וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטוח: המדריך לנפגעים בתאונה

עו"ד ערן אלבר, פורטל משפטי

13.8.2010 / 15:26

היית מעורב בתאונה ורכבך נפגע? עו"ד ערן אלבר מונה את הדברים הקטנים שיעלו את סיכוייך בתביעת רכוש לאחר תאונת דרכים

כיום, כששיעור תאונות הדרכים בישראל עולה על גדותיו, כמעט כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שחווה את הסיטואציה על בשרו. מכאן, מתחיל תהליך מעט סבוך בסופו תרצו לקבל את הפיצוי לו אתם זכאים מחברת הביטוח. במידה ואתם מעורבים בתאונת דרכים ונגרם לרכב שלכם נזק, חשוב שתדעו מהן הפעולות שעליכם לבצע על מנת לקצר ולייעל את הליך קבלת הכספים המגיעים לכם.

הדבר הראשון והחשוב ביותר לביצוע לאחר שהייתם מעורבים בתאונת דרכים, הוא מילוי טופס ההודעה על תאונת הדרכים, בו ממלאים את כל פרטי התאונה. חשוב מאוד שמי שימסור את טופס ההודעה יהיה הנהג המעורב בתאונה ולא גורם אחר. ישנה חשיבות רבה למילוי ההודעה בסמוך להתרחשותה (יש לדווח על התאונה באותו היום בו קרתה או למחרת לכל המאוחר). ככל שיחלוף הזמן ממועד התרחשותה ועד למועד מסירת ההודעה או אי מסירתה כלל - דבר זה עלול להכשיל את המבוטח בתביעתו, וכן עלול להביא למצב בו חברת הביטוח תתנער מהכיסוי הביטוחי על פי תנאי הפוליסה.

קחו ומסרו את כל הפרטים

בתי המשפט לא ממהרים לפטור את חברת הביטוח מאחריותה על פי תנאי הפוליסה והוראות החוק, אך יש לדעת כי אפשרות זו בהחלט קיימת ולכן לא כדאי לקחת סיכון ולהתעכב בעניין זה. כאן המקום להוסיף, שהאפשרות שחברת ביטוח תתבע את המבוטח על הוצאות שנגרמו לה בשל אי מסירת ההודעה וגרירתה להליך משפטי מיותר, היא לא בלתי מתקבלת על הדעת. לאחר מסירת ההודעה, נפתחת התביעה בחברת הביטוח ומתחילה שרשרת פעולות הקשורות לתאונה אותן יש לבצע עד למועד קבלת תגמולי הביטוח, בניהן העברת כל הראיות הקשורות לשאלת האחריות לתאונה, זימון שמאי לבדיקת הנזק לרכב, שליחת מכתב דרישה לצד ג' בטרם הפעלת הפוליסה וכו'.

במקרה בו אתם נדרשים למסור הודעה טלפונית קצרה, יש לתת פרטים בסיסיים בלבד, אולם מיד לאחר מכן יש להעלות פרטים אלה על הכתב, לשלוח לחברת הביטוח ולוודא שהם הגיעו ליעדם. כל טעות או שגיאה בהבנה או ניסוח לקוי וחסר לא יאפשרו לגורמים הרלוונטיים לקבל את מלוא המידע בקשר לתאונה, והדבר יפעל לרעת המבוטח כאשר תביעתו תיבחן על ידי בית המשפט. במצב בו קיים הליך משפטי ועולות תהיות לגבי משמעות ההודעה, קיים קושי לתקן במעמד זה, ואין ביטחון כי הסברים כאלה או אחרים יתקבלו בבית המשפט לטובת המבוטח.

פרטו ככל הניתן את נסיבות התאונה

חשוב לדעת, כי הטפסים הסטנדרטיים של חברות הביטוח אינם מתאימים לקבלת הודעה מפורטת בדבר נסיבות התאונה. עדיף לכתוב בחלק של נסיבות התאונה: "ראה דף מצורף". לאחר מכן, הנהג מתבקש לפרט באותו דף מצורף בכתב יד ברור או מודפס את נסיבות התאונה שלב אחר שלב עד לקרות התאונה. שרטוט מקום התאונה כולל אופן התרחשותה, יכול לעזור בהבנתה ובמסקנות הראשוניות לגבי שאלת האחריות לתאונה. צילומים של מקום התאונה או הנזק הכוללים את מיקום הרכבים המעורבים או המפגע, תמרורים וסימונים נוספים מכיוון הרכבים המעורבים יכולים להיות לעזר רב. באופן כללי, יש לפרט כל דבר שקשור לתאונה ולהביא לידיעת חברת הביטוח. שימו לב: גם פרט שלדעתכם אינו חשוב יכול לשנות את התוצאה הסופית.

יש אנשים שמחליטים לא למסור את ההודעה לחברת הביטוח מסיבות שונות, כמו למשל 'אין צורך למסור הודעה משום שאין לי אחריות לתאונה'; 'בשביל מה למסור את ההודעה? הצד שנפגע יכול לפנות ישירות לצד הפוגע מבלי לערב את חברת הביטוח'; 'פתיחת תביעה תעלה את גובה פרמיית הביטוח עם חידושה'. כאן המקום להדגיש שיש למסור את טופס ההודעה בכל מקרה של תאונה. ההודעה היא המסמך הראשון והחשוב ביותר מבין כל שאר המסמכים והראיות בקשר לתאונה. באשר לנימוק של העלאת גובה פרמיית הביטוח, יש לדעת כי שינוי כזה יתרחש רק אם חברת הביטוח תאלץ לשלם פיצוי לצד הנפגע או למבוטח. אם חברת הביטוח תצליח לגבות מהצד הפוגע את תגמולי הביטוח ששולמו, לא אמור להיות שינוי שכזה.

קיימת חשיבות מדרגה ראשונה לרישום פרטים נכונים ומדוייקים לגבי פרטי הנהג ברכב הפוגע. זאת מכיוון שמבחינה משפטית, כנגד הנהג קיימת יריבות ישירה כמזיק אשר גרם לתאונה. אל תשכחו לבקש את מספר תעודת הזהות של הנהג ולכתוב אותו. מספר תעודת הזהות חשוב לצורך איתורו, מסירת מסמכים לידיו וגביית כספים, במקרה שיינתן פסק-דין לטובתכם וכנגדו.

חפשו עדים והגיבו בהתאם ל"פגע וברח"

חובה לקחת את פרטיהם המלאים של העדים לתאונה (במידה ויש כאלה), לצורך זימונם בעתיד לבית המשפט כעדים. עדותם יכולה להגדיל את סיכויי ההצלחה בתביעה. אי זימונם עלול לפעול לרעת הצד שלא מזמן אותם לדיון. ניתן להזמין עדים אלה באמצעות בקשה לבית המשפט. זמנם של העדים יקר להם? אל דאגה, בתי המשפט נוהגים לפסוק להם שכר עדות עבור עדותם.

במקרה שהייתם מעורבים בתאונת "פגע וברח", עליכם לדעת כי קיימת חשיבות רבה לפנות למשטרת ישראל. אם יש בידכם את מספר הרישוי של הרכב הפוגע, המשטרה אמורה לזמן את הבעלים של הרכב הפוגע אשר אמור למסור עדות לגבי הנהג בפועל. זו הדרך לאתר את פרטי צד ג'. לעיתים, חקירה זו מובילה להגשת כתב אישום כנגד נהג הרכב הפוגע. פעולה זו מקצרת את הקביעה הסופית בשאלה מי אחראי לתאונה, ומשליכה על ההליך האזרחי של קבלת הפיצויים. עדיף לעמוד בקשר עם משטרת ישראל כדי לוודא כי מתבצעת חקירה. יש לדעת, כי גם אם משטרת ישראל מחליטה בסופו של יום שלא להעמיד לדין את הנהג האשם, ניתן להגיש ערר על החלטתה זו.


* הכותב הינו עו"ד מומחה בדיני ביטוח ונזיקין

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully