשתלבות אל הכביש המהיר היחידה מאותת לנו בגסות שאוזלת לה הסובלנות ויאללה, הגיע הרגע לשחרר את הבלמים, לכתוש את המצערת ולעוף קדימה. וה-FX אכן משוגר מהמקום בנחישות, טס כמו דרקון.

0-100 קמ"ש על השעון פחות מ-8 וחצי שניות והמהירות המרבית אליה מטפסים בקלות, עולה על 200 קמ"ש. המנוע מפיק שפע מומנט וזה בולט ברצועת כוח לא רעה ולא צרה, שמתירה לשחק עם ההילוכים עד גבול של 4,300 סל"ד כשגבוה משם דועך לו הרעב להמשיך. התיבה האוטומטית פנטסטית ורהוטה ממש כמו במנוע הבנזין. תפעול המנופים מגלגל ההגה מדויק, מהיר, חד, ומשדרג את חווית הנהיגה ב-FX באופן מהותי.

נוחות הנסיעה בגרסת הדיזל (S) סבירה ולא יותר, אך זאת בשל החישוקים והחתך הגבוה שעלולים לחבוט לכם בטוסיק במעבר מעל שברים ובקעים. בגרסת ה-GT הקטנה באינטש במידות החישוק, מורגש הריכוך בצורה מוחשית והרבה יותר נעים לשייט עימו בדרכים. צריכת הדלק לפי מד המחשב עמדה על 13 ליטר לכל 100 ק"מ, שהם כ-7.6 ק"מ לליטר סולר. לא חסכנו ממנו מאמצים כהרגלנו, ולכן מדובר בתוצאה חיובית.

השקה לאינפיניטי FX30 דיזל (ספרד). ניר בן טובים
השקה לאינפיניטי FX30 דיזל (ספרד)/ניר בן טובים

יכולת - ואמוס FX

אחרי שמאסנו בכביש המהיר העפלנו לשחקים, אל ההרים הגבוהים והפיתולים הנהדרים של ספרד. ה-FX הכבד, למעלה מ-2 טון, רוכן אל הסיבובים במבט מהוסס; בכל זאת, לא כלי גמדי עם גובה של 1.68 מ' ואורך של 4.87 מ'. אולם, התנהגות הכביש שלו מפתיעה בזריזותה. נראה שההתמקדות של אינפיניטי בגילוח משקלו של המנוע ופיזור הקילוגרמים בין הקצוות הניבה תוצאות נאות.

ה-FX תוקף את העיקולים כאילו היה מכונית דבוקה לאספלט בגובה אפס. הרבה מכך בזכות גומי מתאים, הגה נחוש, מהיר (יחסית) ומאוזן, ובמיזוג אל מערכת מתלים צייתנית שמצליחה להעביר תקשורת לזרועות ללא פילטרים מלאכותיים.

מנוע הדיזל מושך את ה-FX בקלילות. שמירה על מומנט נכון מבטיחה דהירה סוערת ובטוחה לעקיפות - גם בעליות תלולות, ולכך מתלווה צליל עמוק ומגרה שאינו מתיישן לעולם. לפעמים, סתם ככה, שווה להאט ולהאיץ בחוזקה רק בכדי לתת לו להוציא את המרץ. ואל תוותרו על שימוש במנופים מאחרי גלגל ההגה כדי להרגיש את הכוח זורם בצינורות.

מעט דאגות הסתננו לכפות הרגליים שלנו לאחר שמערכת הבלימה התעייפה בירידות מפסגת ההר. הדוושה החסירה משהו מכושר התאוטה שלה ככל שהלחץ הוגדל. מהלך הדוושה נהיה ארוך וספוגי וניחוח הצמיגים הלוהטים פלש פנימה אל התא. החרטום צלל פנימה, הזנב הקפיד להדביק את הסיבוב בדרמטיות, ומערכת ה-ESP מאבדת את השלווה כשהגלגלים מחפשים אחיזה. אבל בסך הכול, לא מצאנו שמדובר במרכיב שאינו פוקד כל כלי-רכב בגודל כזה. ואם כבר להשוות, ה-FX עובר את מבחן הבלימה והלפיתה עם המצטיינים שבחבורה.

השקה לאינפיניטי FX30 דיזל (ספרד). ניר בן טובים
סולר בבקשה. כן, סולר/ניר בן טובים

540 אלף שקל

זה תמיד קצת משונה להישלח לאירופה לבחון דווקא מנוע דיזל, ולא להמתין בתור המשתרך עם כל החבר'ה הישראלים כדי לזכות בטעימה מקוצרת מגרסת הבנזין והתיבה האוטומטית, בדיוק כמו שאוהבים פה.

אבל איך שלא בוחנים את זה, אינפיניטי זקוקה למנוע דיזל. היא צריכה אותו כי היא מעורבת בשוק הפנאי. יש לה שאיפות לשדוד לקוחות מהמתחרים הישירים שלה - פורשה, לקסוס, ב.מ.וו, אודי ועוד - היכן שהנהגים שמתלבטים אודות החפיפה בין דיזל וספורט מוציאים מהארנק הרבה מאוד כסף. ולכן, מבחינה תדמיתית, לא הייתה לה ברירה אלא לשווק יחידת סולר בדגם המבוקש ביותר שלה, ה-FX, ולצאת עימו לפרמיירות בערים המרכזיות.

ומה בנוגע לישראל? לפי דברי המנכ"ל - אבי קנת, יש מי שכבר הזמינו עוד לפני שבכלל נגעו בו. אך זוהי כמות קטנה מאוד וצנועה להבדיל מרשימת ההזמנות למנועי הבנזין בסדרות EX ה-FX וה-G, (ה-M תגיע באוקטובר). המחיר למעבד הדיזל יעמוד על 540 אלף שקלים. מה שמציב אותו לא רחוק מהטוארג החדש, ה-X5, וכמובן הקאיין דיזל. הבחירה אינה פשוטה, אבל לעניות דעתנו ה-FX נמנה עם המבריקים שבהם. אם לא הממוקד והמהנה מכולם.

השקה לאינפיניטי FX30 דיזל (ספרד). ניר בן טובים
540 אלף שקל לגרסת הדיזל של אינפיניטי/ניר בן טובים

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully