וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות חזיות, פחות תאונות

29.7.2010 / 16:53

שנה לאחר שאושרה התקנה המתירה הצבת שלטי ענק בנתיבי איילון, תמליץ הרשות להסירם בשל הסחות הדעת לנהגים

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפרסמת היום (חמישי) את מסקנותיה אודות השפעתם של שלטי החוצות המוצבים בכבישים על ציבור הנהגים, בפרט בנתיבי איילון. מתוך ממצאיה עולה כי בשנים שבהן הוסרו השלטים מנתיבי איילון חלה ירידה בכמות תאונות הדרכים ונרשמה מגמה חיובית במיזעור הפגיעות באיזורים הרגישים.

כזכור, לפני כשנה אשרה וועדת הכלכלה של הכנסת שורה של תקנות לפיהן מותרת הצבת השלטים בנתיבי איילון תחת תנאים מגבילים לתקופה של 18 חודשים, במהלכן תיבדקנה השלכות שונות. מרבית חברות הפרסום המעורבות בכך הביעו שביעות רצון שהנושא אינו פרוץ יותר ונזיל. אולם, הכנסת וידאה בין היתר כי השלטים לא יסתירו שלטי הכוונה, לא תוקם תאורה מסנוורת נהגים בצמוד לשלטי הפרסום ולרשויות מקומיות הזכות למנוע הצבתם.

על רקע ההחלטה, הטילה הכנסת על פרופסור דוד שנער, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, את האחריות לנתח את הפערים בין התקופות שבהן השלטים הוצבו ובין תקופת הסרתם, בעיקר כאמור בנתיבי איילון. המחקר נערך עבור הרשות על ידי צוות חוקרים מחברת 'אמי מתום מהנדסים' בראשות ד"ר ויקטוריה גיטלמן וד"ר דוד זיידל.

במסגרת המחקר בחנו הצוותים את הקשר בין התרחשות תאונות באיזורי טיפול (קטעי כביש ללא שלטי חוצות), לבין קטעי ביקורת (מחלפים ויתר המקטעים בהם היו שלטי פרסום) בתקופה שבין שנת 2006 לשנת 2008. במהלך הניתוח עיבדו את כל סוגי התאונות (קלות וחמורות) ביניהן תאונות קטלניות, נזיקין, תאונות ביום ובלילה, תאונות בסוף השבוע ועוד.

על פי תוצאות המחקר, מדובר בהפרשים משמעותיים בין מספר התאונות בקטעים בהם לא הוצבו שילטי פרסומת (מטופלים) ובין הקטעים בהם הוצבו. כך למשל בשנת 2006 נרשמו 41 תאונות באיזורים מטופלים לעומת 244 בקטעי ביקורת בהם הפרסום גלוי – הפרש הנאמד במאות אחוזים. בשנת 2007, חלה ירידה בכמות התאונות באיזורי הטיפול בהם נרשמו 36 תאונות כשמנגד בקטעים המשולטים חלה עלייה לכדי 266 תאונות. ב-2008, צנח הנתון ל-17 תאונות בכבישים ללא פרסום כשמולם ארעו 258 תאונות בקטעים המשולטים.

מתוצאות המחקר אכן עולה כי ישנו הבדל מובהק המתבטא במאות רבות של אחוזים בין קטעי כביש שלצידם שלטי פרסומת וכבישים חפים מפרסום. על כן, תמליץ הרשות הלאומית באמצעות המדען הראשי שלה פרופסור שנער, על הסרת שלטי החוצות מהכבישים בשל הסחות הדעת הנגרמות לנהגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully