וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילוט חוצות דיגיטלי גורם לתאונות?

22.8.2010 / 9:09

מחקר בארה"ב בחן לאורך שמונה שנים את השפעות השילוט הדיגטלי על כמות המעורבים בתאונות-דרכים. המסקנה? הנהגים אשמים

מהו משקל ההשפעה של שלטי-חוצות/הכוונה דיגיטליים על נהגים ומשתמשים? האם אלה גורמים להסחות דעת כל כך קיצוניות בגללן מאבדים הנהגים את כושר הריכוז? על פי מחקר שנערך בארה"ב על ידי חברת 'טנטלה' העוסקת בייעוץ ארגוני והנדסי לחברות פרסום, אין קשר ישיר בין שלטי-חוצות דיגטלים לתאונות דרכים. לפי עורכי המחקר לא נשקפת בהם שום סכנה ואף טמון באמצעי זה יתרון - שמירה על הסביבה בשל החסכון בנייר וחומרי הדבקה.

המידע הכללי נאסף על ידי משטרת פנסילבניה שאגרה דוחות של כ-35 אלף תאונות דרכים בתקופה של שמונה שנים. ניתוח האינפורמציה במסגרת המחקר בנה את יסודותיו על כ-26 שלטי חוצות דיגיטליים במחוזות שונים בפנסילבניה והסביבה, תוך מעקב אחר 233 מיליון כלי-רכב שחלפו על פניהם במשך התקופה המוצהרת. "לא מצאנו שיש קשר ודאי בין השלטים לתאונות. בדקנו כל מה שאפשר כמו גילו של הנהג, שעת התאונה והנסיבות", כך בכיר בטנטלה.

החוקרים נעזרו בשיטות סטטיסטיות אמפריות כדי להוכיח שתוצאות התאונה אינן נובעות מהסחת דעת משלטים דיגיטליים, כי אם מהתנהגות לא נכונה של הנהגים. יחד עם זאת, מדיף מהמחקר ניגוד אינטרסים בעייתי, מאחר וזה הוזמן על ידי ארגון המפרסמים בארה"ב, ה-FOARE. מארגני המחקר הבטיחו שהוא נעשה בצורה הוגנת וללא משוא פנים, אבל מותר ורצוי להטיל ספק בתוצאות המעורפלות כל עוד הם אינם משחררים מידע מפורט אודות המקרים.

על רקע פרסום זה, הרשויות הפדראליות בארה"ב עורכות מחקר על השפעות ה- CEVMS (סימול ל-Commercial Electronic Variable Message Sign , מסרונים דיגטאלים משתנים בשלטי-חוצות) בתאונות-דרכים, לרבות השפעת נורות LED המשובצות בשלטי-פרסום בשולי הדרכים. אולי אז נקבל תמונה ברורה יותר אם הנהגים עיוורים למתרחש או שמא המפרסמים מעלימים עין מגורמים מסכנים ומעדיפים להתרכז בהכנסות.

נציין כי בשנה האחרונה נערך מחקר בישראל ביוזמת ה'רשות הלאומית לבטיחות בדרכים' שמצא כי שלטי-ענק קבועים, מרביתם מוצבים בנתיבי איילון, גורמים להסחות דעת בקרב ציבור הנהגים ומביאים לעלייה חדה בכמות תאונות הדרכים. המלצות הרשות הן להסיר את השלטים בשל ריבוי המקרים שבשיאו הגיע ל-266 תאונות-דרכים בשנת 2008 באיזורים משולטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully