וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר נוהל חדש ליבוא חלקי חילוף תחליפיים

ירון אדרי

12.7.2010 / 16:46

ועדת הכלכלה אישרה נוהל ייבוא חדש וגמיש בדרישותיו מקודמו. יבואניות החלפים מברכות, בפורום ארגוני הרכב מאוכזבים

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (שני) שוב בעניין חלקי החילוף התחליפיים המיובאים לישראל. לאחר מאבק עיקש בין יבואניות החלפים, פורום ארגוני הרכב ומשרד התחבורה שגבר בשנה האחרונה, אישרה הוועדה נוהל המגדיר מחדש את יבוא החלפים התחליפיים לישראל, ואשר מבטל למעשה את נוהל07/07 הקודם שביקש לסנן כניסתם לישראל של חלפים באיכות ירודה.

נוהל 07/07 גובש על ידי משרד התחבורה בסוף שנת 2007 בהתאם למסקנות ועדה שהקים לבחינת הנושא ובה השתתפו מכון התקנים, הטכניון, מהנדסים ומומחי תחבורה. הנוהל אמור היה להכנס לתוקפו ביוני 2008 אולם לאור התנגדויות יבואניות החלפים שטענו כי יש בו עיוותים טכניים, הייבוא המשיך תחת פשרות מסויימות. בחודש יולי האחרון עתרו חמש יבואניות לבג"צ וזאת לאחר שמשרד התחבורה עיכב כניסתן לישראל של תשע מכולות ובהן חלפים בטענה כי איכותם ירודה.

יומיים לפני הדיון המיועד בבג"צ, כינסה ועדת הכלכלה דיון דחוף ולאחריו משכו היבואניות את עתירתן. זאת בהסתמך על פשרה שהושגה מול משרד התחבורה ועליה חתמו הצדדים וכן הסכם נוסף שנקבע בוועדת הכלכלה בנובמבר האחרון במסגרתו נדרש המשרד לבחון מחדש את נוהל 07/07.

בית הלל או בית שמאי?

בדיונה היום אישרה כאמור ועדת הכלכלה את הנוהל החדש שעל פי משרד התחבורה מתבסס על התקינה באירופה. "לאחר בדיקות עם נציגי האיחוד האירופי מסתבר כי נכון לעתה לא קיימת תקינה מחייבת לחלקי מרכב תחליפיים לכלי רכב. במידה ובעתיד תתקבל תקינה אירופית בנושא חלקי מרכב תחליפיים לכלי רכב, תאומץ התקינה האמורה", כך נכתב במבוא לנוהל החדש. עוד נכתב בנוהל כי הערכות באירופה מדברות על חלוקה שווה בין חלקי חילוף תחליפיים למקוריים בשוק הרכב עד שנת 2020.

למעשה, הנוהל החדש זונח את החלטות נוהל 07/07 המחמיר יותר שנגדו כאמור יצאו היבואניות. הייבוא ימשיך לעמוד תחת תנאים מגבילים, אולם לא תדרשנה בדיקות הנדסיות להתאמת חלקים תחליפיים למקוריים. אישור יבוא יינתן באם במפעל המייצר קיים מנגנון תקינה פנימי, תקן איכות ISO 9001-2008 ו/או TS16949 וכן המפעל יוכיח כי הוא משווק את מוצריו גם במדינות האיחוד האירופי או ארה"ב ויצהיר כי החלקים המסופקים לישראל זהים ברמתם ואיכותם. תוקף ההצהרה יעמוד על ארבע שנים. על היבואניות חלה האחריות לוודא כי החלקים התחליפיים תואמים במבנה ובצורה למקוריים.

עוד בהמשך הנוהל, מבקש משרד התחבורה למנוע שיווקם של חלפים שאיכותם ירודה באמצעות מוקד דיווח אליו יפנו שמאי רכב ומנהלי מוסכים. במידה והתקבלו שלוש תלונות מוצדקות על חלק חילוף בתוך שנה קלנדרית, יאסר המשך שיווקו עד לבדיקת אגף הרכב במשרד התחבורה ופרסום החלטתו. במידה והתקבלו שלוש תלונות לאותו יצרן, רישיון הייבוא יושעה עד להחלטה בנושא. בכל מקרה, תוקפו של רישיון יבוא יעמוד על שנה בסופה תדרשנה היבואניות לחדשו.

היבואניות שמחות, אחרים פחות

בקרב יבואניות חלקי החילוף התחליפיים נרשמת שמחה על הנוהל החדש. "לנוהל הייבוא החדש השפעה רחבה על ציבור צרכני הרכב בישראל, שכן הוא פותח את שוק החלפים לתחרות אמיתית, דבר שיביא להוזלה של מחירי החלפים, זאת תוך יצירת מנגנון פיקוח מאסיבי על איכות ובטיחות החלפים", כך בתגובתם להחלטת הוועדה. יחד עם זאת, הם עדיין קובלים על נוהל אחר אותו קבע משרד התחבורה המבקש כי שמו וכתובתו של היצרן יסומנו על גבי החלפים בנוסף לארץ הייצור. לדבריהם, יצרני החלפים אינם יכולים לעשות זאת והם מאיימים כי יפסיקו את הייצוא לישראל.

לעומתן, בפורום ארגוני הרכב הכולל את איגוד השמאים, איגוד המוסכים, איגוד יבואני הרכב, איגוד קציני הבטיחות בתעבורה ואיגוד מכוני הרישוי, כלל לא שמחים על הנוהל החדש. "יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס בירך על הנוהל החדש שאותו הוא לא הכיר מראש ועל כך שמשרד התחבורה מגבש נוהל בשיתוף יבואני החלפים, אך לצערנו התעלם מהצורך בקיום ישיבות מקצועיות בנושא הייבוא והסטנדרטים המינימאליים הנדרשים", כך לדברי יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי. "מסתבר שוועדת הכלכלה הזמינה את חברי פורום ארגוני הרכב שלא על מנת לשמוע את דעתם בעניין. נכתב נוהל שלא גובש עדיין באופן מקצועי. זוהי פגיעה אנושה בכל הנהלים של המנהל הציבורי התקין". עוד מוסיף לוי כי הפורום שוקל להגיש תלונה ליו"ר הכנסת ואף בוחן עתירה מנהלית לבית המשפט העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully