וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להחמרה בענישה משקל משמעותי"

14.7.2010 / 14:00

שר התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הציגו תכנית להמשך שנת 2010. הם מבינים שהבעייה בחינוך, הפתרון בהחמרת העונשים

בעקבות מינויו של עו"ד אוריאל לין ליו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כינסה היום (רביעי) הרשות מסיבת עיתונאים במעמד שר התחבורה ישראל כץ, והציגה תכנית עיבוי מטרות ושדרוג למחצית השנייה לשנת 2010. בראש הדברים תפעל הרשות במסגרת המלצותיה לצמצום הפגיעה באוכלוסיות רגישות כגון הולכי-רגל, ילדים ובני נוער עד גיל 14, אכיפת השימוש בטלפון נייד, תגבור הכוחות בערים ובנוסף לכך תשאף לקדם את החמרת הענישה כנגד עברייני תנועה מועדים.

מדובר בתכנית שעיקר המלצותיה מסתמכות על יוזמה חקיקתית של משרד התחבורה, שהוא עצמו כפוף להחלטותיו של משרד האוצר וועדות הכנסת בכל הנוגע ליישום התהליכים. לדברי השר כץ, המתווה החדש בו הולכת הרשות מחייב את הממשלה לפעול להגדלת התקציב מ-250 מיליון שקלים לחצי מיליון כפי שהוסמך בקדנציות קודמות, וזאת תוך הגדרת יעדים על פיהם בנתה הרשות חלק ניכר ממתכונתה.

אולם, נראה כי בדומה לשנים עברו, משרד התחבורה והרשות הלאומית מוצאים כי תאונות הדרכים אינן תולדה ישירה ובלעדית של תקלות תשתית או הגבלות תקציב ברשויות המקומיות. על פי קווי המתאר נראה כי תוצאה של חינוך לקוי, שיפוט פשרני וענישה רחמנית מידי כלפי עבריינים סדרתיים משפיעים באורח מהותי על מצבת ההרוגים. "להחמרה בענישה יש משקל משמעותי ביותר", כך אמר היום כץ. בתוך דבריו נרמז כי הרצון להעניש תקף בשני הגופים, אולם זה נתקל במחסומים בירוקרטיים כגון הליכי שיפוט מסורבלים שמונעים העמדה מהירה לדין. "חייבים לזרז את מערכת המשפט. גם אם זה אומר לתקצב עוד שופטים ולהוסיף כוח-אדם למערכת האכיפה".

עוד מדברי השר כי על אף העלייה בכמות המכוניות על הכביש בשנה האחרונה, יקדיש לא מעט משאבים ואמצעים לקידום תכניות התחבורה הציבורית. "אני בעד הורדת המיסוי על כלי-רכב, אבל אינני מעוניין שאנשים יראו במכונית הפרטית שלהם אמצעי בלעדי להגיע עימו לעבודה. זה לא ישים לאור ריבוי כלי-הרכב על הכביש ויוצר עומס אדיר על המנגנונים". בהתייחסו לעניין העלייה בתאונות הדרכים בחצי השנה הראשונה, אומר כץ כי מוטלת על הציבור המשימה לנהוג באחריות. "לא כל דבר תלוי רק בתשתית. כמובן שזה לא פוטר את הממשלה משום דבר, אך קיימת בעיה מרכזית בתרבות הנהיגה בישראל".

האמצעים? בעיקר המלצות

עו"ד לין שירש את מושבה של זיווה פתיר כיו"ר הרשות לאחר עזיבתה, מסביר כי תכנית העיבוי נועדה לחדד את הפתרונות לטיפול בבעיות הקשות והקיימות. אולם, כמו השר שמטיל אחריות חלקית (אך כבדה) על יסודות חינוכיים לוקים בחסר בקרב הנהגים, הוא שותף להסכמה שמלבד החמרה בענישה, יש נחיצות גדולה בנושא החינוך בגילאים הצעירים. "יש לשנות את דפוסי ההתנהגות של הנהגים בכביש, ולאכוף ביתר תשומת לב נושאים כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול".

הרשות הלאומית עברה השנה סדרת טלטלות ניהוליות, במהלכן הדיחה שניים מבעלי התפקידים המרכזיים: המנכ"ל יאיר דורי שאת מקומו ממלא כעת באופן זמני דוד עוזר, ופתיר שאותה החליף כאמור לין. כמו כן, במשך זמן מה חסרה הרשות מועצה מכהנת.

בדבריו של לין ניתן היה לשמוע מידת מה של נחישות כלפי הגשמת היעדים, שרובם ככולם נועדו להפחית את כמות הנפגעים בדרכים. אלא שכמו קודמיו לתפקיד, מבין היו"ר שבהיעדר שיתוף פעולה של הרשות המבצעת לא ניתן להפעיל ולו סעיף אחד מהמלצותיה של הרשות. "אני מבין את הביקורת. אך חשוב להבין שאנחנו לא ממתינים להוראות ממשרד התחבורה. המטרה שלנו היא ליזום תכניות עצמאיות, כמו בתכנית הרב-שנתית ולהמליץ על חקיקה רלוונטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully