וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבריינים, עופו מפה

ירון אדרי

6.8.2010 / 10:57

בישראל יש מאות נהגי ורוכבי מירוץ אשר בעיניי החוק עדיין נחשבים עבריינים. אז הם נוסעים לחו"ל כדי להביא כבוד למדינה שלא מכירה בהם

קלישאה - ספורט מוטורי הוא דבר אסור בישראל. מציאות - ספורט מוטורי הוא דבר אסור בישראל. בעצם לא כל כך נכון כי בשנת 2005 העבירה המדינה חוק המסדיר את הספורט המוטורי, רק שמאז מחפשים דרך ליישם אותו. כעקרון, כל התקנות המסדירות את החוק אושרו על ידי הגורמים השונים במדינת ישראל וממש בקרוב (הבטיחו לנו בקיץ) ניתן יהיה לקיים ארועים.

כפי שנקבע בחוק, את ספורט מוטורי ניתן יהיה לקיים כל עוד מקיימים את התנאים המסדירים אותו. אלה מחייבים ביטוח (רק שאין חברה שמוכנה לבטח), מסלולים מאושרים (בינתיים הורסים את מה שקיים), רישיונות לכלים והנהגים (עוד לא התחיל ההליך הרישוי בכלל) ועוד. רק נזכיר שאין אח ורע בעולם לחוק המסדיר מירוצים, בדיוק כפי שאין חוק לקיום משחקי כדורגל שבהם אגב, אחוז הנפצעים גדול הרבה יותר.

בשבועיים האחרונים שוב הוחמר מצבו של הספורט המוטורי הישראלי הגוסס גם ככה. במסלול אחד נאסרה הפעילות כליל, מסלול נחשונים הוותיק נהרס לפתע אחרי 15 שנים שעמד על תילו ואימון כשירות שתיכננו נהגי ראלי באזור הדרום נגדע באיבו כי מישהו הלך והלשין למשטרה שעצרה את הספורטאים כבר בדרך למקום. למי שהמילה מירוץ עדיין עושה לו רע, כי בראשו רצים חוליגנים זבי חוטם שחוצים רמזורים בעיר באדום במהירות מטורפת, נחזור ונספר כי רכבי המירוץ הייעודיים הובלו על נגררים ואלה כלל לא נועדו לנסוע על כביש ציבורי אלא בשטחי עפר מרוחקים. זה כמובן לא מנע מנציגי החוק לבקש את רישיונות הרכב שלהם.

וכך, כשהעמידה בתנאים שמציב החוק מוטלת בספק, מסלולים אינם מאושרים לפעילות וקרבות של אגו ופוליטיקה בתוך הענף לא עוזרים אף הם, נאלצים הספורטאים לוותר על מיסוד הענף מאונס כשחלקם פשוט כבר התייאש ותלה את הכפפות. מי שיכול לאפשר לעצמו, הולך לעשות זאת במקום אחר כפי שתראו בהמשך. ככה זה כשלא רוצים אותך בבית.

אדם פרנק ואפרת הופמן - דריפטים

אחרי שגילו כי הישועה לא תגיע מישראל, ארזו מדריכי הנהיגה אדם פרנק (31) ואפרת הופמן (28) מזוודות והזמינו כרטיס טיסה One Way להונגריה. זה היה לפני שנתיים ובזמן הזה הקימו השניים שהם גם זוג לחיים, בית ספר לנהיגת דריפטים בשם My Way שזוכה להצלחה גדולה.

אולי הדרכות נהיגה הן רק תירוץ, כי בין חומר הלימוד והקונוסים מתאמנים השניים למירוצי הדריפטים בהם הם מתחרים. פרנק מתחרה בסבב ההונגרי בקטגורייה המקצוענית והוא ממוקם עשירי לאחר שלושה מירוצים, מהם התחרה רק בשניים. המירוץ הבא יערך בסוף החודש ובשיחה עימו הוא אומר כי הוא מקווה לשפר את המיקום. "אני מתכונן די ברצינות למירוץ הזה".

גם הופמן תתחרה בסוף החודש באליפות ההונגרית בקטגוריה הפתוחה מול עשרות גברים וזאת לאחר שנבצר ממנה מלהשתתף באליפות אירופה כפי שתכננה היות ותאריכי המירוצים התנגשו עם הדרכות. יחד עם זאת היא עדיין לא ויתרה ובאמצע ספטמבר תצטרף לאליפות האירופית למירוץ שיערך ביוון.

אלון דאי – פורמולה 3

כמו כל נהגי המירוץ בעולם, גם אלון דאי בן ה-19 מאשדוד התחיל בקארטינג. אחרי שהתחרה מעט בישראל ניסה דאי את מזלו באירופה ולפני שנתיים עבר למכוניות של ממש. הטעימה הראשונה הייתה במכונית פורמולה רנו בהונגריה ולאחר מכן עשה דרכו לסין שם בעזרת נהג מירוץ ישראלי אחר, איתן צידקילוב, הצטרף לסבב המקומי. את עונת 2009 סיים דאי כאלוף אסיה בקטגוריית פורמולה רנו.

אחרי שקבע תקדים בהיותו נהג המירוצים הישראלי הראשון המוגדר כספורטאי מצטיין על ידי צה"ל, עבר דאי למגרש של הגדולים. כיום הוא משתתף באליפות גרמניה בקטגוריית הפורמולה 3 בקבוצת פרפורמנס רייסינג, סבב ממנו כבר קפצו נהגים היישר לרמות הגבוהות ביותר בינהן פורמולה 1. כשהוא מדלג בין אירופה לישראל, ערב המירוץ ה-11 לעונה שיערך בסוף השבוע הקרוב באסן הולנד, דאי מדורג תשיעי בטבלת האליפות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

יניב בוסקילה - ראלי

בסוף חודש אוגוסט יחזור יניב בוסקילה בן ה-31 לפינלנד כדי לנהוג במירוץ ראלי במסגרת האליפות המקומית. ואם השם מוכר, זה רק כי לפני מספר חודשים עצרה אותו המשטרה והחרימה לו שתי מכוניות מירוץ בהם הוא מעביר קורסים במסגרת בית הספר לנהיגה מתקדמת שלו טופ-דרייב.

עבור בוסקילה לא מדובר בביקור הראשון בפינלנד. הפעם האחרונה הייתה בשנה שעברה אולם הוא לא סיים את המירוץ. טעות של הנווט שלו בסטייג' השני הובילה אותו היישר אל תעלה בצד הדרך והוא סיים על הגג. בעזרתם של נותני החסות וקבוצת פרלה טים עימה הוא יתחרה, ינהג בוסקילה במיצובישי לנסר איבו 6 בקטגוריית גרופ N הסופר תחרותית. במירוץ ישתתפו כמאה נהגים, רובם ככולם מתאמנים ומתחרים על בסיס שבועי. אצלם זה מותר.

רוי ניסני - פורמולה ב.מ.וו

כמו דאי, גם רוי ניסני בן ה-16 מרמת השרון עשה את צעדיו הראשונים בקארטינג בתמיכה של אביו חנוך, הישראלי הראשון אי פעם ששימש בתפקיד רשמי בקבוצת פורמולה 1 (נהג מבחן בקבוצת מינארדי). לאחר מספר מירוצי קארטינג מוצלחים באירופה, החל השנה ניסני הצעיר לנהוג בסבב ב.מ.וו ליסטה ג'וניור לאחר שנבחר יחד עם 11 כשרונות נוספים על ידי היצרנית במבחנים שנערכו ב-2009.

את הזמן בטיסות מעביר ניסני בהשלמת חומר הלימוד אותו הוא נאלץ להפסיד בשל המירוצים המתקיימים באירופה. נכון לכעת ערב המירוץ התשיעי לעונה הוא מדורג במקום הראשון בין הנהגים הצעירים (רוקיס) ושמיני בדירוג הכללי.

רז הימן והלל סגל - ראלי רייד

לאחר שבשנה שעברה סיימו ראשונים בקטגוריית T1 לרכבי אב טיפוס עם המיצובישי פאג'רו במסגרת מירוץ ראלי דרך המשי, מקווים רז היימן (נהג) והלל סגל (נווט) לעשות זאת שוב השנה. במירוץ המפרך שמארגנת מי שאחראית על מירוץ הדקאר המסורתי, עומדים לקראת השניים מעל ל-4,000 ק"מ בתנאי שטח מפרכים על אדמת רוסיה, מתוכם כ-2,500 מדודים בזמן. לשניים ניסיון רב במירוצי ראלי מעבר לים ובין השאר התחרו מספר פעמים בדקאר. אירוני הוא כי השניים קיבלו יחד עם אלון דאי פרס ואות הוקרה על פועלם משרת הספורט לימור לבנת, רק שכנראה לא סיפרו לה כי בעיניי החוק הם חלק מציבור עברייני.

ב-11 בספטמבר יוזנק הראלי בסנט פטרסבורג והוא יסתיים ב-18 בספטמבר בעיר סוץ' שבדרום המדינה על שפת הים השחור. יחד עם הימן וסגל יצא צוות ישראלי נוסף - ניצן שקל (נהג) ודובי נוימן (נווט) במיצובישי פאג'רו בקטגוריית T2 לכלי רכב מייצור סדרתי. בשנה שעברה פרשו השניים מהמירוץ לאחר שתקלה טכנית פקדה אותם. צוות ישראלי שלישי למירוץ יהיה של עופר קוקוס ונועם שמיר.

ראובן זומר - סיבולת קלאסיות

בחודש אפריל האחרון החל ראובן זומר בן ה-46 להתחרות באירופה. כחובב איטלקיות מושבע ובעיקר רכבי אספנות, הצטרף זומר לסבב מירוצי הסיבולת 'קלאסיק טרופי' האירופי שמארגן ארגון ADAC הגרמני יחד עם קבוצת REZ מוטורספורט הפולנית. זומר נוהג באלפא GTV קלאסית משנת 1971 בקטגוריית ה-2,000 סמ"ק אותה הוא חולק עם רפאל פלאטק הפולני.

לאחר שסיים את המירוץ הראשון במקום השלישי בקטגוריה, הגיע זומר למירוצו השני שנערך בחודש יוני במסלול נורבורגרינג המלא - כ-26 ק"מ להקפה, ותחת תנאי מזג אוויר קשים הוא ושותפו הצליחו לסיים במקום התשיעי. המירוץ הבא יתקיים ב-10 בספטמבר גם כן בנורבורגרינג כשהפעם מדובר באתגר של ממש - 1,000 ק"מ. "זה ה-מירוץ העונה", אומר זומר.

גם רוכבים על שניים

כבר בשנת 2003 הבינו מספר רוכבי מירוץ ישראליים כי אליפות לאומית ניתן יהיה לקיים רק בחו"ל. מאז הם מקיימים מידי פעם מירוצים ביוון אותם מארגנת קבוצת IRT והאחרון שבינהם היה בחודש אפריל האחרון. מדובר במירוצי אופנועי כביש בקטגוריות הסופרבייק 1,000 סמ"ק והסופרספורט 600 סמ"ק אשר נערכים במסלול סרס שביוון, צפונית לסלוניקי.

השם המוכר ביותר בקבוצה זו הוא של אלי חן, הנמנה עם המייסדים והמארגנים של ליגה זו. במירוץ האחרון הוא התחרה בקטגוריית ה-600 וניצח כשאחריו אורן נהרי וטוני שטרן. בקטגוריה הבכירה ניצח גל ברדה ואחריו דן טורק. ישראלים נוספים שהתחרו הם שלומי לוי, יניב קיטלרו ויוגב הרוש. מירוץ נוסף מתוכנן להתקיים בהמשך השנה.

יש עתיד לספורט מוטורי ישראלי?

השמות שהוזכרו לעיל הם רק של מקצת הפעילים בענף, כאלה שמתחרים בחו"ל השנה. אלה מצטרפים לנהגים ורוכבים אחרים שהביאו כבוד למדינה בשנים האחרונות כמו אליקו אוחנה (מוטוקרוס), גידי קרונין (מירוצי מסלול), דרור כהן ושי שמעוני (ראלי רייד), יואב גולדבוים (קארטינג), יובל מלמד (ראלי), יובל שרון ותומר וולף (טרקטורונים), ערן וולנברג (אופנועי שטח) ועוד רבים וטובים.

נכון לזמן זה, אוגוסט 2010, כנראה שספורט מוטורי חוקי לא יהיה בישראל ואירועים מבורכים שכן יצאו לפועל ימשיכו להתקיים במחתרת ותחת איומי המשטרה. מצד אחד כאמור עומד החוק הקשה עד לא ניתן לביצוע ומנגד קרבות אגו ופוליטיקה בין הספורטאים עצמם. מכאן שמדינות מעבר לים תמשכנה להיות מוקד עלייה לרגל למי שיכול להרשות לעצמו, כשבין היתר אלה יאפשרו לשר הממונה להעניק פרסים בחסות המדינה - מדינת ישראל, זו שלא רוצה בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully