וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעקלים גם בקניונים

נורית רוט

27.7.2010 / 13:37

הרשויות המקומיות מעקלות מכוניות במחסומי גבייה בצדי הדרכים ובקניונים. ביניש: "לא סביר לתת לרשות שלטונית כוח ללא הסמכה"

שופטי בג"ץ הביעו שלשום ביקורת קשה על מדיניות רשויות המדינה לעקל כלי רכב במחסומי גבייה בצדי הדרכים, ובמקומות ציבוריים כמו חניונים וקניונים. מחסומי גבייה הם מחסומי דרכים המוקמים על ידי משטרת ישראל ורשויות המדינה המופקדות על גביית מסים, לצורך איתור חייבים וגביית חובות.

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ציינה בדיון שהתקיים בעתירה שהוגשה נגד מחסומי הגבייה אמרה: "האם מתקבל על הדעת שאנשים יסתובבו בקניונים ויתפסו ויעקלו את רכביהם בחניונים?" שאלה ביניש והוסיפה כי "זה לא סביר לתת לרשות שלטונית כוח ללא הסמכה. כל אחד ממלא את תפקידו לפי ההסמכות שיש לו. איזה מן הליך זה?".


בעתירה נגד רשות המסים, המוסד לביטוח לאומי והמשטרה, שהוגשה באוגוסט 2007 על ידי האגודה לזכויות האזרח בשם ארבעה תושבי ירושלים המזרחית, נטען כי כדי לבצע גביית חובות חוברים נציגי המשטרה ונציגי רשויות הגבייה להקמתם ותפעולם של מחסומי דרכים. במחסומים אלה מעוכבים כלי רכב העוברים במקום, וכשנמצא כי לבעל הרכב או לבני משפחתו יש חוב לרשויות הגבייה, מתבקשים המעוכבים לשלם את החוב במקום, אחרת מעוקל הרכב.

בעיקרי הטיעון שהגישה האגודה במארס השנה, טענה האגודה, באמצעות עו"ד טלי ניר, כי: "מנתוני מספר כלי הרכב שעוקלו בשנת 2008 בחניות, בחניונים ובקניונים, התברר לעותרים כי עניינה של עתירה זו רחב יותר מכפי שסברו תחילה - ההכרעה בעתירה תקבע את אופן ביצוע עיקולי כלי הרכב של חייבים בישראל במקומות רבים, ולא רק במחסומים ביטחוניים, ותקבע את ההלכה באשר לסמכות עיקול כלי רכב במקומות ציבוריים שונים". לטענת האגודה, אם עמדת המדינה תתקבל, "נוכל לצפות לכך שגובי המס ימשיכו לפעול בכל מקום, גם בחניון של מקום העבודה שלנו, בחניון של בית הקולנוע או בכל מקום אחר".

בתגובה לעתירה הודיעה המדינה לבג"ץ כי היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, החליט כי אין מניעה נורמטיווית שגובי המס יצטרפו למחסומי משטרה מבצעיים. בהמשך לתגובה, אף הודיעה המדינה בספטמבר 2009 לבאת כוח האגודה, באמצעות עו"ד ענת הלמן, כי ב-2008 נתפסו ועוקלו 2,964 כלי רכב על ידי היחידה הארצית לאכיפת הגבייה ברשות המסים. בהודעה צוין כי בניגוד לתפיסות כלי רכב מעוקלים המבוצעות בחניות החייבים או ברחוב ליד ביתם של החייבים, שברובן מתוכננות מראש, ככלל - עיקול כלי רכב בחניונים ובקניונים נעשה בהתבסס על בדיקה של מספרי הרישוי של כל כלי הרכב המצויים במקום".

עוד ציינה המדינה כי תפיסות כלי רכב מעוקלים בחניונים ובקניונים נעשות רק לאחר וידוא החוב ואישור העיקול על ידי משרד המס שאליו משתייך החייב, ורק לאחר יצירת קשר טלפוני עם החייב.

שלשום התקיים הדיון השני בעתירה בפני הנשיאה ביניש, והשופטים עוזי פוגלמן וחנן מלצר. ביניש הוסיפה כי שיטת הגבייה היא "מאוד מוזרה, באנדרסטייטמנט." היא הקשתה על הנוהג לתפוס כלי רכב במפתיע ברשות הרבים: "זה לא הסוס ששמים אותו בחצר. מכוניות הן לא בחצר, אז מדוע לא לקבוע את הכלים כיצד תופסים רכב ברשות הרבים? זה טעון הסדרה. צריך לשלם, השאלה באיזו דרך?", לדבריה, "מי שנכנס לקניון לא מחטטים לו בארנק למשל לבדוק באם יש לו יותר כסף".

מלצר העיר בדיון כי במקרים שבהם יש חשש לטעויות, יש להימנע מלהשתמש באמצעי כה פוגע בפרטיות, והוסיף כי "נראה שהיועץ המשפטי לממשלה רוצה שבית המשפט יאשר את השימוש בכלי זה, מבלי ללכת למחוקק". ממשרד המשפטים מסרו כי לא יוכלו להתייחס, שכן התיק תלוי ועומד בבג"ץ. מרשות המסים לא נמסרה תגובה (בג"ץ 6824/07).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully