וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לצביעת הכבישים המחליקה?

7.7.2010 / 11:10

משרד התחבורה יחייב רשויות לשימוש בצבעי כביש תקניים המפחיתים את סיכון החלקת רוכבי הכלים הדו-גלגליים

אז צבע הסימון אכן מחליק ומסוכן לרוכבי דו-גלגלי? בעקבות הצעת חוק של ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ' (קדימה), בהודעה שיצאה היום ממשרד התחבורה, מזהיר השר ישראל כץ את הרשויות המקומיות כי שימוש בצבע סימון לא תקני יחשוף אותן לתביעות מצד רוכבי דו-גלגלי שהחליקו ונפגעו כתוצאה משימוש בחומרי סימון לא תקניים. כץ העביר בנוסף החלטה דרך סמנכ"ל המשרד, יצחק זוכמן, לעדכן בחוזר מיוחד את כל הרשויות המקומיות בחובה לבצע סימון דרכים בתחומן על פי התקן המחייב וההנחיות לסימון של משרד התחבורה.

ההחלטה התקבלה בדיון במשרד התחבורה שיזמה שמאלוב ברקוביץ' לאחר שהגישה הצעת חוק שבה נדרשת חובת שימוש בצבע בעל מקדם חיכוך גבוה שיסייע במניעת החלקת אופנועים בכל רשות מקומית או ארצית. בתום הדיון, סוכם כי משרד התחבורה יחייב גם את הרשויות המקומיות לעשות שימוש בצבעים (בעלי מקדם חיכוך גבוה) שאושרו על ידי הוועדה הבינמשרדית להתקני תנועה ובטיחות.

בצעד חריג יותר ובהמשך למחקרים שבוצעו עבור משרד התחבורה בשנת 2005, יפנה המשרד אל משטרת התנועה בבקשה לחקור את הסיבות הנפוצות להחלקה של רוכבי הדו-גלגלי, על מנת לקבל נתונים על מידת ההשפעה של צבעי הסימון בכבישים על בטיחות רוכבי הדו גלגלי. כמו כן, שר התחבורה אף מתכוון לדרוש מהרשויות להוכיח כי אופן הסימון עומד בתקן ההשמה שנקבע על ידי מכון התקנים.

ח"כ שמאלוב ברקוביץ', שיזמה את הצעת החוק שהוקפאה ואת הדיון בנושא מוסרת: "בדו"חות משרד התחבורה משנים קודמות, מצוין באופן חד משמעי כי סימוני הצבע עלולים להביא לאיבוד שליטה והחלקת רכב דו גלגלי. עד היום ולאורך עשרות שנים, נמנע משרד התחבורה מלכפות את התקנים המחמירים שנקבעו על ידו, על פעולות סימון הכבישים של הרשויות המקומיות. עתה, לראשונה, רשות מקומית תהא מחויבת לעמוד בסטנדרטים של מע"צ ולפעול בהתאם להנחיות משרד התחבורה והתקנים המחמירים".

משנים את הגישה

ההודעה החדשה ממשרד התחבורה הופכת למעשה את המציאות אותה חשפנו בפניכם לפני שלושה חודשים כאן בוואלה! רכב. בבדיקה שערכנו לאותם פסי צבע בהם נעשה שימוש לסימון כבישי הארץ ומעברי החצייה, הראו הממצאים כי קיימת סכנה של ממש לרוכבי דו גלגלי בנסיעה על פסי צבע אלה, בייחוד ברגעי בלימה וחמור מכך, בעונת החורף. אולם, לאחר קבלת הממצאים, בשיחה שערכנו עם ישעיהו רונן, מנהל אגף תכנון תחבורתי טען זה כי אין סכנת החלקה בבלימה על גבי פסי הצבע.

עוד הוסיף מר ישעיהו בשיחה עמו לפני שלושה חודשים כי הבחירה בין סוגי הצבעים השונים עומדת בפני הרשויות המקומיות והן בוחרות להשתמש בצבע החד רכיבי. גם החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) בוחרת בעצמה את הצבע שיונח על הכביש על יד מחלקת המו"פ (מחקר ופיתוח) הסלקטיבית שלה וכי למשרד התחבורה יש אחריות ברמה המיניסטריאלית בלבד ואין בכוחו של משרד התחבורה להתוות מדיניות בנושא זה.

כעת, משרד התחבורה מכיר לראשונה באופן ברור בסכנת החלקה לרוכבי דו-גלגלי על פסי הצבע (החד רכיבי) וכן לוקח אחריות מעבר לרמה המיניסטריאלית ואף יתווה מדיניות בנושא זה של שימוש בצבעים בעלי רמת חיכוך גבוהה. האם הדבר אומר שבחורף הבא לא יחליקו הרוכבים על פסי מעברי החציה? אנחנו נמשיך לעקוב אחר ההתפתחות בנושא זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully