וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונת דרכים, גם בתוך הרכבת

ד"ר עו"ד אסף ורשה

9.7.2010 / 11:36

נפצעתם בעת שנסעתם ברכבת? מדובר בתאונת דרכים לכל דבר ומגיע לכם פיצוי גם אם היא עמדה בתחנה וגם אם זה קרה באשמתכם

לצד היתרונות הרבים הגלומים בנסיעה ברכבת, ישנם אין ספור מקרים של פציעות המתרחשות בעת שהנוסע משתמש בשירותיה. עד כמה שהדבר נשמע תלוש מציאות, גם פציעה שנגרמה כשהרכבת עומדת מהווה משום תאונת דרכים ואין כל סיבה שהנפגע לא יפעל על מנת לממש את זכותו לקבל פיצוי הולם בגין הנזקים שנגרמו לו.

תאונות רכבות מגיעות לכותרות רק כאשר מעורבים בהן כלי רכב נוספים שחתכו את המסילה ברשלנות, אולם הפציעות שנגרמו בנסיבות אחרות, אף כאשר הנוסע החליק במעבר, אינן מדווחות כלל וייתכן שזו הסיבה לחוסר ההבנה באשר לנסיבות המזכות בקבלת פיצוי.

רכבת הינה כלי תחבורה בדיוק כמו כל כלי רכב אחר הנע בכוחו המכני על כבישי ישראל. משמעות הדבר, כי הנוסע שנפגע יכול לקבל פיצוי כספי בלי קשר לנסיבות בהן נגרמה התאונה. הפיצוי יינתן אף במצב בו פציעתו נגרמה באשמתו, בדיוק כפי שקורה כאשר בתאונת דרכים בה למשל נהג הרכב נכנס לצומת מרומזרת באור אדום ונפגע כתוצאה מפגיעה של רכב אחר שנסע כחוק. ישנן כמובן נסיבות רבות העלולות לגרום לפציעה תוך כדי השימוש ברכבת, כאלה שתזכנה את הנוסע בקבלת פיצוי.

אין הכרח בבלימה פתאומית

לא אחת, הפציעה נגרמת כתוצאה מאיבוד שיווי המשקל של הנוסע אם בעת עצירת הרכבת, אם בעת מעבר בין קרונות ואם בנסיבות אחרות. כך או אחרת, דרכו לקבל פיצוי סלולה בפניו. כמובן שגם מעידה שהתרחשה בעת העלייה או הירידה מן הרכבת מוגדרת כתאונת דרכים. כמו כן, אין הכרח להוכיח כי ההחלקה קרתה בשל בלימה פתאומית ואף מעידה במהלך המתנת הנוסע לפתיחת דלת הרכבת בעודו נמצא בה יכולה להיות מוגדרת כתאונת דרכים. כך גם אם דלתות הרכבת נסגרו על גבי איבר מגופו, ואין זה משנה אם הדבר קרה במהלך העלייה או הירידה ממנה.

פעמים רבות קורה כי הנוסע אינו מאתר מקום פנוי לשבת בו ונאלץ לעמוד בנסיעה או שאיתר מקום אך נחבל תוך כדי פילוס דרכו לעבר המושב. כך או כך, פגיעה בנסיבות שכאלו, גם היא מאפשרת לכאורה לנוסע לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את הרכבת. חשוב לזכור כי אין הכרח שהרכבת תהיה במצב של נסיעה. כל פציעה בנסיבות המתוארות מעלה תחשב לתאונת דרכים, אף שהרכבת עומדת במקומה.

דין תאונת דרכים ברכבת כדין תאונה רגילה

עתה, משהבנו את הנסיבות המאפשרות לקבל פיצוי, נותר השלב המהותי של מימוש הזכות. לצורך קבלת הפיצוי, יש לתבוע את חברת הביטוח של הרכבת, במהלך הזהה לתביעה של מבטחת כלי גלגלי. לצורך כך, וכלל שהדבר מתאפשר, יש לפעול ולאסוף את פרטי הגורמים הפורמאלים ששהו ברכבת באותה העת בין אם מדובר בסדרנים ובין אם מדובר בכרטיסנים. לצד זה, חובה לשמור את כרטיס הנסיעה שברכבת, שכן יש להוכיח בראש ובראשונה כי הנפגע שהה ברכבת בעת המסויימת. משהושלמו פעולות אלו, יש לפנות גם לנהג הקטר ולבקש את פרטיו - מספר הנהג שלו לרבות שמו הפרטי, כפי שצריך לבקש מנהג הרכב שהיה מעורב בתאונת הדרכים.

אלמנט נוסף ומהותי הינו העדים לתאונה. חברות הביטוח פתחו דפוס חשדני באשר לדיווח על פציעות בנסיבות עלומות, ללא שניתן לאמת את קרותן. היו לא מעט מקרים בהם נוסעים זייפו פציעות במטרה להונות את המבטחת ולגרוף כספים במרמה. משכך, פעלו בתבונה וחסכו את הרמת הגבה של הפקידה המטפלת בתביעה מטעם חברת הביטוח. אספו מייד לאחר הפציעה את שמות העדים שצפו במתרחש. אל תסתפקו רק בשמותיהם, אם כי במרב האינפורמציה – מספר ת"ז, מס' טלפון וכדומה.השלמת שלב זה של התהליך מצריכה מהנפגע לפנות להנהלת תחנת הרכבת ולדווח על קרות האירוע, תוך רישום פרטי הגורם שקיבל את הדיווח.

דייקו בדיווח בפני הרופא

אל תוותרו על פנייה לבדיקה רפואית מיד לאחר התאונה, גם אם הכאבים קלים ביותר. לעיתים, בשעות הראשונות שלאחר התאונה, הגוף והנפש ב"סטרס" ומנגנונים רפואיים שונים גורמים לנפגע לא להרגיש את הכאב, זאת למרות שיש נזק כגון דימום פנימי או חבלה אחרת הדורשים טיפול. מעבר לכך, מבחינה משפטית, חברות הביטוח ובתי המשפט עלולים להמעיט מחומרת הפגיעה כשהנפגע לא פנה מיד לקבלת טיפול רפואי. זה עלול אף לחזק טענה פופולארית אצל חברות ביטוח: "אין קשר בין הנזק לבין התאונה". דגש נוסף ומשמעותי, הינו תוכן הדיווח לגבי הנסיבות שהובילו לקרות התאונה. חובה לציין בפני הרופא או האחות כי התאונה התרחשה בנסיבות האמורות. כך למשל, אם הפציעה מקורה בהחלקה, הרי שמוטב לא להשאיר פתח לחברת הביטוח לטעון כי היא נגרמה בחדר המדרגות,שכן הנסיבות לא תוארו במדויק.

כבכל תאונת דרכים עם נפגעים, יש לפעול ולדווח לאגף התנועה במשטרת ישראל. גם שם, יש לוודא כי הפרטים נרשמים באופן מדויק. בכל מקרה, תחסכו לעצמכם את הטרחה וההסברים לחברת הביטוח וערכו רישום מדוייק ככל שניתן לגבי שעת התאונה ומקום התרחשותה. וכמובן, גם ברכבת כמו בכל מקום אחר, הקפידו לשמור על עצמכם ולהזהר.


הכותב הוא ד"ר ועו"ד מומחה בדיני ביטוח ונזיקין

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully