וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכרז פוצץ בגלל מי תהום

אבי בר-אלי

1.8.2010 / 9:13

זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב דרשה מהמדינה לכסות גם 66 אחוזים מעלויות הטיפול במי התהום; בסוף השבוע נמשכו מגעים שקטים בניסיון למנוע את ביטול הזיכיון

פרטים חדשים על נסיבות פיצוץ המשא ומתן בין המדינה לבין זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, קבוצת mts, במרתון הדיונים שניהלו בשבוע שעבר: ל-themarker נודע כי mts דרשה מהמדינה לקבוע יותר אבני דרך לתשלום מענק ההקמה של הפרויקט ולכסות את עיקר עלויות הטיפול במי התהום שיישאבו במהלך כריית מנהרות הרכבת.

אבני הדרך שקבעה המדינה בהסכם הזיכיון צמודות לסיום שלבים בפרויקט, ובהם היא אמורה לשלם ל-mts חלקים ממענק ההקמה, בסך 7.15 מיליארד שקל. mts ביקשה להגדיל את מספר אבני הדרך כדי להפחית את היקף החוב המקסימלי שבו תישא מול הבנקים במהלך ההקמה - בהיקף של מיליארד יורו. ריווחם או הגדלת מספרם של מועדי התשלום צפויים להגדיל את חשיפת המדינה לסיכוני הפרויקט.

בנוסף ביקשה mts כי המדינה תכסה 66% מעלויות הטיפול במי התהום שישאבו במהלך כריית הרכבת, כשאת 33% הנותרים תכסה הזכיינית בעצמה. המדינה דחתה הצעה זו על הסף. סוגיית מי התהום היא אחת המרכזיות שנותרו במחלוקת בין הצדדים.

שיטת הכרייה שהציעה mts במכרז (deep mining) - בניגוד לשיטה של המציעה השנייה (cover & cut) - כרוכה בחפירה עמוקה יותר, שהגדילה מהותית את החשיפה למי תהום בהיקף של כ-70 מיליון קוב. עלות הטיפול במים עשויה להסתכם ב-100-240 מיליון שקל. mts מסרבת לשאת בעלויות מעבר לאלה שאליהן התחייבה (2.5 מיליון שקל), ואילו המדינה טוענת כי mts התחייבה בעבר בערכאות משפטיות לשאת בכל העלויות העודפות כתוצאה משיטת הכרייה שבחרה.

דרישות אלה ונוספות שהועלו ביום רביעי בערב בידי mts הפתיעו את נציגי המדינה, שציפו להגמשת עמדתה של mts במהלך מרתון הדיונים. לפי הערכות, נאמדות דרישותיה של mts בתוספת תקציב של כ-500 מיליון שקל ובחשיפה גדולה יותר של המדינה לסיכונים.

מרתון הדיונים שהחל בין הצדדים ביום שני שעבר הופסק ביום רביעי ומאז לא חודש באופן רשמי. עם זאת, בין הצדדים המשיכו שיחות שקטות בניסיון להגיע בכל זאת להבנות שיאפשרו את פתרון המחלוקות. בין שרי האוצר והתחבורה הושגה לפני כשבועיים הבנה שלפיה לא תינתן הארכה נוספת למשא ומתן בין הצדדים - וכי ההכרעה תושג בכל מקרה עד סוף השבוע שעבר. לפיכך, אם לא תושג בימים הקרובים פשרה בין הצדדים המדינה צפויה להכריז על ביטול הסכם הזיכיון של mts. לאחר ההכרזה יינתנו לחברה 30 יום נוספים לשנות את ההחלטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully